Problem med att lågorna går bakåt..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mad Fred
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 04:52

Problem med att lågorna går bakåt..

Inlägg av Mad Fred »

Hej,
Imorse när jag vaknade och var nere i pannrummet och tittade till
panna så hade matarslangen smällt :shock: .. Har sett tendens den senaste dagen att lågorna slår bakått upp mot matar hålet.. Vad beror detta på??
Stopp någonstans (i skorsten eller liknande??) Modellen på brännare är Iwabo Willa S1 och sitter på en Focus-brännare (En grön)
Mvh
Fredrik
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Du kan ha för dåligt drag i skorstenen.
Något som hindrar rökgasvägen, sot som exempel.
Du har inte något spjäll som sitter på rökröret i anslutning till skorstenen som inte är öppet helt.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Hur länge har du haft fungerande drift med pellets.

Har du eldat ett bra tag fungerande så är det ju något som blivit lite galet.

Själv gick både rök och lågor bakåt efter att draget blev sämre, sedan nästintill obefintligt.

anledningen var att jag efter 2års eldande inte varit smart nog att aska ur bakom plåten som skiljer ved och oljedelen åt (jag har kombipanna)

Att jag kom på det var så enkelt att draget har altid varit toppen men nu var det bara dra i skorstenet(kikade in i sotarluckan) och veddelen hade bra drag.

Du kanske kan göra en enkel felsökning och se ifall draget är som det ska, ta loss matarslangen ska ju kännas att det drar lite?
sedan jämföra bakom sotarluckan om det drar ungefär samma eller hiskeligt mer.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Har även varit med om att det matats för mycket pellets så brännaren har blivit full och enda hållet för rök och lågor var att brinna bakåt.

Berode nog mest på att draget var lite kasst då.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Sitter med samma panna och brännare som du, förutom att jag har en S2. När rengjorde du turbulatorerna och pannan senast ??

Jag märker av att slang och röret kan bli varmt om man drar på sotningen för länge. Jag kör cirka en pall pellets innan jag sotar pannan. Kan köra längre men jag tycker det är rätt lagom.

Märker stor skillnad på värmen bara genom att sota övre facket där turbulatorerna sitter
Men det är som de andra säger, draget i skorstenen är avgörande.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Mad Fred
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 04:52

Inlägg av Mad Fred »

Har haft en släkting här nu som jobbar med pellets eldning..
Vi fick justera den lite grann, öka på fläkten.. Nu har det funkat men får göra rent rostret 2ggr i veckan, det ska tydligen räcka med 1gång i veckan nu när det inte är så kallt.. Så vi ska justera lite till vart efter..
Har bara bott här i ca 2mån.

Mvh
Fredrik
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Mad Fred skrev:Har haft en släkting här nu som jobbar med pellets eldning..
Vi fick justera den lite grann, öka på fläkten.. Nu har det funkat men får göra rent rostret 2ggr i veckan, det ska tydligen räcka med 1gång i veckan nu när det inte är så kallt.. Så vi ska justera lite till vart efter..
Har bara bott här i ca 2mån.

Mvh
Fredrik
Med den pannan du har så skall du lätt klara att köra pannan med minst 300kg pellets innan du ens behöver damma av rostret, såvida du inte kör med barkpellets eller liknande.

Så jag är ganska säker på att du har stopp i skorstenen eller mycket kasst drag iallafall. Kolla upp hur det ser ut i skorstenen först, för jag tror felet ligger där.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Ulla
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 10:08
Ort: Linköping

Inlägg av Ulla »

Har samma problem med att värmen slår bakåt.

Sotaren har varit på plats och försäkrar att det är bra drag i skorstenen och inget som sitter i vägen.

Går åt 3-5 säck/dag (stort hus) och jag behöver kratsa ur brännarröret varje dag+sota hela pannan en gång i veckan. Har försett sensorn med ett extra skydd av glas, annars smälter den snabbt.
IWABO 30 kW i Jäspis panna
Skriv svar