Nibe City + pellets: Rek. inställningar termostater?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Nibe City + pellets: Rek. inställningar termostater?

Inlägg av Perflubron »

Hej!

Nybliven husägare, rookie på pannor och pelletsbrännare. Fick en sån bra respons på mitt första inlägg här på forumet att jag provar med en till fråga som jag funderat på. Inget akut.

Har en Nibe City OE 100 VX med en PellX 20kW pelletsbrännare.

Efter lite strul med brännaren (överhettningsskydd som slog ifrån p.g.a dåligt drag, se viewtopic.php?f=1&t=17280) så har jag börjat fundera på vad som är lämpliga inställningar för termostaten på el respektive brännare, samt driftläge.

Innan strulet så var driftläget enbart brännare, med el-termostat på 35 och brännar-termostat på 90. Dygnstemperaturen varierade upp och ner, och jag funderade ibland på om man kunde jämna ut det på något sätt. Temperaturen i pannan verkade går mellan 60 och 80 grader (kollade aldrig exakt) beroende på om den var igång eller inte.

Nu efter att ha åtgärdat strulet så har jag ställt driftläget till el + brännare, med el på 55 grader och brännare på 85 grader. Mitt resonemang är att om brännaren stängs av så kickar i alla fall elen igång så det inte blir helt kallt i huset, är det rätt tänkt? Borde jag ha högre eller lägre temp på något av termostaten?

Ska man ha olika inställningar för olika årstider?

Ska man installera ackumulatortank för att jämna ut värmen?

Tack & hej,

//Per
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe City + pellets: Rek. inställningar termostater?

Inlägg av Stegatorparn »

Ackumulatortank ska du inte ha till en Nibe City. Blir bara onödiga värmeförluster.

Är det panntemperaturen eller inomhustemperaturen som varierar under dygnet?

Tycker dina inställningar är okej. Jag hade nog nöjt mig med 75-80° på brännartermostaten för lägre förluster till pannrummet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Nibe City + pellets: Rek. inställningar termostater?

Inlägg av Perflubron »

Tack för svar. Det är inomhustemperaturen som varierar, man känner liksom tydligt att 'nu är pannan igång' och 'nu är pannan inte igång' (tekniskt sett så är det brännaren vi menar). Gissar att det är ett 2 - 3 grader upp och ned några perioder varje dygn.

Inget stort problem, kanske bara är så det är? Eller så bör man ha något slags automatiskt reglersystem typ http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme ... omat-mfl-/.
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nibe City + pellets: Rek. inställningar termostater?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du inga termostatventiler på elementen kan det vara en god idé att montera en EC Home på shunten.
Den är lätt att montera själv.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Perflubron
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 13:30
Ort: Höganäs

Re: Nibe City + pellets: Rek. inställningar termostater?

Inlägg av Perflubron »

Tack. Det sitter termostat på elementen. Men jag släpper denna grej nu och återgår till den andra tråden :)
PellX 20kW
Nibe City OE 100 VX
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nibe City + pellets: Rek. inställningar termostater?

Inlägg av danei »

Termostaterna på pannan låter vettigt inställda.
Variationen i rumstemperatur ska inte vara märkbar. En automat shunt skulle lösa dina problem.
Skriv svar