jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rudie78
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec, 2012 23:06

jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av rudie78 »

Hej

Har precis bytit tändelement på min brännare Iwabo S1X. När jag skulle göra det så märkte jag att tändhällens skruv hade lossnat. Jag svetsade dit den och monterade ihop hela kalaset. Allting gott och det funkade som det skulle fram till att elementet började att värma dvs efter att pellersen matas fram så slog jordfels brytaren ifrån. Monterade isär allt kollade så att inget låg emot godset eller något annat slarv. Monterde åter ihop allt bara för att samma sak skulle hända igen. Bytte tändelement och monterade ihop allt och samma sak hände igen. Jag har kollat kablar och allt som jag kan se okulärt inget skadat.
Varför slår jordfels brytaren ifrån och hur ska jag komma till rätta med problemet.

Jag är tacksam för alla svar och försök till lösningar kan montera isär och ihop detta i sömnen nu så bar ge råd så ska jag försöka.

Mkh Johan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av Stegatorparn »

Helt klart är det överledning till skyddsjord.
Det är bara att dra ur matningen och börja ohm-mäta med en multimeter fas-jord, nolla-jord.
Koppla bort en komponent i sänder och börja med tändelementet.
När motståndet blir oändligt har du funnit den felaktiga komponenten eller kabeln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av msh16 »

Kan ha blivit ledningsbrygga i någon av skruvplintarna på kortet.
Lyft bort båda plintarna så bara stiften på kortet blir kvar om S1X har den konstruktionen och rengör.

Om tändspiralen är dålig kan den börja leda mot jord först när den blir varm.
Får du kallt inne så koppla ur ledningarna till tändspiralen och starta med pellets och tändvätska.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rudie78
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec, 2012 23:06

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av rudie78 »

Tackar för den snabba responsen på min fundering. Att Ohm-mäta var min största fasa :) talanglös på allt som har med el att göra men jag får gör ett försök och hoppas på att jag hittar felet.
det känns bara så lurt har bytt till ny tändspiral så att den skulle var dålig finner jag otroligt (har även provat med ett ytterligare bara för att utesluta fel på tändspiralen).

Hoppas att jag får någon rätsida på detta snarast. Att tänd med tändväska är en idè men jag har ständig cirkulation på varmvattnet så jag skulle behöva gå ut och tända lite då och då.

Mera råd och handgripliga tips mottages med glädja.

Mkh Johan
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av micke_932 »

Det är inte så komplicerat, eftersom du redan begränsat det till tändelementet så är det ju inte så många ställen det kan vara fel på.

Se till att det inte finns någon spänning till brännaren bara när du ohm-mäter så är det inga större konstigheter.

Eftersom det sitter ett relä innan tändelementet så ska du kunna ohm-mäta över tändelementet och där ska då vara ett rätt litet motstånd, det är resistansen i tändelementet, om du sedan plockar bort en av anslutningarna till tändelementet och mäter igen (på den bortkopplade kabeln och den andra sidan av tändelementet) så ska det vara avbrott (oändlig resistans), om det inte är det så bör det vara någon form av kortis på vägen till tändelementet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rudie78
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec, 2012 23:06

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av rudie78 »

Har nu för första gången ohm mätt och har kommit fram till att tändelementet är helt och kablarna fram är hela men jag tror att problemet ligger i kopplings plinten. När jag kopplar loss den och mäter på "piggarna" som kopplingsplinten kopplas i (hoppas någon förstår min förklaring) så får jag utslag på ohm mätaren om jag mäter mellan jorden och nollan. Men inte mellan jorden och fasen (har nu troligen idiot förklarat mig själv). Detta är likadant om jag gör samma mätning när kopplingsplinten sitter på plats.
Kan det vara så att kretskortet är kass? Eller är det jag som har mätt som en pajas.
Imorgon blir sista dagen jag ens försöker att få fason på detta genom egen maskin annars får instalatören komma och göra jobbet och ta oskäligt mycket betalt :)

Mkh Johan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av Stegatorparn »

Ge inte upp nu, du är på rätt väg.
Koppla nu bort fläkten från kretskortet och gör om mätningen på samma piggar.
Får du fortfarande utslag på instrumentet, så lossa kabeln på plint 6 och mät igen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rudie78
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec, 2012 23:06

