Matarslangen avbrunnen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Igår brann matarslangen av, trodde då att det berodde på en otät sotlucka uppe på pannan. Fixade den otäta luckan och drog igång pannan igen med ny slang men röret som går ner i brännaren blir så varm att det inte går att hålla handen på den efter ca 30 sekunder efter att brännaren börjar elda. Har sotat pannan innan sista testet men den blir fortfarande lika varm.. har någon varit med om samma sak. Och vad ska jag göra nu. Vågar inte köra anlägningen mer då jag inte vågar lämna pannrummet när den är påslagen :(
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
McB
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 02 aug, 2007 22:40

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av McB »

Kan det vara så att draget blivit för dåligt nu när det blivit varmare?
Har skorstenen fått svalna av ordentligt så minskar draget mycket.

Prova att elda en rejäl omgång tidningspapper för att få igång draget och se om det hjälper!
Baxi Solo Plus 30, riggat för ved och KMP PX22 med tankstyrning och ack 2*750
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Jag har kört den en gång först när den var kall och då på gränsen till bakbrand med jätte varmt fallrör ner i brännaren som följd. Sedan gick jag in och duschade och när jag kom ut så drog brännaren igång igen med samma resultat. Det går inte ens att hålla handen på sista röret som går ner i brännaren. Och så har det aldrig varit tidigare, bara lite fis ljummen. Så något är inte som det ska... ringde sotaren för att förvissa mig om att det inte sitter någon jä la kråka i pipan. Så han kommer och drar igenom den i morgon.. får se om det hjälper. Annars vetefan vad man ska göra :roll: har ju inte ändrat något på anlägningen sen den funkade prefekt :cry:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av stereotypen »

Plocka ur en turbulator och kolla om draget ökar.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Säkert något i skorstenen så draget har försvunnit. Tänd en tändsticka i ett askhål och se om lågan sugs in. Jag fick köra ut en skottkärra skräp som kråkorna slängt ner i skorstenen till öppna spisen. Då jag köpte huset så hade det stått tomt en tid så de kunnat fylla igen skorstenen. Tog fjorton dagar så var det fyllt igen. Fick svets ett galler och sätta dit.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av Eldvin »

Är brännaren ren?? Flamvakt roster å hela biten? Du har ju slang i skorsten,går den rakt ner eller gör den någon böj där det kan samla på sig?
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Allt är rengjort och nysotat ända fram till slangen i skorstenen, men jag får vänta och se vad sotaren säger i dag. Funkar det inte efter sotningen där, så får jag göra som Stereotypen sa: Plocka ut en turbulator och se om draget ökar då.
Man blir ju bara lite förvånad när man aldrig haft det här problemet förut under sina 7 år som pelletseldare.
Men som sagt så måste det ju vara något som stoppar upp draget i skorstenen.

Edvin: Slangen i skorstenen har två böjar, en lite svagare böj mitt på den, och en snävare längre ner innan den viker av in i pannrummet. Så det är ju fullt möjligt att det samlats på sig där
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Nu har sotaren varit här och dragir rent skorstenen, mycket skit och hårda kluttar i, han på pekade också att brännaren brunnit dåligt, typ för mycket pellets, för lite luft eller för dåligt drag, eller en kombination av dom alla. Han trodde att det skulle bli bättre med en turbulator ur på sommarhalvåret och tillbaks med den på vintern. Men rekomenderade en justering av brännaren av kunnig service gubbe med rökgasinstrument.

(Kom på att jag kapat matarskruven från 2,5 m till 1,20 m för ett halvår sen, och det medför ju bättre matning på skruven , med mer mer pellets som följd. Kan vara en bidragande orsak till mitt problem med sämre förbränning som sätter igen skorstenen) bara min egen teori. :idea:

När jag får hem min nya fallslang ska jag testa med en turbulator ur, och se om det funkar, då hela anläggningen är sotad från topp till tå, får bara vara med vid start och se så inte det blir för varmt, så man inte bränner av den nya slangen också :shock:

Ska givetvis få hit en servicegubbe som kan ställa in brännaren optimalt :)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av Eldvin »

Testa att sänka matningen ett snäpp.Förmodligen så blir brännaren lite övermatad .Bättre då att den går lite magert än att den kvävs.Om du under drift kollar lite genom pelletsslangen så ser du hur mycket pellets som ligger på rostret ,om det bygger på eller om det brinner undan ungefär lika mycket som tillförs.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Fick hem ny slang igår, och nu har jag sänkt både startdosen och dosen vid drift ett snäpp. Ska även börja med en turbulator ur. Och om allt går bra så prover jag att sätta till baka den och testa igen..
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Startade upp anläggningen nyss, med en turbulator ur. Fallröret ner i brännaren var iskall under hela gångtiden, men brännaren hade väldigt svårt att tända/se ljus. Men till slut kom det igång.
Sedan stoppade jag till baka turbulatorn och startade igen. Då vart fallröret ner i brännare lite varmare men inte alls någon fara för bakbrand, man kunde hålla handen på det hela tiden. Så nu är det ungefär som det var innan jag fick problem med anlägningen. :D
Så vad är då gjort:
1 sotat skorstenen
2 stält ner startdosen ett snäpp
3 stält ner driftsdosen ett snäpp

Den fick förmodligen för mycket pellets då jag kapat matarskruven till hälften för en tid sen, plus att skorsten var dåligt sotad med för dåligt drag på slutet..

Bara hålla tummarna att allt funkar framöver :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av Eldvin »

Om du tittar ner i brännaren där tänd elementet sitter så ser du två rader med hål.Startdosen skall precis täcka dom övre hålen.Vad du även kan kolla när brännaren är i nersläckning är att det inte ligger en stor glödhög kvar när fläkten stannat.Isåfall ökar du den tiden lite med.Annars ligger det en hög med halvbränt som bara täpper till hålen för nästa start.Om det skulle ligga en stor glödhög och brännaren gör en ny start när du hoppar i duschen tex kan dom där smällarna uppstå.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Eldvin: Ska kolla det, men i övrigt har allt funkat perfekt i dag. Ska kolla askans färg i morgon och se om förbränningen varit ok. Förut var askan svart. Har förstått att den ska vara nästan vit. Så brännaren har varit helt fel ställd. Men nu är jag på god väg i alla fall.. :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av Eldvin »

Askan ska va grå.De är sotet du ska kolla på och om det är vitt så har du en för mager blandning,ett stort luftöverskott.Om det är kolsvart är det för fett.Du ska va mitt i mellan alltså grått.Lite beroende på pelletsort så får man lite olika färger.Du kan även få en O´boy färg som är okay.Men övergår den till Cacao är du en för kall förbränning som är nära tjärbildning.Du kan även få en blåaktig nyans som blåbärssoppa pulver.De skiljer som sagt lite beroende på temperaturen i förbränningen och bränslesort.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Matarslangen avbrunnen

Inlägg av kay »

Ok! Bra info. Eftersom jag hade ganska mycketntjärbildning i skorstenen är det väl bättre att den går lite magert en tid så man kanske bränner bort tjäran, eller är jag helt ute och cyklar med den teorin?

Jag frågade sotaren vad jag skulle göra med tjäran som satt fast i skorstenen och han sa att med rätt förbränning skulle det försvinna av sig själv. Men gör det verkligen det? Tjäran var ju hårt som sten.

Var ska jag kolla på sotet, ska jag sticka in något i hålet där min rökgastermometer sitter och elda en stund, för att sedan ta ut och titta på sotet?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar