Värt att byta kretskort

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
CharlesJJ
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 aug, 2014 22:57

Värt att byta kretskort

Inlägg av CharlesJJ »

Hej på er!
Har en gammal Iwabo från 2001 som jag har själv har haft från 2008 med god erfarenhet. Har bytt några tändelement och i vintras fläkten annars så har det inte varit något. Men nu verkar den stendöd. Inget livstecken och jag har ström till kortet. Höll på och kollade upp så det inte var någon kabel som var glapp och tror det var en som var lite lös förmodligen efter fläktbytet. Det hjälpte dock inte när jag satte dit den så jag lade ner det. Men så åkte jag hemifrån några dagar och när jag kom hem så visade sig att den hade gått och sen gick den typ en vecka. Nu är den död igen.. Misstänker att det är kretskortet som har lagt av och då är frågan är det värt att byta detta eller ska man satsa på en ny brännare? Den verkar ju vara så robust i övrigt men jag vet inte hur det kommer bli med reservdelstillgången framöver?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av micke_932 »

Det beror väl mest på vad det kostar att byta, om det är småpengar så kan det väl vara vettigt att laga den, om det kostar ett antal tusenlappar så kanske det inte är lönt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av Stegatorparn »

Att brännaren från att vara stendöd, vaknat till liv och fungerat och sedan dött igen, tycker jag inte tyder på fel i styrkortet.
Jag skulle inte byta kort utan en noggrann felsökning som uteslöt alla andra tänkbara felorsaker.
Ett kort kostar i alla fall c:a 3 000 kr hos Eldkraft.
Reservdelar kommer att finnas framöver då mycket är likt i senare modeller.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
CharlesJJ
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 aug, 2014 22:57

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av CharlesJJ »

Frågan är vad det kostar att felsöka...Jag är absolut ingen expert och jag misstänker att det rätt snabbt tickar pengar om man ber någon att felsöka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av Stegatorparn »

Ska du anlita servicegubbar varje gång brännaren krånglar blir det dyrt. Då är det nog bättre att satsa på värmepump. Som framgår i flera inlägg här på forumet, kan servicetekniker vara av varierande kvalitet, så det är ett lotteri om det blir bra.
Själv är bästa dräng och med hjälp av forumet blir du din egen expert på brännaren.
Har du själv bytt tändelement och fläkt och kan du hantera ett universalinstrument, är det inte svårt att lära sig resten också.
Sen skall du självklart ta ställning till om det är värt att lägga tid och pengar på en gammal brännare eller skaffa en ny eller begagnad modern brännare med automatisk uraskning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av msh16 »

Ett kretskort för 3000 kostar lika mycket som en begagnad Villa S1 på Blocket. Din brännare är väl den gamla Villa S?
Ett styrkort med mer finesser som passar i både S och S1 är kortet till nymobrännaren. Nymo är en vidareutveckling av Iwabo med samma konstruktör. Dyrt det också 2750:-
http://www.pbs.nu/sv/nymo-reservdelar/n ... skort.html

Mät upp på kortet om det kommer ström in. Kan vara pannlucksbrytaren eller överhettningsskyddet som krånglar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
CharlesJJ
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 aug, 2014 22:57

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av CharlesJJ »

Ja det är ju just det där och kunna felsöka. Ström till kortet har jag och jag har haft isär överhettningsskyddet men jag vet inte hur jag ska kunna avgöra om det skyddet eller pannluckebrytaren som inte funkar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av Stegatorparn »

Vilket överhettningsskydd menar du, det som sitter på pannan eller skyddet på brännarens fallrör?
Har du kollat de tre säkringarna på kortet?
Har du ett universalinstrument eller något som kan indikera spänning?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
CharlesJJ
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 aug, 2014 22:57

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av CharlesJJ »

Jo jag har ett universalinstrument. Säkringarna ser ok ut vad jag kan förstå. När det gäller överhettningskyddet så menar jag det som sitter på röret. Hur går man tillväga för att mäta om brytaren fungerar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av Stegatorparn »

Luckbrytaren kan du kolla genom att mäta mellan plint 1 (styrfas) och plint 8 (nollan) på kretskortet när pannan kallar på värme och brännaren behöver starta. Det skall då vara 230 V mellan plintarna tills pannan är uppe i temperatur och drifttermostaten slår ifrån.
Överhettningsskyddet kollar du genom att ohm-mäta mellan anslutningarna när brännaren är spänningslös.
Motståndet skall vara mindre än 1 ohm. Har skyddet löst ut kan det återställas genom att trycka in knappen i centrum tills det klickar till.
Här finns en manual med kopplingsschema http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av Eldvin »

Eller så byglar du överhettningsskyddet på fallröret och ser om de blir nån skillnad.
CharlesJJ
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 aug, 2014 22:57

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av CharlesJJ »

Det verkar faktiskt inte vara någon spänning mellan plint 1 och 8. Innebär det att det är den som spökar?? Kan man koppla förbi denna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av Stegatorparn »

Bygla luckbrytaren och testa.
Varken Viking Bio eller Biobjörn har luckbrytare.
Vem plockar ut en brännare utan att bryta matningen? :shock:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
CharlesJJ
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 aug, 2014 22:57

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av CharlesJJ »

Hur byglar man i enklast luckbrytaren?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värt att byta kretskort

Inlägg av Stegatorparn »

Beror ju på hur den ser ut.
Ofta är brytaren ansluten med flatstiftskontakter och då lossar man dom och kopplar ihop dom med ett skarvstycke.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar