startar för att dö en stund senare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peppis81
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 okt, 2014 23:15

startar för att dö en stund senare

Inlägg av peppis81 »

Hjälp...

Jag hyr ett hus med pellets-värme...

Nu har det hänt något
Märkte igår kväll att varmvattnet tog slut, gick ner o kollade, pannan hade då stannat.
Tog loss brännaren för att kolla, rengjorde fotocellen o satte sedan tillbaka allt

När jag sätter på strömmen startar fläkten, ganska omgående börjar den mata fram pellets...efter någon minut drar sedan brännaren igång...
Allt frid o fröjd... går sedan ner till pannan några timmar senare då jag bara har lite varmvatten i kranen, då har maskinen stannat igen...runt 20 grader visar termometern så den värmer ju inte upp till max

På shunten står det Thermomatic JBC, på brännaren står det Iwabo Villa S
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: startar för att dö en stund senare

Inlägg av Stegatorparn »

Troligen något fel med bränslematningen.
När den startat och tänt på startdosen, matar den fram pellets med jämna mellanrum för att underhålla elden?
Om ja = för liten matning beroende på mycket spån i skruvinloppet i förrådet.
Om nej = trasig flamvakt. Mät resistansen med ett universalinstrument i starkt ljus. Oändlig resistans bekräftar avbrott i vakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Madswede76
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 nov, 2016 20:47

Re: startar för att dö en stund senare

Inlägg av Madswede76 »

Jag har nyligen köpt ett hus med en Pelletspanna, brännare märke Iwabo S1. Höll på och krånglade för att få igång den under några månader och ett av dom tekniska misstag jag gjorde vara att sätt in rostret på fel håll. Då startar brännaren och det ser ut att funka ett tag, sedan dör den. Det som händer är att med rostret åt fel håll så fastnar pellets på klacken på rostret och det byggs upp i fallröret men når inte brännaren. Så till slut stannar systemet, bara glad att inte röret brann sönder, eller värre.

Nu funkar det klockrent.

Vet ej om det var samma problem du hade, men symptomen är desamma.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: startar för att dö en stund senare

Inlägg av Haseld »

Madswede76
Har precis svarat dej i "Eldning Brännare Pannor Allmänt"
Det skulle ju har varit här, men hade inte sett då, att du också ställde fråga i den här tråden.

peppis81
Du bör nog stanna i pannrummet ett tag och bevaka, så du ser vad det är som händer.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Madswede76
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 nov, 2016 20:47

Re: startar för att dö en stund senare

Inlägg av Madswede76 »

Tack, Haseld. Jag ställde ju inte en fråga här utan delade med mig av mina misstag :)
Skriv svar