orkeslös Iwabo S1

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Randomhero
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 dec, 2014 23:04

orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Randomhero »

Hej! har fått nått problem med min Iwabo S1, I alla år jag haft den så har den aldrig haft några problem med att få upp värme i pannan oavsett temperatur ute eller inne. Men nu när det är ca -10 orkar den inte att få upp pannan över 65 grader.

enda skillnaden från förra vintern är att jag bytt fotocell och fläkt, kan fläkten ha nått med det hela att göra? kör samma pellets som förra vintern så kan inte vara det.
har ett luftspjäll på sidan av fläkten, har provat att öppna det mer men inget hände.

nån som har nån idé?


Mvh Andreas
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av nyman »

Luftspjället på fläkten måste vara inställt mycket exakt annars får du ingen värme ur brännaren. Bakbrand och sönderbrännt roster kan bli resultatet om inställningarna inte är exakta. Finns många trådar om inställning av brännare och Iwabo tillhör de enklarste att justera in. Du har redan matningen rätt inställd sedan tidigare så återstår att få rätt inställning på fläktspjallet. Det rör sig om delar av millimetrar för att få till det exakt så vrida hursomhelst leder inte till något resultat.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Stegatorparn »

Har du inte ändrat inställningarna sen förra säsongen, ska det inte bli några dramatiska förändringar.
Misstänker att skruven inte matar tillräckligt med pellets pga av för mycket spån i skruvinloppet.
Kolla detta i första hand innan du laborerar med inställningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Icecap »

Med bytt fläkt anser jag att det definitivt är ändrat i inställningarna för fläkten!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Randomhero
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 dec, 2014 23:04

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Randomhero »

okej det är så passa känsligt med spjället! då var den cm jag öppnade lite häftigt.. den har orkat upp i 80 grader tidigare i vinter, men då var det inte lika kallt. tips på nån bra tråd för injustering?
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av higgis »

Kan man själv se hur fläkten ska stå?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av msh16 »

Matningsinställningarna på Iwabo S1 är som tur är digitala. Där ska man inte ändra något om man byter fläkt.
Har man bytt fläkt och inte mätt upp fläktspjällets inställning på gamla fläkten så är man helt utan inställningar för luften.
Prova med 3/4 av fläktöppningen stängd och minska sedan öppningen tills röken blir svart. Tio minuter mellan varje ändring. Öka sedan öppningen lite i taget tills svarta röken försvinner. I stark kyla kommer vit rök men det är vattenånga.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Randomhero
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 dec, 2014 23:04

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Randomhero »

Har provat att justera den lite i taget och har redan märkt skillnad! Okej, då ska jag testa att göra så. Blir de svart rök med för lite luft?
Men känns skönt att hittat felet iaf!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Erik_73 »

ja svart rök betyder för lite luft
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Randomhero
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 dec, 2014 23:04

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Randomhero »

Har provat lite idag utan större framgång. Öppnade tills svarta röken försvann men dock ingen ökad effekt.
Sotade ur allting nu och tyckte att askan var lite gråare och lite mer större flagor än bara fint damm som de brukar vara, kan man tyda nått av de?
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Jakob »

Om det inte blir varmt nu behöver du mer pellets per tid helt enkelt.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för panna? Rökgastemperatur?
Kanske något by-pass-spjäll som står öppet så värmen försvinner i skorstenen.
Vilken effekt är brännaren inställd på?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Randomhero
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 dec, 2014 23:04

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Randomhero »

Det konstiga är ju att ingenting är ändrat (utom fläkten) sen förra vintern och då var de inga problem att komma upp temp när de var -25..

Tror pannan heter diom!? Har ingen rökgastempgivare än, den ligger å väntar på att bli installerad!

Hmm, inte vad jag vet iaf!

Va jag vet kan jag inte ändra effekt, mer än att ljustera matningstider, eldningsdoser osv. Men de är orört sen förra året, men de kanske behöver optimerased nya fläkten
Ska ringa nån firma imån och höra lite.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Eldvin »

Att de skulle bli en sån svår katastrof av fläktbytet har jag mycket svårt att tro! Ger verkligen skruven det den ska?? Kommer du åt att se lågan?? Hur mycket pellets ligger det på rostret när det brinner?? Om du kan se lågan och det blir en kort svetslåga så har du för mycket luft eller för lite matning.
Randomhero
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 dec, 2014 23:04

Re: orkeslös Iwabo S1

Inlägg av Randomhero »

Vred på eldningsmatningen ett snäpp och nu funkar det igen! kannde vara så att skruven matar för lite eller bara en justering mot nya fläkten?
Skriv svar