Tändproblem flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej.
Satte förra hösten in en flex-a 2006 i min parca 3000 panna. När jag väll fick ordning på den då så har den gått jättebra, det var plåten runt spiralen jag inte hade dragit fram i början. Men när jag visste det har den gått jättebra.

Har hela tiden kört på 12kW med tändning vare gång, dvs läge 2 sommardrift. Har 20gr hysteres och får då 6-8 starter per dygn. Motdragslucka finns.

Men nu efter jul här har den börjat krångla. Missar tändningar, helt oregelbundet. Ibland går den 4 dagar och ibland 2 starter. Ser inget samband. Jag var i pannrummet när den missade en start, då matade den ner pellets och fläkten verkade gå som den skulle. Kännde under brännaren och det var lite varmt. Sen matar den på pellets trots att det inte brinner en stund, för att sedan blinka 2ggr växelvis på elspiral och termokontakt.

Jag kan då tömma koppen och köra en ny start, oftast går den igång igen då.

Har beställt ny spiral, men tänkte höra om det är något annat jag bör testa med?

Kör just nu på 12kW med underhållsfyr, ställde på 6gr hysteres istället då. Då går den bra, men känns som att det inte är bra i längden..

Tacksam för svar.

Mvh. Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av AndersAA »

Byt elspiralen som du tänkt. Det finns dom som rapporterat att det kan finnas intermittent avbrott i som så att se fungerar ibland bara. Kan givetvis vara något annat men då är ju u alla fall en sak du kan utesluta.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej.
Nu är tändelementet bytt, tyvärr samma problem än. Koppen är fylld med pellets som inte tagit sig. Inga tendenser till att vara brända ens.

Nästa steg, är det elboxen?
Jag har en dålig känsla för boxen, någon gång ibland så "glömmer" den att starta om jag hoppar över förblåset med ext-knappen. Då matar den pellets och blåser för fullt. Men så har den varit så länge jag haft den.

Har den halvnya boxen med vred.

Rostret har två sprickor, det kanske kan påverka?

När jag startar den manuellt så går den igång som den ska, varje gång skulle jag nog säga.

Det är frustrerande när det strular.
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vilken fläktspänning har du? Har spökat för mig....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej. Kan testa att mäta sen, men jag ställde den på 100V pulser vid start, sen 75V under någon minut sedan 100V för effektsteg 2. Men det kan ju ha ändrat sig. Bra idé!
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Prova med att köra så lågt du vågar. Kyler/blåser ut tändförloppet minst och ger större chans att det tänder alltid. Jag hade problemet länge men sedan jag gick ner i fläktspänning har jag kört utan problem i år. Styrplåten är viktig och måste ligga an. Kör utan underhållsfyr så det blir många starter per dygn. Berätta hur det går för dig.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Nu har jag ställt ner till 95-96V i pulserna, 75V i lågblåset (detta stod på 82V) och 100V i läge 2 (ej justerat). Så får vi se hur det går.

En sak som slog mig, det är sedan det har varit kallt (-15 och kallare) som det har strulat mest. Det kan ju vara det höga draget som gör att det blåser ut startdosen. Dragluckan står för det mesta ca 1cm på glänt. Även när det inte brinner.

Har ett vedroster till pannan, kan det vara ide att sätta det mitt i vedutrymmet för att minska draget och bromsa rökgaserna? Det är i gjutjärn och ser ut enligt bilden nedan:

Bild
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Om luckan reglerar så har du ju rätt drag. Kolla draget. Hur fungerade den lägre fläktspänningen? Var noga med plåten som styr på baksidan av rosterplåten. Behövs inte mycket förrän tändförloppet störs.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Eldvin »

Om du lägger rostret på en plåt och ritar av det så får du en fin baffel istället.Sätt på ett par ben så det kommer upp en bra bit.Kolla även om du kan vända original baffeln.Dom är vändbara beroende på om man ska elda olja eller ved.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej på er. Ursäkta mitt sena svar, har varit borta på jobb en vecka.

Den lägre fläktspänningen hjälpte inte, skruvade ner i steg till 90V utan resultat.

