Iwabo villa S gengas explosioner!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Är en dragbegränsare på rökröret jag menar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Stegatorparn »

Hur hög är skorstenen och vilken dimension har insatsröret?
Vore bra för en bedömning av draget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Ca 15cm och 7-10m högt.
Draget är löjligt bra.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Stegatorparn »

Då har du ett drag på minst 15-20Pa när brännaren skall starta vid 65° panntemperatur.
Det tar för lång tid innan pelletsen når flash-point så det hinner bildas för mycket gengas.
En dragbegränsare inställd på c:a 10Pa löser det problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skuggbo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 okt, 2012 09:20

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Skuggbo »

Hej.
Jag har haft samma problem med min Iwabo S1 och i mitt fall så gjorde jag följande.Skruven matade ojämt. Fick tips om att plocka ur skruven ur förrådet och verkligen tömma den på spån och damm. Tog en gummiklubba och knackade på ytterhöljet och det var väldigt mycket spån och damm som släppte,blir tydligen statiskt i plasthöljet och till slut så blir det fullt där. Efter det så vart det fin och jämn matning och problemet vart löst för mig i alla fall. Jag höll också på och kollade på startdos och den varierade väldigt innan jag gjorde rent i skruven,den fick för lite ena gången och inte tände så då gjorde brännaren om proceduren med följd att det vart för mycket startdos och då kom smällen som ett brev på posten. Det hände ju inte varje gång så det var mycket funderande och testande innan jag fick tipset om skruven. Nu plockar jag ut skruven efter varje eldningssäsong och verkligen gör rent den och då har det funkat , monterade även en motdragslucka efter tips här på forumet en ZLK 150 tror jag den heter och det går klockrent. Hoppas detta hjälper dig.

mvh / Roger
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av sänkan »

Justera tändelementet som det ska vara så att det täcker hålen enligt fabrikantens anvisningar.
Sätt dit en dragbegränsare,
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Skall kolla skruven i morgon när förådet är tomt. Skall skruva bort föret och dra en trasa igenom det så det blir kliniskt rent.

Spiralen är exakt som den skall. Det sa iallafall installatören som är certad att jobba med iwabo.
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

En skum grej som kan förklara lite..
När jag var nere i pannrummet och den skulle starta så matar den pellets och sen blev den tyst i 15 sekunder sen började den mata igen. Då slog det mig att cirkulationspumpen med hade slutat och den startade med igen. Altså så försvann strömmen i ca 15sec från brännaren och pump. Inga säkringar är utlösta någonstans. Hur kan det komma sig? Var precis att den sluta när den skulle tända.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Låter som glappkontakt. Du bör kontakta elektriker genast eftersom denna sortens glappkontakt inte är att skämta med. Sannolikt är det i säkringsskåpet eller någonstans mellan detta och brytarna som styr pump och brännare. Blir ledningen varm vid någon av dessa två strömbrytare, så stäng av strömmen tills elektrikern kommer. Jag menar inte att skrämmas, men bättre att ta det säkra före det osäkra.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av msh16 »

Kan det inte vara den gamla pannans överhettningsskydd som är dåligt och slår ifrån ibland. Kunde vara så om cirkulationspumpen också är kopplad den vägen.
Har du någon 230 volts digitalklocka liggandes så koppla in den på pannans ingående fas som sedan går vidare till ÖH skyddet och ställ tiden på klockan som inte ska ha någon batteriuppbackad gångreserv. Nästa gång brännaren hostar får du reda på om det är ingående spänning eller eller ÖH skyddet som är problemet.
Finns nya överhettningstermostater på Rinkabyrör.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Elektriker kommer onsdag och byter skåpet. Så får vi se om det är något fel där. Överhettningsskyddet borde inte slå ut det. Är inte på samma säkring.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Icecap »

Om du därmed menar att överkokningsskyddet inte matar brännaren har du ett allvarligt fel!!! Mycket allvarligt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Cirkulationspumpen och iwabo är inte på samma säkring. Men båda stannade till.
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Tror inte det sitter något skydd? Brännaren är kopplad på termoststen. Startar vid 65 och slutar vid det jag sätter den på. Ca 80grader.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av xdigger »

Beror väl helt på hur överhettningsskyddet ska vara inkopplat, jag kan se en viss vits med att koppla den till elektroniken så fläkten fortfarande kan snurra vid eventuell bakbrand, känns lite sisådär om brännarens 230v matning skulle gå via överhettningsskyddet.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar