Pellux 100 - Erfarenheter?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av proppen »

Nu kör vi på el efter den andra trägas-explosionen i vår befintliga panna på kort tid. Vi har tröttnat på den tveksamma säkerheten, så nu tänkte vi byta upp oss och passa på att få en lösning med så lite underhåll som möjligt (det måste ju vara ekonomiskt möjligt för oss också, så vilken lösning som helst går inte tyvär, annars hade det nog blivit en ETA eller liknande).

Jag och frugan har googlat olika pannor/brännare hela kvällen igår, och hittade Pellux 100 för ca 35'000, inklusive brännare...! Den verkar väldigt enkel att handha, manualen hävdar sotning ett par ggr/år och asktömning varannan månad!
När jag jämför priserna mot andra pannor så funderar jag på om det kan finnas någon hake? Och om man bör göra något mer underhåll? Man vill ju inte vara dumsnål när man väl satsar på en ny lösning men inte kasta bort pengar heller om man inte måste.
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av velund »

Trägasexplosioner beror på dålig brännare och inte på pannan så länge man har normalt drag.
Men ska du byta panna är säkert Pellux 100 ett bra val.
Brännaren i paketet ska du undvika.Den är lika omodern som min brännare. Läs här ur handboken till pannan:

Brännarrengöring
För att manuellt rengöra brännaren:
1. Stäng av brännaren och avvakta tills dess reglerdatorns
display visar OFF.
2. Bryt strömförsörjningen till brännaren och avvakta tills
den svalnat.
3. Rengör den flamsäkra slangen och inmatningsröret på
brännaren.
4. Skrapa rent tändhällen och rostern. Rengör även hålrummen i rostern.
5. Ta bort askan från brännaren och pannan.

Riktigt fult sätt att lura kunderna av Nibe att sälja en modern panna med en stenåldersbrännare som måste rengöras varje vecka.
Köp i så fall pannan bara och skaffa till den en BioBjörn brännare med automatsotning.
http://www.energibiten.net/page2.php

Allt svammel om ETA pannor på forumen är nog mest importörer som sitter med tomma orderböcker.
Finns det el, finns det värmepump för de pengarna. Vad en ETA kostar i servicebesök och reservdelar vill ingen tala om.
Håll utkik efter begagnade pelletspannor så kan du få en lika bra anläggning för halva priset som Nibe 100.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av bergatorparen »

Pellux 100 är billig därför att den är en såkallad laddpanna - det vill säga: Den saknar varmvattenberedning och shuntventil därför att den är menad att kopplas till en såkallad tekniktank där dessa funktioner finns. Brännaren som ingår är en slavbrännare - det vill säga: Den kan inte operera utan pannan. Elektroniken i pannan styr brännaren helt och hållet. Går brännardelen sönder, måste den bytas som reservdel - vilket nog inte blir billigt. Kan man koppla en annan brännare på pannan? Ja, men då måste den modifieras så att elekroniken kan "prata" med den nya brännaren. Detta är ett sätt att binda till sig kunder. Så för konventionell pelletspanna är Pellux 200 ett bättre alternativ: Den har tillräcklig vattenvolym för att operera utan stödsystem, den kan utrustas med de flesta framåtbrinnande brännare - inte enbart NIBE PB10 som man kan få intryck av genom reklamen. En lämplig, om än dyr, brännare kan vara Janfire NH eller KMP PX22 Aero eller ULMA 2000.

ETA pannan ser onekligen bra ut, och så länge allt är nytt och välfungerande, är den ett bra alternativ - MEN: Som velund varnar för: När service behövs, och det kommer det minsann att göra, blir det dyrt. Alla kedjor, lagrar, roster och annat som tar stryk av eldningsförfarandet kommer behöva bytas med jämna mellanrum - och mycket av det kräver specialverktyg, kommer kosta multum. Smakar det, så kostar det.

Skall man ha en anläggning man kan ha glädje av och kunna sköta själv i störst möjliga mån, skall man välja något man inte behöver vara civilingenjör för att förstå. Kom i håg att när saker går sönder, så går de sönder som regel när en storhelg just börjat. Då är det bra om man har en anläggning man förstår och som man kan lirka igång själv så att den går tills affärerna öppnar igen. Detta forum dignar av historier om folk som suttit i smeten därför att saker havererat när det passat som sämst.

