Rensa koppen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Rensa koppen

Inlägg av Ozcar »

Tjena!

Jag tänkte bara undra lite hur ofta ni måste kratsa ur brännarkoppen? Själv måste jag göra det minst en gång per vecka och då är det en tjock kaka som i princip är lika stor som koppen. Dessutom är det lite sintrat på kanterna som jag måste knacka bort med hammare och mejsel.

Jag har försökt att laborera med efterbränntiden för att det skall bli helt rent efter det att det har brunnit klart men det verkar omöjligt. Det blir alltid kvar lite i koppen.

Jag kör med Såbi 8mm.

//Ozcar
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Man man ju tänka sig att om fläkten går efter det att sista pelletsen har ramlat i så bränns ju den sista pelletsen bättre och lämnar mindre skit efter sig, så du borde vara på rätt spår.
Jag rensar själv ur koppen varje gång och jag känner igen din beskrivning, men jag har dock inte så stor "kaka" efter en vecka.
Jag kör med SBE...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

det brukar bli en massa skit även en klump eller kaka på rostret
beroende vilken kvalite´pelletsen har, Såbin har inte varit bra i vinter
köpte 6,5 ton myket aska. +skräp i koppen grus??
rensar rostret 1ggr veckan, har ett roster med avlånga springor
lägg rostret i vatten ett tag lätt att göra rent,eller borrmaskin med ståltrissa o vips är det rent
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag kör med "dänkkanna" (sån som du har när du vattnar skjortan innan du stryker den) och blöter rostret med, det brukar räcka... Dessutom kallnar det ju lite då så man inte bränner sig, för jag har inte tålamod att vänta längre än att det har slocknat. Och en är ju inte så "musabränder" att en inte kan ta i en järnbit på 80-90 grader eller?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Skriv svar