Nibe PB10 tänder ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mr Meadow
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 10:37
Ort: Herrängen / Älvsjö

Nibe PB10 tänder ej

Inlägg av Mr Meadow »

Har monterat en Nibe PB10 i en Nibe City årsmodell -96, och har problem med att den inte vill starta på 1:a dosen. Kör jag den med en startdos på 3 blinkningar startar den fint men sotar i början, kör man den på 2 blink vid start tänder den inte på 1:a försöket, om man låter den köra på en halvdos vid andra försöket tänder den direkt när extradosen kommer. Men inte alls om man inte låter den lägga ngn andra dos, läggen man in en halv näve manuellt i röret efter ett tag räcker det.
Använder 6mm pellets från Telje energi och har en eldningsmatning på 3 blink, ställt in ett lamndavärde som pendlar mellan 1,6 till 2,0 och CO2 halten håller sig runt 10%. Använder en 4-gasmätare som egentligen är till bilar men det verkar fungera OK. Spjället är öppet till drygt en 1/4-del. Håller en rökgastemp på 150 - grader med alla spiraler i. Kör med maximal övergångstid, men startar jag med med 4:a blink hinner den inte bränna ur innan brännaren går över till normal eldningsmatning, ocg sen blir det rena eldstormen i pannan och det känns inte alls optimalt. Har någon stött på ngt liknande eller har ngn ide vad man kan göra åt det.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Skruva upp startdosen till en cirka 150gr - 200gr. Eftersom du kör med 6 mm pellets så får man gå upp (pratar bara med egen erfarenhet) lite i startdosen och gärna lite mer i matningstid på resterande programmet.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Mr Meadow
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 10:37
Ort: Herrängen / Älvsjö

Inlägg av Mr Meadow »

Tackar för snabbt svar, matar nu med 135 gram i startdosen. Nu har den faktiskt fungerat ett dygn, tog tid nu på eftermiddagen och flamvakten indekerar 3,5 till 4,5 minuter efter att skruven slutat mata. Har minskat inmatningstiden på startdosen från 75 sek till 60 sek för att när brännaren var rätt inställd för drift fick jag riktigt svart rök ur skorsten när pannan började mata för normaldrift direkt efter övergångstiden. Hade förut 4,4 sek matning var 15 sek men då brann pannan fruktansvärt oekonomiskt och jag fick inte ner lamnda / upp CO2 värderna utan att pannan sotade. Utan att ha mätt känns det som jag fick ner förbrukningen med säkert 25% genom att minska matningen till 3,8 sek och strypa luftspjället ganska kraftigt. Tror att det beror på att Nibe City har så smala skorstenspipor, sotar´n jämförde med en Renault 4:a. Där är förklaringen till att jag inte vill höja matningen. Jag provade att dra ut brännaren ngt och starta den, såg då att pelletsen låg i den innre halvan av skålen och värmespiralen sitter i den yttre ändan. Verkar som skålen helt enkelt är för stor för så små doser? Finns mindre att köpa? Påverkar matningsmängden av vinkeln på skruven? Mitt förråd står inte på rätt plats än, så jag kan inte ändra vinkeln nu för att prova.
Mr Meadow
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 10:37
Ort: Herrängen / Älvsjö

Inlägg av Mr Meadow »

Menar alltå avgasröret på en Renault 4:a
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Om mängden ändras pga vinkeln skall jag låta vara osagt, men du får en bra mycket stabilare matning om du håller dig till ca 40° på skruven. Verkar som de flesta här anser det vara den bästa vinkeln på skruven.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Mr Meadow
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 10:37
Ort: Herrängen / Älvsjö

Inlägg av Mr Meadow »

Ok
Värt att prova, fick sota pannan idag fast det var 4 dagar sen jag gorde det senast. Röktempen hade gått upp från 160 grader till 200 grader. Efter sotningen kollade jag värderna och då låg lamndan på 150 - 160 och CO2 låg på drygt 12 %. Klart att det sotar. Ökade luften till en CO2 på 7-8%
Ska inte vara lika ekonomskt, men sotar pannan och man inte kåller efter är det inte ekonomiskt heller. Ligger på en rökgastemp på 155 grader nu med nysotad panna. När platsen där jag ska ha pelletsförådet är klart kan jag få till en vinkel på 40 grader, i värsta fall får jag höja förrådet. Då kan jag säkert ställa in pannan mer exakt. Men en fråga som kanske är dum, menar du 40 grader mot horisonten eller vertikalt?
Skriv svar