Focus pe20 + iwabo s1

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Greg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 11:08

Focus pe20 + iwabo s1

Inlägg av Greg »

Hej Juggernaut!

Såg att du ligger inne med en Focus pe20 med iwabo s1 brännare och undrar hur det fungerar. Har precis fått offert på identisk anläggning. Många stopp? Asktömmning osv. Jag har inte kört pellets förut

Hälsn. Greger
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

För min del funkar det 100% problemfritt.
Det enda som är problem är väl i så fall att en del oförbrända pelletsar hoppar ur brännaren, men det är en justeringsfråga och jag har fått lite tips om hur det kan ordnas.
Antal stopp sedan installation: 2, båda beroende på att jag glömde fylla på pellets i förrådet så det kan man ju inte räkna...
Jag tömmer askan varje fredag efter jobbet, då jag ändå är skitig men det är inte alltid det har behövts. Antagligen räcker det med varannan vecka.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Pheom
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 00:04
Ort: Runt Borås

Inlägg av Pheom »

Juggernaut skrev:......Det enda som är problem är väl i så fall att en del oförbrända pelletsar hoppar ur brännaren, men det är en justeringsfråga och jag har fått lite tips om hur det kan ordnas.
.........
Kan du ge oss info om tipsen du fått ? Har samma problem !
//Pheom
IWABO Villa S1-05, JÄMÄ PUU YP 140-84, Ack-tank 1000/120l,eKontroll TK1B,ThermOmatic.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

1.Skruven skall inte luta mer än 38 grader ..
2.Om du har luftöverskott så kan pellets ramla över i pannan
då lågan blir för kort ..
3.Det finns en liten plåt under anslutningsröret på brännaren
som man kan justera men inte för mycket (om man får lång pellets
så kan det hänga sig...

Tipsen kommer från Kenneth

Jag har bara sänk skruvlutningen från 45 till närmare 40 grader och det hjälpte mycket, nu hade jag ett 20-tal pelletar på två veckor...

Förresten Greger, vad har du fått för pris?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Greg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 11:08

Inlägg av Greg »

Fick ett pris på 76500:- för Focus pe20 + Iwabo s1 brännare, shuntautomatik, installation + material, borttagning av gamla pannan.

Kanske är mycket!?
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag betalade 57500 för brännare och panna installerat och klart.
Det som inte ingick var shuntautomatiken och elnissens räkning. Jag fick även ombesörja att ta ur oljetanken och slänga den gamla pannan på tippen, vilket ifos inte var så mycket jobb...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Sunday Kid
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 14:43

Inlägg av Sunday Kid »

Jag har en Focus PE-20 med en TB Mini-brännare. Brännaren är ganska lik IWABO, om jag inte minns fel. Jag kan bara säga att jag, efter tre år, är oändligt trött på TB Mini och obrända pellets som hoppar ur eller staplas på varandra och stannar brännaren. Jag kommer, så snart plånboken tillåter, köpa en brännare med undermatning till min fine Focus. Jag kommer aldrig, så länge jag lever, rekommendera en IWABO eller TB-Mini eller principliknande brännare till en Focuspanna. :?
TB Mini, 2001
Focus PE-20, 2004
Chevrolet Suburban V1500, 1989
Kaiser Riesenschnautzer, 2002
Gibson J-200, 1976
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Inlägg av Kenneth »

Sunday Kid skrev:Jag har en Focus PE-20 med en TB Mini-brännare. Brännaren är ganska lik IWABO, om jag inte minns fel. Jag kan bara säga att jag, efter tre år, är oändligt trött på TB Mini och obrända pellets som hoppar ur eller staplas på varandra och stannar brännaren. Jag kommer, så snart plånboken tillåter, köpa en brännare med undermatning till min fine Focus. Jag kommer aldrig, så länge jag lever, rekommendera en IWABO eller TB-Mini eller principliknande brännare till en Focuspanna. :?

Hej

Du kan inte jämföra Iwabo Villa S1 med en TB-Mini det finns
ingen likhet på både funktion/drifsäkerhet jag har sen 8 år
moterat Iwabo brännare de funkar mycket bra...

TB-Mini är i grunden en Janfire gamla modellen men utan stödben.


Kenneth
Sunday Kid
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 14:43

Inlägg av Sunday Kid »

Du har rätt - Men, den är "principliknande" dvs fallschakt vilket jag är oändligt trött på den "principen" - Undermatning och lågan riktad rakt upp bör passa goe lille Focus PE-20 bäst, enligt mitt förmenande.
TB Mini, 2001
Focus PE-20, 2004
Chevrolet Suburban V1500, 1989
Kaiser Riesenschnautzer, 2002
Gibson J-200, 1976
swex
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:54
Ort: Helsingborg

Inlägg av swex »

Tycker det verkar som att de flesta är nöjda med sina Iwabobrännare. Väljer mellan några olika pannor och brännare, men en kombination jag fastnat för är Focus PE20/30 och Iwabo. Vill helst ha PE30 pga. den större pannvattenvolymen och försumbar prisskillnad. Pga. låg takhöjd behöver jag panna med uraskning framifrån eller en låg panna, vilket brukar betyda mindre vattenvolym. Såg att Rinkabyrör hade paketpris på PE30/Iwabo, men kan inte hitta nu. Har dom tagit bort erbjudandet, eller är det bara jag som inte hittar? :oops:
Sunday Kid
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 14:43

Inlägg av Sunday Kid »

SWEX: Gamla hederliga Focus Värme i Partille finns inte mer. Försäljningen har övertagits av Metro Therm i Kalmar. De har just nu ett erbjudande med Focus PE 20 med Iwabo S1. Observera att det kommit en ny modell med beteckningen Iwabo S2.
TB Mini, 2001
Focus PE-20, 2004
Chevrolet Suburban V1500, 1989
Kaiser Riesenschnautzer, 2002
Gibson J-200, 1976
swex
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:54
Ort: Helsingborg

Inlägg av swex »

Tack, men jag fick installerat Focus pe20 och PellX för några veckor sedan och är helnöjd!
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Skriv svar