Funderingar kring min pelletsbrännare, Acc tank och ved

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
shupez
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 apr, 2007 23:55
Ort: Delsbo
Kontakt:

Funderingar kring min pelletsbrännare, Acc tank och ved

Inlägg av shupez »

Tjena,

Många säger ju att man inte ska ha en ACC tank till pelletseldning.
Men om man som jag då har lite för dålig effekt på vintern då jag har ett stort hus så räcker inte min brännare till.
Sen har jag haft problem med skit i vattenledningarna, så säkert så har värmeväxlaren beckat ihop. Har lite svårt att få varmvatten i kranen.

Min utrustning:
Nibe City VX kombi från 1996 - Elpatron - separata eldstäder för pellets och ved - Shunt automatik och innegivare.
Iwabo villa S från 2001 med bulk förråd.


Jag funderar på att skaffa mig en ACC tank på 500-1000 liter.
Och sen koppla bort värmeväxlaren. Då går det ju hjälpa till att elda med ved på vinter utan att vara orolig att det ska koka.

Är det någon som kör med ACC tank och eldar pellets?
Kom gärna med tips och råd.
För och nackdelar.
Senast redigerad av shupez den tor 15 nov, 2007 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tror inte heller att acktank är någon bra lösning.
En bra elpanna får man billigt på blocket från de som installerat fjärrvärme.
Koppla in en elpanna till pannan, använd elpannans vv beredare, isolera ledningarna mellan pannorna, plugga Nibens beredaranslutning.
Om elpannan ansluts till elnätet och ställs in att starta vid 70 grader så har man fullständig värmebackup och vinterns mallorcaresa är räddad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
shupez
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 apr, 2007 23:55
Ort: Delsbo
Kontakt:

Inlägg av shupez »

Lät mest omständigt det där !
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Vad är omständigt ?
Det är precis lika enkelt som en acktank med elpatron och vv-beredning samt bra mycket enklare än en actank med laddomat i alla fall.

Acktankar med elpatron och shunt säljs även som elpannor av tillverkarna.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
shupez
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 apr, 2007 23:55
Ort: Delsbo
Kontakt:

Inlägg av shupez »

Efterssom jag har elpatron i pannan så har jag min säkerhet där. Den är inställd att slå igång på 65 grader om pelletsbrännaren felar.
Det jag menade va en acc-tank med inbyggd slinga för tappvatten utan elpatron. Då kan jag hjälpa till att elda med ved samtidigt som pelletsen går på vintern då den inte räcker till.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

shupez skrev:Efterssom jag har elpatron i pannan så har jag min säkerhet där. Den är inställd att slå igång på 65 grader om pelletsbrännaren felar.
Det jag menade va en acc-tank med inbyggd slinga för tappvatten utan elpatron. Då kan jag hjälpa till att elda med ved samtidigt som pelletsen går på vintern då den inte räcker till.
Värma en acktank med kombipanna låter jobbigt, då får du springa och lägga i hela tiden. Du kan ju ändå inte elda med ved och pellets SAMTIDIGT, för det är väl inte två separata rökrör ut fråm pannan?
Är det Iwabo Villa S som inte räcket till eller är det pannan? Min gissning är att begränsningen ligger hos pannan, du kan inte kräma ut 15-20 kW ur den när det blir kallt. Då vore det ju bättre att ha en riktig pelletspanna som klarade av att avge 20 kW med bra verkningsgrad. Då fick du både varmvatten och slapp det dyra och utrymmeskrävande joxet med acktank.
För att lösa bristen på värme är ju annars luftvärmepump det mest lönsamma alternativet idag.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
shupez
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 apr, 2007 23:55
Ort: Delsbo
Kontakt:

Inlägg av shupez »

Hmm... ja det har du ju rätt i. Det blir kanske för mycket rökgaser för pannan/skorstenen att ta hand om. Tänkte att det skulle gå men jag får nog lägga ner.

Ska skruva bort värmeväxlaren och få nån som gör rent den riktigt. Och sen ska jag fixa till så jag kan förflytta värme från mina två kaminer till resten av huset med fläktar och rör.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

shupez skrev: Ska skruva bort värmeväxlaren och få nån som gör rent den riktigt. Och sen ska jag fixa till så jag kan förflytta värme från mina två kaminer till resten av huset med fläktar och rör.
Kolla att cirkpumpen till den går igång och står på högsta läget.
Det är vanligt att folk sänker hastigheten på den för att spara el....

Kalklösande medel för rengöring av kaffebryggare funkar även på värmeväxlare.
Spola nooooga efteråt.
Kolla så medlet inte är giftigt bara, du ska trots allt duscha och diska med vattnet.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
shupez
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 apr, 2007 23:55
Ort: Delsbo
Kontakt:

Inlägg av shupez »

Jorå. Pumpen e igång hela tiden, och på högsta. Annars kommer det knappt nå varmvatten.
Ska lämna in växlaren till en snubbe som hade nåt speciellt rengöringsmedel.
Skriv svar