Värmepump? Den behöver dyr el för att fungera och när det är som kallast fungerar den som sämst. Jag skulle valt fjärrvärme över värmepump vilken dag som helst - och pellets över fjärrvärme eftersom pelletsen är som bäst när det är som kallast och det är trots allt en energikälla man har mer kontroll över själv. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av velund »

Ja laddpanna var det sa Bull. :)
Då var paketet inte ens längre särskilt billigt.
Antar att proppen är ute efter en vanlig pelletspanna.
Tror också att det blir billigast i längden om styrfunktionerna ligger hos brännaren och pannan är bara just en panna. Fabrikanterna vill binda upp kunderna på ett listigt sätt.
Går styrkortet i pannan sönder och brännaren inte fungerar utan det styrkortet kan fabrikanten lugnt ta 8000 för nytt styrkort. Panna byter man inte i första taget.
Styrkorten i brännarna brukar kosta omkring 3000. Om vi räknar att styrkortet i serieproduktion kostar 400 så blir förtjänsten större för den stora etablerade tillverkaren med ekonomer som chefer när kortet med styrning sitter i pannan.
Jag ser klara fördelar för oss eldare om de små tillverkarna överlever.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av proppen »

Hm, det ni säger är ju definitivt värt att tänka på. Jag vill ju ha både ett så ekonomiskt och bekymmersfritt ägande som möjligt.
Jag borde kanske ha berättat att den gamla pannan är inkopplad till en 400L acctank med solvärme & elpatron :)
Dock utan laddomat, den har mest förvärmt vattnet innan uppvärmningen om jag förstår rätt.

Är det alltså manuell rengöring av brännaren varje vecka som gäller? Jag fick intrycket i manualen att brännaren var självrengörande. Den manualen jag hittade hos Nibe verkar inte helt tydlig på den punkten. Dom skriver öht inte mycket om vad det är för brännare.

Jag tar väldigt gärna emot fler synpunkter, både på den här pannan och andra laddpannor.
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av velund »

Här är en mer seriöst tänkt panna med undermatad brännare som petar ut askan i pannan själv och ersätter men ny pellets underifrån.
http://www.spc-pellets.se/6160/
Prisuppgift finns inte så man måste ringa.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av bergatorparen »

ULMA har nyss utkommit med laddpanna - de vill dock att man ringer dem för mer info: http://ulma.se/

Sedan har BAXI en laddpanna, men den är "byggsats" i betydelsen att den är helt ren för allt vad heter elektronik och sådant mera. Man bygger upp den efter egna preferenser och behov. Den har dock hela 16(!) turbulatorer som måste ut ett par gångar om året för såkallad ekonomisotning. Det får nog sotaren att plocka fram psalmboken med pentagrammet och uppochner vända korset på. Kostar kring 27 000 kronor i utgångspunkten, men har då manuell spaksotning som standard - och är klargjort för motoriserat sotning. Produceras av HS Tarm i Danmark. Här är länk till manualen: http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -05-21.pdf
Som sagt: Inte billig, och måste byggas upp till den standard du vill ha, men fördelen är stort askutrymme och möjlighet att ansluta askurmatningssystem (om jag inte såg fel). Kan använda de flesta framåtbrinnande brännare på marknaden.

Sedan finns EcoTec MiniQ/Effecta Solid - en och samma panna i två olika "uniformer": Kan använda både uppåtbrinnade och framåtbrinnande brännare. Dock har dessa pannor många konvektionstuber som måste sotas med vissa mellanrum: http://www.ecotec.net http://effecta.se/index.php?option=com_ ... 72&lang=sv
Båda har stor asklåda. Båda kommer utan brännare så den köper man till efter egen önskan och behov.

Det var ett litet urval. Ladda ner manualerna där dessa finns tillgängliga eftersom det ger en bättre inblick i hur vardagen med produkten blir än det ett produktblad ger intryck av. Lycka till :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av micke_932 »

Vet ni varför det small dom två gånger det hänt ? det kan ju vara mycket som ställer till det, panna, brännare, skorsten, pannrum, innan ni lägger massor på pengar på något nytt så se till att det verkligen löser problemet i så fall, de brännare som säljs idag i några större mängder är bra och säkra brännare som ytterst sällan ställer till något om allting är inställt korrekt och allting runtomkring funkar som det ska.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av proppen »

Micke: Första gången tror vi att det small för att vi inte tömde brännarkoppen efter misslyckad tändning, andra gången vet jag inte, men det var förmodligen misslyckad tändning som var grundorsaken.

