Brännaren stänger inte av

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Robert.L
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 25 okt, 2017 20:28

Brännaren stänger inte av

Inlägg av Robert.L »

Hej alla kunniga,
Jag har en janfire flex-a (tror den är nära 10år) som inte stänger av som den ska, regleras från en e-kontroll tk1b termostat.
Den brinner som den ska i 1-5 dygn men sen slår den aldrig ifrån, utan det börjar koka i tanken.
Har bytt styrboxen till en nyare (utan vred) och även bytt termostaten till en ny modell av samma fabrikat, men samma fel trots att båda komponenterna är nya.
Är det någon som har idéer på vad jag ska kolla härnäst? Känns högst orimligt att det ska finnas kvar samma fel efter ovanstående komponenter är utbytta.
Kan nämna att den har brunnit som den skulle i 3år med e-kontroll termostaten innan den började dumma sig..
(Enda felet jag kunde se innan jag bytte styrboxen var att den hade mörknat kontakten/kopplingsplinten för termostat-ingången på styrboxen, därför jag misstänkte fel på styrboxen i första hand).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren stänger inte av

Inlägg av Stegatorparn »

Först och främst har ju inte pannans överhettningsskydd brutit strömmen till brännaren.
Antingen är skyddet felaktigt eller kortslutet så strömmen kan gå vidare till reläet i TK1b.
Sedan bryter inte TK1b vid rätt temperatur. Varför? Kortslutet relä?
Du behöver kontrollera kablaget från överhettningsskyddet till brännarens ingång för termostatfas om det är någon felkoppling eller kortslutning mellan fasmatning och termostatfas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Robert.L
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 25 okt, 2017 20:28

Re: Brännaren stänger inte av

Inlägg av Robert.L »

Ok, pannan i sig är helt fristående från både brännare och tank så ingen elektronik alls kopplat till pannan, och tanken har så vitt jag vet endast ett överhettningsskydd i elpatronen (det löser ut), matningen till brännare och termostat går runt både panna och tank som jag förstår det.
Men måste kontakta installatören för att få veta 100% men är själv 99% säker att panna/tank inte "pratar" med termostat/brännare annat än via temperatur-givarna.

Sen som du säger att relät inte släpper i termostaten är ju det som känns mest rimligt, men hur kan det felet komma igen på en ny (1v) termostat?
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Brännaren stänger inte av

Inlägg av dof »

Vad menar du med att brännaren är fristående från pannan? Överhettningsskydd måste du ha till brännaren räcker inte med termostaten bara. Då brännaren inte stoppar lyser reläindikeringen på tk1b då? Vad har du för stopptemp?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brännaren stänger inte av

Inlägg av Icecap »

Brännaren SKA vara kopplat så att driftströmmen (gas) går genom överhettningsskyddet. Finns de i båda tank o panna ska de seriekopplas så att om endera löser ut ska brännaren bli spänningslös.

Sedan ska termostatingången styras efter vad den ska göra. Om den kör trots att termostatingången inte får spänning är det fel på brännaren - eller spänningen försvinner inte...

Som vi säger inom elektroniken: att mäta är att veta!

Kontrollera alltså att:
* Skyddsjorden är kopplat rätt.
* Nollan på el-nätet faktisk är kopplat till nollan på brännaren.
* Driftströmmen som kommer genom överhettningsskydden faktisk är fas.
* Att termostatsignalen faktisk är fas som stängs av när termostaten signalerar "Varm Nog".

Till detta är det inte speciellt viktigt med exakta värden, man kan rent faktisk "mäta" det hela med en lite 230V glödlampa. Lyser den "normalt" är det spänning, är den släckt är det inte. Lyser den "svagt" är det något som ska kollas noga!

Är det felströmsbrytare i anläggningen SKA den lösa ut om man kopplar mellan fas och skyddsjord men KANSKE inte om man kopplar mellan noll och skyddsjord.

Om man har kastat om på fas och noll till brännaren kan man få en del "roliga" effekter. Och om ledningen med signal till termostatingången på brännaren går en "lång" väg tillsamman med andra ledningar kan det bli så illa att den samlar upp (via kapacitansen mellan ledningarna) spänning så att även om termostaten stänger av kan signalen komma fram till brännaren med "kör då din djävel" ändå.

Detta kan enkelt lösas vid att montera en 230V glödlampa (ej LED-lampa!!!) mellan noll och termostatsignal permanent. 1-2W räcker fint - men jag vet inte om man kan få dom så "små".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar