villa s1 2003/2004

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

villa s1 2003/2004

Inlägg av Sandstugan »

denna brännare har uppgraderats med nya styrkortet

kör ni med original inställningar eller har ni ställt in det? hur har ni ställt in spjället på brännaren???

jag har den monterad på en ctc regent kombipanna

allt fungerar super bra men jag har hög rökgastemp, ca. 240 och det bildas en stor kaka ¨hårt sot¨, är det det ni kallar för sintring???

för övrigt sotar jag varje vecka
Mr Meadow
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 10:37
Ort: Herrängen / Älvsjö

Inlägg av Mr Meadow »

Tja, är inget proffs, men när ingen som kan det här ordentligt, kan jag ju dela med mig av mina några veckor gamla erfarenheter. Men det är ju egentligen det som är meningen med ett forum.
Jag fick stenhårda kakor på mitt galler, men när jag ställde ner pelletsmatningen och vred ner luftmatningen rätt mycket, fick jag bort kakorna. Har en rökgastemp på 150 grader och vad jag kan förstå får man bättre ekononomi med låg rökgastemp. Så prova att dra ner matningen och luftmatningen tills du har en lugn och fin lågaså tror jag du slipper kakan och får en bättre ekonomi
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

vred du ner tiden den matar pellets eller tiden mellan matningarna? hur många blinkningar har du?
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Re: villa s1 2003/2004

Inlägg av Kenneth »

Sandstugan skrev:denna brännare har uppgraderats med nya styrkortet

kör ni med original inställningar eller har ni ställt in det? hur har ni ställt in spjället på brännaren???

jag har den monterad på en ctc regent kombipanna

allt fungerar super bra men jag har hög rökgastemp, ca. 240 och det bildas en stor kaka ¨hårt sot¨, är det det ni kallar för sintring???

för övrigt sotar jag varje vecka
Hej

Läs ditt PM från 13 jan..

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Skriv svar