Min NIBE PANNA har börjat läcka vatten ikväll!!! HJÄLP

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tutti
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 01:17

Min NIBE PANNA har börjat läcka vatten ikväll!!! HJÄLP

Inlägg av Tutti »

HJÄLP!!!

Min panna är av märket NIBE!
Nyligen inflyttat i villa och har ingen kunskap av hur man ska göra med en panna. Det är ett problem som börjat att temperaturen sjunker på radiatorerna i huset, ikväll två säkringar hade gått samtidigt som jag upptäckte att det rann ner vatten från den röda behållaren som sitter högst upp på sidan av pannan och det står Bar på den?

Jag tömde den lite på vatten genom den vridkranen som sitter på den röda behållaren och nu rinner det inte längre och jag stängde av hela pannan???! Hjälp till er som vet hur man kan lösa problemet, för imorgon blir det mycket kallt!

Tack på förhand!

Vh,
Tutti
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min NIBE PANNA har börjat läcka vatten ikväll!!! HJÄLP

Inlägg av Icecap »

Det är övertryckssäkringen som har släppt ut lite vatten och det är helt OK!

Det röda kärlet är expansionskärlet och det som har skett är sannolikt att det har blivit fyllt för mycket vatten på systemet varefter det värms upp. Utan säkerhetsventilen ville något dyrt gå sönder - men nu släppte ventilen ut övertrycket och du ska vara glad och nöjd.

Sedan kan det vara så att det är för lite luft i expansionskärlet eller att gummiblåsan rent av är trasig i sagda kärl men det är ingen katastrof just nu. Elda på som det ska vara, inget problem helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Min NIBE PANNA har börjat läcka vatten ikväll!!! HJÄLP

Inlägg av Jakob »

Beroende på vad du har för varmvattenberedning så kan det även komma vatten från ventilpaketet där. Om man spolar fort och sen stänger kranen så kan det uppstå ett hastigt övertryck som släpps ut genom ett skvallerrör någonstans....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar