Iwabo villa s-CTC1100

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus Karlsson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr, 2005 21:26
Ort: m.Cool

Iwabo villa s-CTC1100

Inlägg av Magnus Karlsson »

Jag tänkte installera min iwabo villa-s i en CTC1100 miljö panna. Jag tänkte då kolla om någon annan gjort detta och om han då har några tips.
Skall jag använda flammriktare? Bör brännaren flyttas ut mha en distansram? Något annat att tänka på?
Själv har jag eldat med pellets i ca. 4år i en ctc265. Det har funkat utan problem men kanske har förbrukningen varit lite hög.
Hälsningar
m.Cool
fredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 17:59

Inlägg av fredrik »

Hej!
Har ingen erfarenhet av CTC1100 men den är med i testen enligt länken nedan

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Där är de inte så imponerade av den i kombination med pellets.
Magnus Karlsson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr, 2005 21:26
Ort: m.Cool

Inlägg av Magnus Karlsson »

fredrik skrev:Hej!
Har ingen erfarenhet av CTC1100 men den är med i testen enligt länken nedan

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Där är de inte så imponerade av den i kombination med pellets.
Hej!
Jag har sett dessa tester men det framgår ej viken typ av ctc1100 panna man testat. ej heller vad som är dåligt med denna typ av panna. Alla värden verkar ju ok. Misstänker att det beror på uraskningsmöjligheterna och ev trånga rökgaskanaler (viket beror på hur många turbulatorer man har i pannan.)
Hälsningar
m.Cool
Johnny
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 16 dec, 2004 14:34

Iwabo och CTC1100

Inlägg av Johnny »

Hej
Jag har skaffat Iwabo och har en CTC 1100. Till mig så sa de att jag skulle ha flamriktare ocj distansram.
2 st tabulatorer togs också bort.
Det blir nog lite mer aska när man har det på detta sätt men under perioden maj till september har min förbrukning till varmvatten varit 1-2 säckar pellets ( 16 kg säckar från SÅBI)
Jag trivs utmärkt med hur det fungerar.

Johnny
modata
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 16 okt, 2005 17:30

Inlägg av modata »

hej. Har kört med iwabo och ctc1100 i 3 år har flamriktare men ingen distansram. vi sågade lite i pannan så vi kunde montera brännaren.Fungera hur bra som helst..
pilla.jocke
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 10:03

Inlägg av pilla.jocke »

köpte ett hus med en CTC1100 årsmodell -01 som eldades med olja
jag satte direkt dit en IWABO brännare och min försäljare sa att jag skulle plocka bort turbolatorerna så att jag bara hade 2 st kvar. Men om jag förstod rätt på era inlägg så har Ni fler turbolatorer än de 2 som jag blev rekomenderad. Så jag skall ge det ett försök nu när jag går hemma denna vecka.
Hör av mig om resultat senare
Pellets-eldare från Hästveda
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Magnus Karlsson skrev:
fredrik skrev:Hej!
Har ingen erfarenhet av CTC1100 men den är med i testen enligt länken nedan

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Där är de inte så imponerade av den i kombination med pellets.
Hej!
Jag har sett dessa tester men det framgår ej viken typ av ctc1100 panna man testat. ej heller vad som är dåligt med denna typ av panna. Alla värden verkar ju ok. Misstänker att det beror på uraskningsmöjligheterna och ev trånga rökgaskanaler (viket beror på hur många turbulatorer man har i pannan.)
Kan bara säga att testet är Bullshit!
Har pratat med vår lokala återförsäljare (som är sotare också) och han säger att det är så mycket som spelar in och att alla pannor är individuella, OAVSETT vilken brännare du använder (Bla. arean på skorstenen, med luftdrag osv).
Annars skulle man inte behöva "trimma in" brännaren efter installation.
Det som funkar på en panna kanske inte funkar på en annan!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Kan bara säga att testet är Bullshit!
Har pratat med vår lokala återförsäljare (som är sotare också) och han säger att det är så mycket som spelar in och att alla pannor är individuella, OAVSETT vilken brännare du använder (Bla. arean på skorstenen, med luftdrag osv).
Annars skulle man inte behöva "trimma in" brännaren efter installation.
Det som funkar på en panna kanske inte funkar på en annan!
Vad menar du med att det är bullshit ?

Du kommer inte från faktumet att askutrymmet är litet och rökgasvägarna är trånga.
Visst blir varje anläggning unik men en mindre lämlig panna blir inte optimal hur man än installerat.
Därmed inte sagt att ex Niby City och Ctc 1100 är helkass, de är bara mer skötselintensiva än "riktiga pelletspannor".
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

elvis skrev:
Kan bara säga att testet är Bullshit!
Har pratat med vår lokala återförsäljare (som är sotare också) och han säger att det är så mycket som spelar in och att alla pannor är individuella, OAVSETT vilken brännare du använder (Bla. arean på skorstenen, med luftdrag osv).
Annars skulle man inte behöva "trimma in" brännaren efter installation.
Det som funkar på en panna kanske inte funkar på en annan!
Vad menar du med att det är bullshit ?

Du kommer inte från faktumet att askutrymmet är litet och rökgasvägarna är trånga.
Visst blir varje anläggning unik men en mindre lämlig panna blir inte optimal hur man än installerat.
Därmed inte sagt att ex Niby City och Ctc 1100 är helkass, de är bara mer skötselintensiva än "riktiga pelletspannor".
Jo men "riktiga pelletspannor" .......
Det är ju klart att de är bättre!!!
Men om man nu har en panna som funkar bra och man INTE vill eller kan köpa en "riktig pelletspanna" så funkar ju CTC 1100 utmärkt!
Speciellt som CTC själva lovar det.....
Magnus Karlsson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 apr, 2005 21:26
Ort: m.Cool

iwabo-ctc1100

Inlägg av Magnus Karlsson »

Hej!

Jag har nu kört pannan nästan i 2 år med gott resultat.
Jag använder flammriktare och distansram.
Pannan är sedan kopplad mot en 500l acctankför att få lång brinntid.
Vid driftstart upptäckte jag skillnad på min ctc1100-milöpanna jämfört med vanlig ctc1100. Mina turbulatorer var trängre. Röret som spiralerna sitter fast i var större så jag skar loss spiralerna och bytte till rör med en mindre diameter. Efter detta så kan jag köra med alla turbulatorer i (9st). Jag kan nu köra ca 600kg innan jag behöver aska ur pannan. Det blir då sot och aska som sätter igen turbulatorerna vilket medför att jag får hög temp i infallsröret och brännaren stoppar.
Rökgas temperaturen har jag fått ner till 130grader
Hälsningar
m.Cool
Skriv svar