Strul med PB10

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Strul med PB10

Inlägg av Dengblom »

Hejsan,

Jag har lite strul med min pelletsanläggning och tänkte kolla här med den samlade expertisen vad ni tror om min teori om problemet och ev förslag.

Jag har en nibe PB10 i en CTC1100. Det är inte vidare "korrekt" konfigurerat kan man säga men fungerar. Gällande hur korrekt det är eller inte så beror det på att det är inte ändrat inställningar från förra ägaren (den är köpt begagnad). Det gäller mängden pellets som matas fram osv då. Jag försökte få tag på en installatör som kunde ställa in allt och mäta rökgas etc när jag köpte den men lyckades inte (bor i Jönköping).

I vilket fall, problemet är att min brännare får lite bakbrand och smälter av min nedfallsslang. Jag tror det beror på att det inte är tätt kring stosen/brännaren. Det har hänt förr men då har jag trott det berodde på att jag inte askat och sköt om sakerna. Nu bytte jag slangen igår och askade ur helt och den brände av den "direkt", dvs under första brännarsessionen efter omstart. Jag noterade också att min roster är paj så jag ska beställa en ny i dagarna tillsammans med lite tätningslist så jag får ordning på det hela.

Alltså, frågan då. Låter det rimligt att problemet är en kombination av att det inte är riktigt tätt vilket drar lågan bakåt som värmer upp nedfallsröret så det smälter av tillsammans ev med att det trillar ned för mycket pellets? Vad är lagom mängd vid brännarstart osv? Jag har läst och hört lite olika värden/mängder men har ingen direkt klar uppfattning om hur mcyket det ska trilla ned.

Ursäkta om jag utelämnat någon vital del av det hela, fråga gärna om det är någon info som saknas.

MvH
Dennis
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Strul med PB10

Inlägg av Stegatorparn »

Först ska du kolla att pannans tuber är sotade och att turbulatorerna är rena.
Därefter kollar du att dragbegränsaren är rätt inställd.

Brännaren går med för hög effekt.
Sänk effekten till c:a 12 kW.
Manualen finns här http://www.nibe.se/nibedocuments/10615/031081-7.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Re: Strul med PB10

Inlägg av Dengblom »

Hejsan,

Det var faktiskt ett bra tag sedan jag rengjorde den delen av pannan så det ska jag göra. Jag har ingen aning om hur man ställer effekten, alltså hur jag vet vad som motsvarar 12kW. Manualen hade jag redan men tack ändå, problemet är inte Hur jag ställer in det framgår i den utan mer till vad jag ska ställa in. Hur mycket pellets ska det ramla ut för att vara en bra startdos osv.

Min dragbegränsare blir jag inte riktigt klok på, jag får titta på den igen för jag märker ingen direkt skillnad om jag har ändrat på den. I vilket fall så måste jag beställa en ny roster för den jag har är trasig och det rykter lite ur ena kanten vid stosen så något är inte tätt. Jag vet inte riktigt vilka leverantörer som är bäst att ha att göra med men sannolikt blir det väl från Eldkraft, de verkar ha bra utbud och vettiga priser i sammanhanget. Får väl köpa på mig lite extra fallslang eftersom jag har problem med den.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Strul med PB10

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för dragbegränsare?
Vet du inte så ta ett foto och lägg upp med hjälp av en bildsajt t.ex forumbilder.com och klistra in en BBCode- länk i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Strul med PB10

Inlägg av Eldvin »

Har du kollat med nån som håller på med Iwabo?? De är ju samma brännare.
Skriv svar