Matar brännaren full med pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hallhans
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 27 jul, 2006 22:28

Matar brännaren full med pellets

Inlägg av hallhans »

Jag har kört med Nibe pb10 i en Nibe Pellux sedan oktober förra året. Den fungerade klockrent till för en dryg månad sen. Brännaren började stanna och det var en massa pellets i slangen. När jag skakar på slangen så ramlar dom ner och det låter som brännaren var tom.

Jag tog loss röret ovanpå brännaren där pelletsen kommer ner i brännaren och kunde se att det fanns lite trädamm där. Jag tror att pelletsen bygger en kaka där och det blir stopp, kan det vara så?

Jag bytte pelletsleverantör för att testa en annan sort, jag har kört med Neuvo och bytte till BioNorr. Jag hade hört att Neuvo var full av spån och tänkte att det kunde det som gjorde att det blev stopp. BioNorr pelletsen ser annorlunda ut, den känns hårdare och är mycket ljusare men tyvärr får jag samma fel.

Jag är inne på två lösningar och skulle behöva lite förslag. Min första ide är att luta slangen brantare, man kan se på första bilden nedan hur min slang lutar idag. Min andra ide är att sätta dit en sån där spån avskiljare på matningsröret.

Någon som har varit med om något liknande, eller har något förslag på hur jag ska lösa det här?

/Magnus



http://hallhans.se/img/Panna%20002.jpg
http://hallhans.se/img/Panna%20003.jpg
__________________________
Nibe Pellux och PB10
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Som jag ser det bör du nog försöka få lite mer fall .Kanske flytta
fram skruven och höja den lite,så ska det nog funka bättre

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
hallhans
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 27 jul, 2006 22:28

Inlägg av hallhans »

Har ändrat fallet från matningen till brännaren, det verkar funka bra.

Fick även påpekande via mail att jag nog hade dåligt drag i pannan, hade nyss sotaren här och han hade liknande åsikt.

Jag har draglucka och 10m 100mm rostfritt rör i skortstenen, det fick inte plats tjockare och det skulle fungera bra sa han som satte in det.

Blir det bättre drag i pannan genom att ta bort en turbulator?

/Magnus
__________________________
Nibe Pellux och PB10
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har du haft bakbrand i brännaren eller? Jag tycker det ser ut som om färgen har kokat bort runt rörets fäste, eller är det bara som det ser ut på bilden?

Jag har kört med SBE/Agro pellets i ett och ett halvt år nu och min brännare har inte så mycket spån i sig som din har, trots att den inte har varit rengjord där förrän väldigt nyligen...

Tycker ocskå det ser ut som det var lite för lite fall på slangen, jag har gjort en liten knix på min slang precis vid infästningen genom att klämma ett par av koppartrådsvarven i slangklämmans ovansida så det är lite brant precis där, det hjälpte bra...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
hallhans
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 27 jul, 2006 22:28

Inlägg av hallhans »

Jo jag har haft bakbrand, men det problemet är fixat.
__________________________
Nibe Pellux och PB10
Skriv svar