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av rudie78 »

Tackar för dom uppmuntrande orden, jag har mätt på övriga plintar och har klart för mig att jag fick utslag på K10 fläktens nolla och K12 Matarskruvens nolla ( den senare ska vi nog ta med en smula salt har varit mycket mätningar nu :) ). Ska kolla imorgon vad som händer när jag tar på K6 ( om jag har förstått det rätt så är det Nät nollan :lol: ). Om nu så skulle vara fallet att jag har som jag beskrivit det här och får utslag vid Omh mätning på nollan gentemot jorden hur kommer jag åt problemet ? Vilka delar behöver jag byta :)

Hoppas att jag gör mig förstod, so fare har ni lyckats att förstå en el idots förklaringar, så jag har gott hopp.

Mkh Johan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av Stegatorparn »

Jag kanske uttryckte mig otydligt men mät mellan jorden och nollan på samma ställe hela tiden.
Skruva fast mätsladdarna på plint 2 och 6 och slå på instrumentet.
Det skall då visa x antal ohm.
Lossa sedan sladdarna till tändelementet och se om det blev någon förändring på instrumentet.
Hände inget så gå vidare med fläktsladdarna. Visar inte instrumentet någon förändring, så lossa sladdarna till externskruven. Lossa till sist elsladden från kontaktdonet till kretskortet plint 2 och 6 så bara mätsladdarna är anslutna.
Är det fortfarande x antal ohm, så är det överledning någonstans på kortet. Kolla kortets infästningar till brännaren och om någon komponent ligger emot chassit.
Om du inte lossar sladdarna från kortet, så går det inte att ringa in felet utan du mäter i princip samma krets hela tiden.
När du väl lokaliserat kortslutningen, får vi se vilka åtgärder som behöver vidtagas.
Här finns en manual med kopplingsschema http://naturenergi.se/pdf/mos_s1_utmod_sv.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rudie78
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec, 2012 23:06

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av rudie78 »

Tackar Stegatorparen för den utförliga beskrivningen precis vad jag behövde.
Har nu med datorn i pannrummet gjort exakt efter din förklaring och resultatet blev följande.
Utslaget var detsamma på omh mätaren när jag hade kablarna kvar till tändelementet som när jag plockade bort dem, likadant var mät resultatet när jag tog bort fläktsladdarna och även fortsättningsvis när jag tog bort matarskruven. När jag sen tog bort sladdarna från plint 2 och 6 och bara hade kvar mätsladdarna blev det inget ohm utslag. Dvs det blev inte samma resultat som vid de övriga mätningarna.
Så var detta bra eller dåligt och hur mycket måste jag byta, kunde inte se något som låg emot och chassit.

En en gång så jäkla gott att det finns personer som orkar engagera sig i andras problem.

Har ni frågor om murning, kakling eller puts bara fråga det är mer mitt gebit än pannor och el.

Mkh Johan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av Stegatorparn »

Då är det inget fel på brännarens komponenter utan felet är i kabeln mellan plint 6 och brännarens anslutningskontakt 9 i kopplingsschemat. Någonstans är nollkabelns kopparledare frilagd och ligger emot jorden eller brännarens chassi.
Du får följa kabeln och skuva isär kontakter om nödvändigt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rudie78
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec, 2012 23:06

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av rudie78 »

Fick igång "skiten" bytte kopplingsplintarna och för säkerhets skull även kablarna till tändelementet. Så nu funkar det så nöjd.

Tack ni som har engagerat sig i mitt problem.

Mkh Johan
adolfssonjohan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 jan, 2012 16:44
Ort: Göteborg

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån vid uppstart Iwabo S1

Inlägg av adolfssonjohan »

Hej,
Har exakt samma problem som rudie78 efter ett byte av tändelementet. Håller på att felsöka som bäst och misstänker starkt att det är kablarna till tändelementet som är skadade. Men var jag kan köpa nya kablar?

mvh
// Johan
// Johan
Pellux 20kW, Iwabo Villa S1, Tigex 25
Ölmstad pellets, 8mm, klass 1
1-plan m källare - 90m²+50m²
Skriv svar