Automatisk ursotning Pellux 200

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nybygget
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 26 feb, 2013 09:14

Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av nybygget »

Hej,

har sedan några månader en pellux 200, den har automatisk sotning. Jag funderar på om det är ngn som vet om man kan ställa in hur ofta man vill att sotningen ska köras? I menyerna kan jag endast hitta sotning AV eller PÅ. Som det är just nu så kör den sotningsprogrammet vid varje uppstart av brännaren, vilket jag kan tycka är lite väl ofta, det blir ju några svängar per dygn.

En kompis till mig har en likadan panna men den är ca 3år äldre och den sotar inte ur vid varje uppstart.

Hur som helst kanske det är ngn som vet lite mera?!

/Linus
Nibe Pellux 200 från 2012 med PB20, 170kvm villa + källarplan 103kvm (uppvärmd del i källare ca 40kvm), bor i mellersta Sverige.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av Taxen »

Vad menas med den här infon ur manualen sid 20?
Enligt den så står det att den kan gå 10s/dygn vid ett läge.
Har du provat detta?

** Meny 10.0 är de utökade menyerna för pannans sotnings-
funktion. Under meny 10.0 finns menyn 10.1 där pannans
automatiska sotning aktiveras eller avaktiveras. Den automa-
tiska sotningen sker i
10 s 1 gång varje dygn. Aktiveras sot-
ningsfunktionen så nollställs tidräkning **

Manualen: http://www.nibeonline.com/pdf/031155-3.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nybygget
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 26 feb, 2013 09:14

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av nybygget »

Hej,

Jag var ned i em. och tittade under 10.1 och min panna står på automatisk ursotning, testade att sätt nej och bekräftade för att sedan sätta tillbaka till ja och se om den kanske skulle nollställa sig på ngt vis, men den sotar iaf ur vid varje uppstart ändå. (var ned vid två uppstartstillfällen)
Nu har jag satt automatisk ursotning på "Nej" och ska se om det är så att den inte sotar ur alls då, eller om den gör det 1ggr/dygn.

Annars är det väl bara å vända sig till Nibe.

/L
Nibe Pellux 200 från 2012 med PB20, 170kvm villa + källarplan 103kvm (uppvärmd del i källare ca 40kvm), bor i mellersta Sverige.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tror Nibe har ändrat funktionen.
I senaste versionen http://www.nibeonline.com/pdf/031155-5.pdf går sotningen 10 s varje gång brännaren får startsignal.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nybygget
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 26 feb, 2013 09:14

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av nybygget »

Hej,

ja det ser så ut! Vet man varför man har gått från 1ggr/dygn till varje start? Det kan ju bli från 5 ggr/dygn under eldningsäsongen, sliter det inte mkt på grejorna?

/Linus
Nibe Pellux 200 från 2012 med PB20, 170kvm villa + källarplan 103kvm (uppvärmd del i källare ca 40kvm), bor i mellersta Sverige.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av Stegatorparn »

Det har nog visat sig vara bättre skulle jag tro.
En minut per dygn är ju bara motionskörning så grejerna inte beckar igen. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nybygget
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 26 feb, 2013 09:14

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av nybygget »

Är det verkligen så mkt bättre att pannan sotar ur vid varje uppstart? Känns som om det skulle kunna slita på tuberna onödigt mkt! Gjorde en liten uträkning och kom fram till att sotningen hade gått lite över 700 ggr sedan jag satt in pannan i höstas, och om man jämför med den tidigare sotningen som skedde 1ggr per dygn så har min panna sotat ur sig 2 år på bara några månader.
Nibe Pellux 200 från 2012 med PB20, 170kvm villa + källarplan 103kvm (uppvärmd del i källare ca 40kvm), bor i mellersta Sverige.
Användarens profilbild
tommyCederlund
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 06 maj, 2012 20:40
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av tommyCederlund »

När jag går in i menyn ( 13 ) ska man kunna testa sotningen vad jag förstår. :?:
Trycker jag på " TILL " händer det ingen ting :roll:
Ska inte sotningen gå då :?: :roll:
NIBE PELLUX 200 / PB 20 2014 "Eldat med pellets sedan 2001"
Luft | Luft värmepump. 210 m3 hus byggd 1977
Användarens profilbild
tommyCederlund
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 06 maj, 2012 20:40
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Automatisk ursotning Pellux 200

Inlägg av tommyCederlund »

:D idag kom service killen från Nibe.
Felet på min nya panna är fixat. Det visade sig att armen från motorn kärvat fast. Vid montering av armen har man inte kolla om det fanns några grader på axeln som sitter på sotningen.
Efter lite slipning med ett sandpapper och lite fett, fungerar sotningen perfekt.
Man bör dock smörja 1-2 gånger pr år för att slippa problem i fortsättningen.
Ni som undrar om pannan ska sota 10 sek när brännaren får startsignal är svaret JA.
Detta ändrades på pannor tillverkade 2008 och framåt. Bra eller dåligt återstår att se. Men jag tror att det är en fördel.
Styrningen till sotningen och div inställningar ligger programmerad i displayen. Vill man ändra sotnings intervallet måste man byta display. :shock: En sak som Nibe måste ändra enl. Min mening.
NIBE PELLUX 200 / PB 20 2014 "Eldat med pellets sedan 2001"
Luft | Luft värmepump. 210 m3 hus byggd 1977
Skriv svar