Men det blev betydligt varmare ute förra fredagen, så nu har den gått klanderfritt i över en vecka!

Jag brukar vara noga med plåten bakom rostret, men mitt roster har spruckit mycket mer i år, både upp och ner. Samt att plåten har slagit sig något. Så jag funderar på om det är det som kan störa tändförloppet så illa när det är kallt?

Bild på rostret med sprickor
Bild
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av AndersAA »

Sprickorna isäg tror jag inte är,så farligt, men om den är skev är det inte bra. Dålig anläggning mot den bakre/ inre kanten är viktigt så att luft inte smiter den vägen.
Senast redigerad av AndersAA den sön 08 jan, 2017 09:23, redigerad totalt 2 gång.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av tole »

Väcker liv i denna tråd igen, har samma problem att kört i läge 2 (12kW) på boxen, har också den äldre boxen med vred, och låtit spiralen tänt sig, detta funkade klockfritt förra vintern.
I förrgår hade den slocknat, jag var på jobbet så frugan starta om den i läge 3,(vinterläge) kom hem på morgonen då hon har satt över den på läge 2 igen, som jag sagt till henne, då blinkade röda dioderna "Termo/elspiral". Okej tänkte jag elspiralen sönder, bytte den direkt (hade en hemma).
Startar och tänder och går 6-8 timmar, för att senare på kvällen återigen indikera på röda dioderna då de blinkar igen.
Startar om i läge 3, har kört så inatt och gått klockrent (än så länge). Men vad är problemet då den inte vill köra på läge 2? Tänkte också om det kan vara boxen som krånglar?
Har inte mätt nån spänning då jag bytte tändspiralen.

Nån som har nåt bra tips? Får ni gärna återkomma

Mvh / Tobbe
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!
Låter som samma problem som jag har. Min gick bra resten av förra säsongen och även fram till idag. Men det är för att det inte varit så kallt.

Nu stannar den ibland och blinkar två ggr växelvis på termo/elspiral. Mycket frustrerande..

Vet inte riktigt vart man ska börja.. är det vits att byta flamvakten tro?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av tole »

Efter detta att jag skrev här sist, gick brännaren på "vredet" på 3,an då var det rejält kallt ute -25....så i morse var det så in i hel**e vart inne, gick ner och ställde om på läge 2 på brännaren (för att testa) då det är mildare ute idag.
Gick en kort stund på detta för att sedan börja blinka på Termo /elspiral igen, provade igen på Steg 3, då vart det lika med dessa dioder igen att de blinkade. Det jag har gjort nu är...Bytt termo- kontakten den "blå".
Är även är inne på är om det är elektronikboxen som inte vill vara med riktigt?
Har fundering på att skicka efter den med tryck knappar på om detta fortsätter, vet inte vad de kan vara för fel annars?

Hittade "ett problem" igår efter att sotaren vart här tidigare i vintras, att "dragluckan" som sitter på stosen mellan panna och skorsten inte stod som de gjort tidigare,....tänkte ahaaa...och ändrade denna och att jag hittat "felet"....men icke sa Nicke..
...hör av mig om jag hittar nåt annat "fel" som även du kan bli hjälpt av....hoppas även du hör av dig om du hittar nåt som man kan bli hjälpt av?!......
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Tändproblem flex-a

Inlägg av Aaaaaaalm »

Usch vad tråkigt!

Min har stannat tre ggr nu senaste veckan. Riktigt frustrerande.

Har inte börjat byta grejjer än, men är också lite spekulant på en sådan box. Köper du en får du jättegärna återkoppla om det hjälpte.

Jag mätte med en annan multimeter på fläkten idag, så den har varit lite felinställd. Ska se hur stor skillnad det gör.

Nu har jag:
Uppstart 100V
Läge 1 76V
Läge 2 97V

Så får vi se, den var ställd ca 8-10V lägre innan. Det har nog påverkat en del! Installerade en fast multimeter i år, men den var det nog nått galet med. Den visade nog vettigt till en början men inte efter några veckor, det var ungefär när det började krångla så därför justerade jag. Men det skulle jag inte gjort :)

Vad kör du för fläktinställningar?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Skriv svar