Projekt: Min pelletsbrännarinstallation

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Projekt: Min pelletsbrännarinstallation

Inlägg av kent.82 »

Tänkte att jag skulle klara av min installation själv utan förkunskaper om pannor och värme.

Kör för närvarande med olja i min slitna CTC265K och det börjar tryta i tanken. Så nu krämar jag ur det sista med tiltad tank.

Lite bilder på min tiltning.
Bild

Bild

Bild

Här är min begagnade brännare som jag köpt med min hemmagjorda adapter.
Bild

Börjat att rigga upp lite saker.
Bild

Styrning TK1B
Bild

Fråga: Hålen på sidan något jag behöver bry mig om för täthetens skull?
Bild

Nästa steg är att montera i brännaren & sen den förbannade elen :p som jag inte satt mig in i än. Någon som vet hur man enklast får bort plåtarna på pannan så man kan kolla hur oljebrännaren är kopplad.

Har ni synpunkter eller tips så är jag bara glad :)
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Fortsatte idag med min installation och har fått det att brinna :D med de inställningar som brännaren var inställd på. Såg att lite var ändrat ifrån original inställningar.
Gjorde även ett hål så man kan mäta draget enklare i inspektionsluckan som jag nu pluggat.

Men har eldat i ca 2h och det vägrar gå över 50grader i panntemp. Är -6grader ute och kan det vara så att det helt enkelt är för snålt ställt?

Har inte plockat undan brännaren och kollat något. Bara kännt att slangen inte är varm och det inte tokryker ute. Men det ser bra ut på så vis.

I morgon blir det tillsnyggning av eldragningarna och att försöka komma rätt med att panntempen.

Angående hålen bredvid motdragsluckan. Är det något jag behöver bry mig i eller ska jag täta?

Adapter monterad.
Bild

Setup innan elen var dragen.
Bild
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Ser fint ut, men bara genom att studera bilderna så ser det ut som matarskruven har en väldigt brant stigning. Försök att ha den runt 40°-45°. Blir bäst matning då.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Tror man kan bli lite lurad av bilden faktiskt. Kollade lite på det igår och tyckte ungefär att det är ca 40-45grader lutning. Men ska dubbelkolla med något mätdon.

Hittade ett litet fel i min adapter som gjorde att det drog ganska mycket tjuvluft. Men det vart åtgärdat på förmiddagen. Kollade även runt pannan för andra läckage men det ser ok ut.

Har kollat lite vad jag har för rökgastemp och den ligger runt 170grader. En knappt synbar rök kommer ur skorstenen. Men ändock så vill inte pannan krypa över 54grader hur länge det än eldar.

Har ställt att det ska bryta på 83 grader men det kommer jag nog inte upp i som det är nu. Några tips på justeringar?

Mina inställningar: 3,8 sek eldninngsmatning & 15 sek paus.

Har samlat pellets i en låda för att beräkna vad jag har för effekt. Måste bara leta reda på en våg :o
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Har mätt och räknat lite. Effekten ligger just nu på 12,62kW med de inställningar jag har.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Behöver lite synpunkter:

Fick det att gå bra (enligt mig) i lördags. Tänder bra, ingen rök ur skorsten, 180grader rökgas, ljusbrun sot. Dock så ramlar det ur lite pellets ur rostret när det faller ner ifrån skruven. Men det såg jag fler som upplevde.

Har inte funderat över åtgången tills igår då jag tänkte jag skulle göra ett test för att se vad det slukar på 24h. Fyllde upp till en given kant igår kl 18,00 och fyllde på igen till samma kant idag med. Fick i 2,4 säck innan jag var uppe i samma nivå. Är det vad jag kan räkna med? Tempen har varit uppskattningsvis imellan -8 till -14 på dygnet. Finns det något att tjäna att ta hit en justerare eller någon annan utgärd?
Tycker att jag har långa gångtider. Men det kasnke är till en fördel. Brännaren startar vid 63 grader och stänger av vid 83 grader.

Skulle man tjäna på att ställa upp effekten eller ska jag köra vidare på mina kW? För visst vill man inte ha upp rökgastempen. Eller hur funkar det?
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

180 grader rökgas och 12.6 kW effekt stämmer inte med min gamla ctc 265.
I den fick jag klart över 200 grader vid den effekten. Kanske har du för mycket fläkt.
Jag har en nästan oisolerad kåk i din storlek och vid temperatur på -5 så ligger jag på 1,8-1,9 säckar om dygnet. :twisted:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Tackar för synpunkten. Jag ska ta och uppdatera lite data för jag har justerat lite :D .
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har annan brännare men "samma" panna och vid 12kW ligger rökgasen på runt 230°C och jag har ändå en extra hembyggd baffel i som sänker den med runt 25°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Inlägg av Dountless »

Icecap.



Helt normalt i den pannan.

Beror Mycket på baffelplåten och vilket undertryck man har.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Såklart, tänkt som kommentar till trådskaparen.

Jag kör inte gärna över 10kW på brännaren för att inte kasta onödigt mycket värme till kråkorna men blir det kallt kör jag ju "Mody" (full modulerande drift) och har därmed rikligt med värme redan vid 7kW.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Var nere och kikade lite vad jag hade för inställningar och så. Har justerat lite fram och tillbaka så jag hade inte koll

Kör nu som sagt med 12,6kW och runt 180-190grader i rökgastemp. Testade lite med att ställa på häromveckan så jag hade runt 15,4kW, hamnade då på 220-230grader rökgastemp. Tyckte det varken gav av eller till så jag justerade ner igen.

Det jag noterade i lördags när jag sotade var att det var vitt sot på bortresta pannväggen. Annars så är sotet brun/gråsvart lite blandat.
Vad kan man dra för slutsats angående färgen? Speciellt det vita?

Har ingen koll på vad jag har för drag. Mätare ska inhandlas bara det tillåter.

Annars anläggningen går bra och sista dygnet hade gått 2 säck med ett medel på -2 ute. Boplanen är på ca 140m^2 á 18grader och 70m^2 källare 15-16grader.

Saken är också att shunten inte funkar så det matar ut nästan lika varmt vatten som finns i pannan hela tiden. Skulle jag tjäna mycket med att byta den så fort som möjligt så man kan reglera?
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Dragmätare behövs inte. Din motdragslucka kan ställas in på önskat drag.
Hävarmen ska vara horisontell vid stängd lucka. Motviktens avstånd till centrum på den lilla inpressningen i hävarmen ställer in draget.
Brukar rekommenderas 10-15 Pa.
10 Pa är 2cm mellan inpressningen och motviktens centrum.
15 Pa är 3cm osv. Enkelt att komma ihåg.

Ny shunt är väl att ta i! En ny shunt kostar nog lika mycket som en bra begagnad oljepanna med alla moderna tillbehör.
Jag skulle kanske vänta till våren och byta panna om jag hade din talang för installation.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Ska kolla lite på inställningen på motdragsluckan. Och ska få låna en dragmätare av en kompis så man kan checka lite.

Tycker inte att en shuntinstallation ska behöva dra iväg så mycket. Såg att man kan köpa 3-vägs shunt för 300-400. Sen lite kopplingar och rör på det.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Så här ser 1v eldande ut på sotfärg och sotmängd. Ser det vettigt ut?

Bild
Bild
Bild
Bild
Färg
Bild
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Skriv svar