Pang i pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Carina
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 11:33
Ort: Hässleholm

Pang i pannan

Inlägg av Carina »

Jag får rätt ofta gengasexplosioner. Rätt obehagligt.
Nu var sotaren här för 5 dagar sen. Allt var helt ok enligt honom men inatt kom en ny smäll.
Sot överallt!! Någon som vet vad det beror på?
En gång slocknade allt, proppar o säkringar for åt alla håll....

Jag satte in Iwabobrännare i min CTC Total 27 november i fjol.
Så den kan väl inte redan vara för gammal o behöva bytas grejor på.

Kan tillägga att jag har ingen draglucka(ska ej behövas enl sotaren för där är bra drag hela vägen).
Har två plåtar i.
Har använt pellets från sydpellets (4 pallar) varav 2 bestod i en del spån men explosionerna kom redan innan de två pallarna.
Nu har jag Såbi. Är inne på pelletspall nummer 5 nu sen 27 november i fjol.
Tack för en bra site. Hade mycket nytta av den....bara synd jag inte hittade hit INNAN jag köpte pelletsbrännare...då kanske jag fått råd att INTE köpa nån till min panna! =)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har inget säkert belägg för detta då jag inte alls har såna problem men en tanke dök upp:
Du har ingen draglucka skriver du. Detta har INGET med draget att göra eller rättare: en draglucka begränser draget till ett visst maximum så det är just när man har (jätte)bra drag som den behövs!

Sen gör den ju också det att den blandar upp rökgasen i skorstenen med luft och då din brännare bevisligen bildar gengaser kan jag tänka mig att även skorstenen fylls och bidrar till att panga på ytterligare.

En draglucka borde, enligt vad jag förstår, "bryta" denna ackumulering i skorstenen på så sätt att den då enbart är i pannan det knaller. Detta är såklart bekymmersamt nog och måste åtgärdas snarast, hur vet jag inte men jag hade kontaktat tillverkaren snabbt.

Men jag vill rekommendera en draglucka hur som helst.

Sotaren måste ha tänkt på en rökgasfläkt då han svarade....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kan bero på:
:idea: Felaktiga inställningar på brännaren
:idea: För bra drag så att brännaren inte kan tända pelletsen utan att den pyr och bildar gengas
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Tycker du ska ta kontakt med den som sålt brännaren
Du har väl 2 års garanti tror jag? Det är varken trevligt
eller bra när det händer sådana grejer.Det kan ju vara
en enkel injustering . :Är du nyfiken och intresserad ?Ring
och prata med Lasse eller Leif på Naturenergi .Trevliga
bägge två tycker jag,aldrig varit aviga.Men som sagt
tycker du ska ta tag i det omg.
M.V.H
Wepe :wink:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Håller med om att det låter som om att det verkar som om brännaren genererar gengas. Borde bero på ett luftunderskott.
Kolla om fläkten går överhuvudtaget, det gör du lättast när brännaren tänder då ska fläkten starta innnan brännaren matar ner ny pellets. Om fläkten går kan du öka lufttillförseln och se om det hjälper.
Går inte fläkten ring installatören och stäng av brännaren!
Givetvis kan man ju tänka sig att installatören ska fixa felet oavsett vad felet beror på, men nu är det ju snart helg och det är ju inte säkert att installatören hinner komma innan påsk, och det kan ju vara trevligt om det inte smäller tidigt på påskdagen...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Dr_Mengele
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 19:36

Inlägg av Dr_Mengele »

Om du får en pang i pannan, så rekonmonderar jag en stor dos Treo och
ett par bra hörselskydd, så nattsömnenen inte störs. :evil: :P
Bore
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 12:43
Ort: Borlänge

Inlägg av Bore »

Hej Carina
Jag har en iwabo och har upplevt det där jag med,jag tror den matar in för mycket när den ska starta eller så är det för lite luft. Mvh Bore
Carina
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 11:33
Ort: Hässleholm

brännare

Inlägg av Carina »

Tog kontakt med chefen för det företag där jag köpte den.
Visa sig att han jag köpt den av är enbart installatör och han har ljugit en del!
Hade installatören varit ärlig från början är det mest troligt att alla dessa problem inte hade uppstått!
Och som kund hade jag ingen aning om vissa saker....trodde liksom man skulle få veta det när man handlade varan o den blev ditsatt för det var så jag fick beskedet då jag beställde den!
Hade jag kunnat allt hade jag själv tillverkat en brännare och själv satt dit den också :?

Nu fick jag rådet att ta bort ena baffelplåten så det har jag gjort....luktade bränt ett tag då det matade in pellets efter det!
Ska även göra en rökgasanalys så snart som möjligt!

Och en draglucka kommer att installeras.
Tack för en bra site. Hade mycket nytta av den....bara synd jag inte hittade hit INNAN jag köpte pelletsbrännare...då kanske jag fått råd att INTE köpa nån till min panna! =)
Skriv svar