Iwabo Naturenergi pelletsrens

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
uppfinnaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 13:19
Ort: skåne-Göinge

Iwabo Naturenergi pelletsrens

Inlägg av uppfinnaren »

Efter att jag läst olika medlemmars problem med pellets ska jag berätta om dotters problem . När de hade installerat Iwabo S1 och ett förråd där de får in 3,5 ton, brännaren är mycket bra, men problemet var att det var mycket damm / spån i pelletsen och att man fick rökpuffar .
Men problemet löstes när vi såg att www.naturenergi.se har en pelletsrens som tillbehör till en liten kostnad installerade vi denna på slangen 10 cm ner slangen från skruvmotorn vilken tar bort damm / spån och att du får bra genomströmning av luft genom brännaren när den tänder.
Du får mindre sot i brännaren och i pannan, vilket sotare tycker de bra, dammet leds genom en slang från filtret ner i ask tunnan och problemet var borta, de fick längre intervall när de sotar, från att sotat 2ggr i veckan tidigare nu idag sotar 2ggr i månaden när det är som kallast.
De är mycket nöjda med pelletsrens.
Har någon detta problem, prova , ni blir nöjda de blev vi :lol:
Senast redigerad av uppfinnaren den mån 25 dec, 2006 01:28, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"...brännaren är mycket bra, men problemet var att det var mycket damm/spån i pelletsen och att man fick rökpuffar."

Intressant..... Jag fick en laddning pellets där 3 av säckarna hade fått vatten så att hälften av varje säck hade "lösts upp" till finfraktion. För att testa brännaren hällde jag dessa 3 säckar i mitt veckoförråd precis över intaget samt tog och fyllde ren spån i slangen en bra bit upp. Denna direktmatat spån var även ganska fuktig.

Jag ställde alltså till det rejält för brännaren, anledningen var att jag hade läst om dessa problem och att jag har mitt kontor i källaren så jag har konstant koll på brännaren under hela dagen.

Jag har inte märkt ett enda problem från brännaren, den har tuggat och gått utan problem, inget stopp, puff eller annat skit och soten är lika lite som vanligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

från att sotat 2ggr i veckan tidigare nu idag sotar 2ggr i månaden när det är som kallast.
mmm får inte ihop det ,att det kan hjälpa till att ta bort
spån kan jag ställa upp på .Men ändra sotnings intervallerna
som näms ovan hänger jag inte med på.Fick några puffar precis
när jag köpte Iwabon .berodde på ett relä som inte hängde med.
åtgärdades snabbt ,sedan dess inga puffar .Har testat många
olika pellets sorter inte haft sådana problem under 5år med Iwabon.
Däremot var det problem med Såbis pellets , att det blev en kaka i rostret rätt fort.Fick öka luften rejält för att slippa aska ur så ofta.
Därmed inte sagt att pelletsrensen skulle vara dålig.Men får inte
ihop det med att den skulle minska uraskningen och puffar.Om brännaren
är justerad rätt.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
uppfinnaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 13:19
Ort: skåne-Göinge

Inlägg av uppfinnaren »

wepe skrev:
från att sotat 2ggr i veckan tidigare nu idag sotar 2ggr i månaden när det är som kallast.
mmm får inte ihop det ,att det kan hjälpa till att ta bort
spån kan jag ställa upp på .Men ändra sotnings intervallerna
som näms ovan hänger jag inte med på.Fick några puffar precis
när jag köpte Iwabon .berodde på ett relä som inte hängde med.
åtgärdades snabbt ,sedan dess inga puffar .Har testat många
olika pellets sorter inte haft sådana problem under 5år med Iwabon.
Däremot var det problem med Såbis pellets , att det blev en kaka i rostret rätt fort.Fick öka luften rejält för att slippa aska ur så ofta.
Därmed inte sagt att pelletsrensen skulle vara dålig.Men får inte
ihop det med att den skulle minska uraskningen och puffar.Om brännaren
är justerad rätt.

Wepe
Hej wepe
Vi kör med lantmännens, kanske man ska byta, där finns mycket spån i
den. vilken ska man köpa i skåne som är bra?
När vi började hade vi problem med rökpuffar och som du säger med en kaka nere som gjorde att luften gick inte i genom så röken stannade kvar och sedan fick man röken ut i källaren.
men när vi monterade in pelletsrenset så var problemen borta och du får rena finna rökkanaler spån kommer ner i asketunnan :lol:
uppfinnaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 13:19
Ort: skåne-Göinge

Inlägg av uppfinnaren »

Icecap skrev:"...brännaren är mycket bra, men problemet var att det var mycket damm/spån i pelletsen och att man fick rökpuffar."

Intressant..... Jag fick en laddning pellets där 3 av säckarna hade fått vatten så att hälften av varje säck hade "lösts upp" till finfraktion. För att testa brännaren hällde jag dessa 3 säckar i mitt veckoförråd precis över intaget samt tog och fyllde ren spån i slangen en bra bit upp. Denna direktmatat spån var även ganska fuktig.

Jag ställde alltså till det rejält för brännaren, anledningen var att jag hade läst om dessa problem och att jag har mitt kontor i källaren så jag har konstant koll på brännaren under hela dagen.

Jag har inte märkt ett enda problem från brännaren, den har tuggat och gått utan problem, inget stopp, puff eller annat skit och soten är lika lite som vanligt.
Hej icecap

alla har ju inte detta problem p.g.a. kostruktionen är olika på brännare
men att pelletsrensen gör mycket nytta för många.
Man kan undra varför en del borrar hål på plaströret till skruven när det finns hjälpmedel att enkelt att montera på slangen :lol:
Skriv svar