Nibe City VX elpatron går inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
evert_70
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 18:49

Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av evert_70 »

Hej,
Försöker hjälpa grannen med att få elpatronen att fungera.
Tidigare ägare har enligt uppgift inte kört med elpatron.
Vi har driftsväljaren rakt ned på kombinationsdrift.
Vi har ställt drifttermostaten för elpatronen högre än termostaten för brännaren.
Indikeringslampan för eldrift lyser.
Det finns spänning fram till kontaktorerna för elpatronen men det verkar som om kontaktorerna inte "drar".
Hjälp vad kan det vara för fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av Stegatorparn »

Kan tänka mig att temperaturbegränsaren löst ut eller någon säkring på kretskortet blåst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
evert_70
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 18:49

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av evert_70 »

Tack för svaret.
Det är spänning över temperaturbegränsaren fram till kontaktorerna för elpatronen så den verkar inte löst ut. Har hittat en säkring och den är hel.
Någon fler förslag?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av micke_932 »

Om du har korrekt matning till kontaktorerna och inget på andra sidan så är det ju fel på kontaktorerna, inte så mycket annat det kan vara, inte så ovanligt att dom lägger av i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av FRS05 »

Du har testat den gamla hederliga metoden med att starta om pannan. Vet att min gamla panna var lite bökig att få igång elpatronen ibland. Jag hade pelletsen ställd på att gå igång vid 60 grader och sedan elpatronerna på 55 grader och då gick elpatronerna in när de skulle. Men sänkte jag pelletsen till, säg 40 grader, och satt att elen skulle igång vid 60 grader så gick det inte igång. Man var då tvungen att vrida bägge rattarna till 0 grader, sedan dra upp elpatronen till 60 och därefter pelletsen till 40 för att det skulle fungera. Där kände man att det "klickade" till lite när jag drog ratten en bit upp från noll grader och uppåt. Du har säkert testat men ibland kan det vara enkla lösningar som ordnar problemen:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av danei »

evert_70 skrev:Tack för svaret.
Det är spänning över temperaturbegränsaren fram till kontaktorerna för elpatronen så den verkar inte löst ut. Har hittat en säkring och den är hel.
Någon fler förslag?
Om temperaturbegränsaren är överhettningsskyddet så ska det inte vara spänning över den, då har den löst ut. Om det inte finns spänning över den utan efter den så är det som det ska, men om det i så fall finns spänning fram till kontaktorn så ska den dra, om det finns nolla på andra sidan spolen. Gör den det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av Stegatorparn »

Har du spänning fram till kontaktorernas manöverspole?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
evert_70
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 18:49

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av evert_70 »

Hej
Jag tror inte det eftersom kontaktorerna inte drar. Hur kollar jag det.
Har kollat säkringarna på kretskortet, 2st glassäkringar, de är hela och brännaren fungerar felfritt.

När driftlägesomkopplaren är på enbart eldrift (eller brännare+elpatron) och termostaten för eldrift är ställd högre än panntemperaturen så lyser lampan för eldrift men ingen av kontaktorerna drar.
Varför drar inte kontaktorerna?

Börjar tvivla på att elpatronerna fungerat överhuvudtaget.

Det står något om rundstyrning i manualen men det använde man väl förr när man ville köra på el när elen var billig.

Direktcitering borttagen, forumet blir både svårläst och oöverskådligt om man använder citering vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av Stegatorparn »

För att felsöka var manöverspänningen till kontaktorerna inte kommer fram får man mäta på styrkortets plintar med hjälp av manualens elschema. En manual finns här http://www.nibe.se/nibedocuments/10938/011509-2.pdf.

Du nämner kontaktorerna och jag förutsätter då att det är en 13 kW modell.
Bygeln för rundstyrning 54 skall sitta på plats liksom bygeln 55 skall sitta på rätt plats beroende på vilken maxeffekt som pannan är kopplad för. Vid leverans var pannan kopplad för 9 kW.

Sitter ju 5st likströmsreläer på kortet som styr strömmen till kontaktorerna och du kan ju börja kolla om det finns lågspänning efter transformatorn och efter likriktarbryggan.

Är belastningsvakten rätt inställd?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
evert_70
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 18:49

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av evert_70 »

Hej o tack för svaret igen,

Nu börjar jag (nog) fatta 3st likriktare?

Det är en 13 kW, bygel 54 sitter på plats, bygel 55 sitter på 9 kW.
Vi får försöka kolla om den är kopplad för 9kW eller 13 kW.
Vågar man prova och flytta bygel 55 till 13kW, eller bränner man något på kortet?

Belastningsvakten: ratt 28 och ratt 34 står på 3,5 båda två, ratt 35 står på 20.
Stömmkännare för belastningsvakten är inte inkopplade.
Det finns två röda dioder på belastningsvakten som lyser, vad kan dessa indikera?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe City VX elpatron går inte

Inlägg av Stegatorparn »

Låt bygel 55 vara kvar på 9 kW, skulle inte tro att effekten ändrats.
Finns inga strömtransformatorer anslutna, har belastningsvakten ingen funktion och ska inte heller kunna störa driften.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar