Återställa överhettningsskydd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Återställa överhettningsskydd

Inlägg av leversnitt »

Överhettningsskyddet på min pelletsbrännare har löst ut och jag lyckas inte återställa den och tänkte därför höra efter om det kanske är någon som har mer koll än jag, känner mig en smula korkad faktiskt.

Skyddet i fråga är följande:

http://www.eldkraft.se/produkt/termosta ... ng-90c1111

och enligt min manual för brännaren står det att jag ska trycka på ett metallbleck på överhettningsskyddet tills jag känner/hör ett klick för att återställa det. Jag ser ett metallbleck och trycker på alla vis jag kan komma på men utan att något händer. Under metallblecket sitter det en kopparplatta och jag har försökt att trycka direkt på den också men utan effekt.

Någon som har några goda tips och råd?

Detta har hänt en gång förut och då slutade det med att jag köpte ett nytt överhettningsskydd istället, vilket fungerade fint. Det är skyddet som sitter på pannan nu och som jag behöver återställa.

Edit: En följdfråga också. Jag har beställt ett nytt skydd från Eldkraft och de brukar vara snabba på att leverera, men kan det tänkas finnas att köpa även i någon butik? Vore skönt att inte behöva vänta flera dagar på värmen även om vintern inte är här än.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Återställa överhettningsskydd

Inlägg av Haseld »

Nu bör du väl ha fått ett nytt överhettningsskydd. Men vad var orsaken till att det löste ut ??
Fallröret där överhettningsskyddet sitter, ska inte bli varmare än att man kan hålla i det med handen,
även vid brännaren i drift under lång tid.
Att det är andra gången, låter inte bra. Har för mig att jag läste om relä till matarskruven som
har hängt sig, i någon annan tråd här på forumet. Undersök det och byt inte bara överhettningsskyddet.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
leversnitt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 15 jul, 2014 14:10

Re: Återställa överhettningsskydd

Inlägg av leversnitt »

Svarar ett år senare, kanske kan informationen vara till glädje för någon.

Jag fick ett nytt överhettningsskydd och lyckades aldrig återställa något av de skydd jag tittade på.

Orsaken till att det löste ut var att det kommit med fuktiga krossade pellets i behållaren där jag fyller på pellets, och dessa skapade efter ett tag ett stopp i matarslangen vilket i sin tur ledde till att skyddet löste ut.

Jag bytte överhettningsskydd, städade ur behållaren helt och fyllde på med nya torra pellets och efter det fungerade allt som vanligt igen.
Skriv svar