Ulma Laddpanna
Jag pratade med en kille på Ulma igår som hade en sån laddpanna hemma själv. Dom tar 40'000 för Panna, inklusive brännare, laddomat, tryckluft för automatisk brännarrengöring och, tror jag, matarrör till brännare.
Jag antar att det är ungefär vad Niben skulle hamna på också.

Nibe Pellux 100
Jag pratade med Nibe som säger att brännaren som följer med är likvärdig med deras PB-20, förutom att man flyttat styrelektroniken till pannan, så de flesta reservdelar skulle ha samma kostnad som för den.
Han säger att den har automatisk rengöring, men man behöver rengöra den manuellt ungefär en gång i månaden.
Enligt honom så har paketet sålts i ett halvår, men panna och brännare har en beprövad konstruktion. Han kikade i prislistan för reservdelar och den dyraste reservdelen var luckan som kostade 2000 kr + moms.
I setet ingår Panna, brännare, dragbegränsare, vinkelrör och utegivare.
I mitt fall skulle jag behöva komplettera setet med en matarskruv som matar ca 10kg/h, rumstermostat och laddomat.
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av msh16 »

Till PB20 är det många dyra reservdelar. Ingen brännare för gördetsjälvaren.
Att styrningen sitter i pannan är en riktig varningsflagga.

Vad har du emot laddpannor med en undermatad brännare som Bequem eller EcoTec?
Till syvende och sist är fallrörsbrännare som PB20 och Ulma tillverkade för att monteras in i redan befintliga kombipannor och oljepannor.

Om priset är detsamma skulle jag välja Ulma laddpanna före Pellux 100
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av proppen »

EcoTec Mini-Q tyckte jag verkade bra, men sen tyckte jag det såg ut som om det var 20 konvektorrör. Ska kolla upp om det stämmer, men stämmer det så kan man väl inte direkt säga att den har enkelt underhåll...?
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av bergatorparen »

Det stämmer att den har 20 konvektorrör - och detta beror på att pannan är så liten till växten. För att man skulle få tillräckligt med värmeöverförande ytor, tvingades man stoppa in lika många konvektorrör som i en ångpanna. ULMA kör med betydlig färre, men längre rör. Den vanliga ULMA pannan har 6 konvektorrör - och laddpannan borde väl då ha ungefär samma.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Martins »

Jag kommer installera denna panna om en vecka, ska bara hitta någon som vill montera den till mig :)
kommer köra den mot en 750 liters tank. Så jag kan tala om sen hur bra den funkar.

Det som pratar för denna är väll att varmvattnet kommer räcka nu när jag tappar upp mitt bubbelbad.
och den har styrning integrerad i pannan för solpaneler om man så vill.
Sen vet jag även en annan hemlighet det går att elda ved i den man får bara sätta dit ett roster till den
i och med att den säljs i Polen med så vill polackerna gärna elda med lite annat de har liggandes och skräpar som kol och ved. :D
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Martins »

Här är min installation av Pellux 100
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=14508
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Martins »

Har läst igenom denna tråden lite mer noggrant nu, jag måste säga att ni har vilda spekulationer och gissningar till höger och vänster och jag tycker inte NIBE lurar några kunder genom att sälja en ny modern panna med brännare som sköter sig själv ;)
skämt och sido.

Men lite rättningar till er så är pannan helt automatiskt ur-sotning av både turbulatorer och rostret i brännaren man behöver tömma asklådan lite då och då och det kan behövas ta en manuell sotning av turbulatorerna någon gång med.
Brännaren är samma konstruktion som PB20. Ni kommer inte hitta något kort i pannan utan en Can-Bus modul
I denna kopplar du till ladd-pumpen, shuntmotor, cirkulationspump, temp givare för framledning och varmvatten utetempgivare och inne temp. enkelt va (se bilden så förstår ni) :) Extra tillbehör finns som lambda sond
och då slipper man hålla på att sitta i pannrummet och justera in brännaren bara för man bytt pellets, brännaren sköter inställningen själv.
Så pannan är mycket modern och har mycket smarta funktioner precis som en panna skall vara år 2013.
pellux100
pellux100
pellux100-inne.png (244.83 KiB) Visad 6626 gånger
Skriv svar