[Löst] Iwabo Villa S stannar emellanåt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

[Löst] Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Har precis köpt hus och är nybörjare på pellets.

Har en Iwabo Villa S brännare som fungerade klockrent i början. Men sedan skar fläkten för någon vecka sedan och jag fick den utbytt.

I samband med det insåg jag att brännaren satt felkopplad i termostaten, så strömmen till brännaren klipptes helt när termostaten slog ifrån och fläkten brände därför inte ur koppen. Åtgärdade det samtidigt som jag satt tillbaka brännaren med nya fläkten.

Men sedan dess har brännaren stannat emellanåt. Vissa dagar händer det flera gånger, ibland går det ett par dagar. När den stannat så ligger det obränd pellets i koppen vilket får mig att misstänka att den misslyckats tända.

Senast jag sotade tyckte jag att sotet inte var lika fint (flagor) och att det var mycket ljusare sot. Kan det ha ett samband?

Vad jag egentligen tänkte fråga är om ni har några tips på hur jag felsöker.
Senast redigerad av ilarbs den fre 16 jan, 2015 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns lite felsökningstips i manualen:http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf

Du får sätta dig vid brännaren och notera vad som händer så blir det lättare att lokalisera vad det kan vara för fel.

Har du ett veckoförråd typ Mafa eller liknande, är det bra att rensa förrådsbotten från spån minst en gång per säsong. Ljust sot kan tyda på att matningen har minskat pga problem med spån.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Stegatorparn skrev:Det finns lite felsökningstips i manualen:http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf

Du får sätta dig vid brännaren och notera vad som händer så blir det lättare att lokalisera vad det kan vara för fel.

Har du ett veckoförråd typ Mafa eller liknande, är det bra att rensa förrådsbotten från spån minst en gång per säsong. Ljust sot kan tyda på att matningen har minskat pga problem med spån.
Har läst tipsen i manualen men hittar inget som riktigt känns rätt. Möjligen (vet ju inte när det händer):
Anläggningen stannar, men fungerar efter återstart:
Fotocellen har blivit störd p g a felaktig förbränning
kontroll åtgärd
Pelletsmängden på rostret
- för mycket pellets - öka spjällöppningen
- för lite pellets - minska spjällöppningen
Om den hade slagit av frekvent hade det ju varit en sak.. men problemet är ju att det kan dröja flera dagar innan den slår från och då känns det lite jobbigt att sitta i källaren och titta på den. ;-)

Jag har ett veckoförråd. Nämnde dock inte att jag alldeles nyligen tömt och gjort rent det också.

Tack för dina synpunkter.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Är det den äldre Iwabon? Som är fyrkantig eller den med lysdioder som blinkar?? Jag gissar på att du ställde på luften lite för mycket.Lägg gärna upp vad panna och grejer du har så är det lite enklare att felsöka.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Eldvin skrev:Är det den äldre Iwabon? Som är fyrkantig eller den med lysdioder som blinkar?? Jag gissar på att du ställde på luften lite för mycket.Lägg gärna upp vad panna och grejer du har så är det lite enklare att felsöka.
Det är årsmodell 1999, inga lysdioder.

Brännaren är en Iwabo-Villa S och den sitter i en Eryl T2-panna. Har ca 11 m skorsten i ett dåligt isolerat hus. :-)

Det har hänt flera gånger när jag lyckats pricka återstarten att den tänt först efter andra startdosen (75 s matning). Men då tänder den med en poff på en gång. Kan man få några ledtrådar av det månne?

Reparatören som bytte fläkten drog ett streck där spjället stod och ställde det på samma plats som tidigare. Kanske är den nya fläkten piggare?
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Stegatorparn »

Kolla att den första startdosen täcker hålen i tändhällen.
Annars så öka lite på potentiometer P1.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Då är jag med ! Kolla som sagt hur startdosen ligger.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Brännaren stannade idag igen.. och då tog jag ut den försiktigt och kollade hur mycket pellets det låg där. Det var precis så att det täckte hålen för tändhällen.

Är dock ledig ett par dagar nu.. så jag tänkte testa lite mer grundligt, göra en riktigt återstart och se hur det ser ut. Även kanske väga/mäta upp startdosen. För som det verkar så kan ni rävar här bättre uppskatta om det är rimligt då. :-)
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Jag kom på en grej ! På dom där äldre modellerna så hände det att relät till skruven kunde krångla.Så klocka skruven och se om den verkligen går den tid den ska.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Eldvin skrev:Jag kom på en grej ! På dom där äldre modellerna så hände det att relät till skruven kunde krångla.Så klocka skruven och se om den verkligen går den tid den ska.
Jag hade klockat skruven innan jag skrev senast. Den kör i 75 s precis som de noterat i manualen (någon har skrivit upp de tider som är inställda). Relät är bytt för något år sedan såg jag i de tidigare ägarnas noteringar.

Idag sotade jag pannan och passade då på att mäta upp startdosen. Den var på 193 g (ca 3,5 dl).

Testkörde också att köra ner startdosen i brännaren nu när den var rengjord. Då täckte den inte till hundra procent hålen i tändhällen. Såg toppen på de två översta hålen. När jag sedan startade upp den efter testerna så tände den även denna gång på andra försöket.

Vad tror ni? Ska jag försöka öka startdosen? Och i sådana fall.. hur mycket skruvar man? Jag vet inte vilken "utväxling" det är på potentiometern.. pratar vi ett kvarts varv eller flera varv för t.ex. 10 sek extra?
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Stegatorparn »

Det brukar vara c:a 3/4 varv från min till max på potentiometrarna, så ta lite i sänder.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

75 sekunder??? Är det inte 90 på dom gamla villa s ??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Stegatorparn »

Yepp, 90 sekunder ska det vara.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Aha, där ser man. Då ska jag försöka få till det. Tack så mycket!
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Skruvade lite idag. Fy satan vad känslig potentiometern var! Hamnade till sist på 94 sekunder.. låter det rimligt eller ska jag krångla mer för att pricka in 90 jämnt?

Startdosen blev att väga ca 280 g och mätte ~5 dl.

Vid första testet tände dock inte brännaren på första försöket nu heller, men på andra som tidigare. Eller rättare sagt, jag såg en låga en kort stund under första tändningsförsöket, men sedan försvann den..

Vad tror ni? Har ni några teorier?
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Skriv svar