Janfire flex a rep

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av xdigger »

Icecap, jo jag har jobbat på en av europas största serviceverkstäder för hemelektronik som kretskortsreparstör. Varistorerna brukar inte gå av åska jag har väl bara kollat på några tusen åskskadade enheter, märkligt nog brukar åskan passera obemärkt förbi dom, åskan brukar leta sig längre in och slå ut elektronik lite här och var, brukar vara mycket svårt att hitta alla trasiga komponenter, dessutom mycket svårt att säga vilka komponenter som brukar gå med åska för det är så olika från fall till fall, ibland kan det vara ett decimeter stort hål i kretskortet med, det är lite som att spela på lotto. Däremot brukar varistorerna gå när ungarna i en skola ändrar nätaggen från 230V till 115V.

Missade att han köpt den trasig beggad, trodde det hade pajat nu, så visst då kan det ju vara åska. Hade lite migrän när jag svarade sist.

Sen till sist, får man kgång grejerna ska man givetvis återmontera nya varistorer, dom sitter där av en anledning.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av Icecap »

Att varistorerna är brända eller inte är utan betydelse.

Det är den metall som har förångrats på mönsterkortet och kontaktdonet som visar att det är åska.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av SB »

"outback00, du skrev: doserskruven började snurra och spiralen blev röd, men när spiralfasen var över så hände det nog nåt för det blev svart, jordfelsbrytaren löste ut."

Hann du se om nivåindikeringen för internförrådet (den gula dioden nedanför pelletsslangen) hade slocknat ca 2 minuter innan det blev svart. Det skulle i så fall kunna betyda att problemet finns i Externskruven eller på spänningsmatningens väg från Triac:en till dess motor. Du kan ju dra ut sladden till denna och fylla på internförrådet för hand medan du provar.

Elspiraler kan bära sig underligt åt emellanåt, de kan verka felfria för att senare vid en större temperaturförändring ge upphov till läckströmmar stora nog att lösa ut en jordfelsbrytare.

Har även sett ett fall där en ansamling av spån orsakade kortslutning i plinten. Trotts noggrann renblåsning fanns överslaget kvar vilket troligen också berodde på en beläggning av metall som förångats i ljusbågen, alltså samma fenomen Icecap skriver om.
TMV E20 + Janfire Flex A
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Jag har ingen externskruv än. Gjorde så att jag simulerade att interna förrådet var fullt genom att hänga ner en bricka mitt för givaren. Så den lyser hela tiden och då ska väl datorn tycka att det finns gott om pellets.
Kan ju vara att det blir nån krypström antingen vid Kretskortet där det har varit nån form av ljusbåge. Eller om det är spiralen som börjar leda över när den hettas upp.
Inte haft mer tid att undersöka nu, ligger ute på jobb.
Men alla tips och råd läses intensivt :-)
Höll på mäta lite på externskruvensutgång och minns jag inte fel så var det noll volt när givaren lyser rött och tog jag bort brickan fick jag 230volt.
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Klev upp tidigt idag... Tonåringen sover! ner i källaren med kaffekoppen.
Nu gjorde jag som så att jag drog loss kablarna från spiralen och kopplade dom till multimetern.
Körde snabbstart och det funkar utan att lösa jfb.
Provade två uppstarter, snabbstart på läge ett först och lägre tre nu.
Just nu står den och går, simulerat då. Har ingen pellets i utan den står på arbetsbänken.
Nästa steg blir att löda fast varistorerna igen och testa.
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av SB »

Normalt sett skall brännaren lösa ut på flamvakten 8-12 minuter efter startsekvensens början om den inte fått upp tempen över 50°C i brännarkoppen. För att undgå detta vid simulerad drift utan pellets, kan man lossa ena kabeln på flamvakten. För att inte skada boxens kretsar gäller det att se till att den lösa änden inte kommer i kontakt mot något, glöm bara inte att återställa den.
TMV E20 + Janfire Flex A
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Min är så gammal att den saknar flamvakten.
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av AndersAA »

Vad blev slutsatsen outback? Var det glödspiralen sim orsakade att jfb löste ur?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Ja, jag tror det var spiralen som var orsak till att jfb löste. Hände inte när jag tagit bort ledarna från spiralen.
Inga mera tester gjorda på just den biten.
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Tänkte jag skulle uppdatera lite...
som sagt innan hade jag ju fått den att börja gå i simulerat läge... och tänkte då justera fläkten som jag läst om här. Har även en utskrift om vilka volt det ska vara vid respektive effektläge.

När jag kopplade min multimeter i kontakten så visade den typ 150 V och uppåt. Gick dock justera på potentiometern ner till 80 V som var det skrivna för startfasen. Men när min multimeter visar 80 V så står nästan fläkten stilla, inte många varv på den då. Så det känns som helt fel...
Har läst lite om att det inte går använda vilken multimeter som helst... utan helst skulle det vara en gammal omodern...

sagt och gjort, efter lite rotande så hittades min gamla analoga multimeter... glad i hågen så tryckte jag dit mätpinnarna och poff sa det... ajajaj...
där rök bla. triacen nere i hörnet. (vad hände? nåt fel i instrumentet som gjorde att det kortslöt? dumt att jag inte provade det i ett uttag INNAN)

jaja...efter att ha legat och grinat på betonggolvet en stund så reste jag mig och kom igen. In på elfa och knappa in en order på alla triac, stora kondensatorn, lilla kondensatorn, och 22k motstånd.
skicklig inflygning igår resulterade i att mina komponenter dök upp vid 17 tiden(tis). (beställde typ lör eller sön)
Ner i man cave och plugga in lödpennan.
bytte alla triac, kondensatorerna och motståndet.
på med spänningen... allt funkar utom fläkten. tittar igen och mäter över motstånden och hittar ett som verkar dött. byter ut det.
Problemet nu är att så fort man sätter på spänningen så går fläkten (alla lägen på vredet, även 0) den går vad jag tycker i det närmaste vara fulla varv. Händer inget när man vrider på pottarna.
Kan det vara så att U2008B även den fick sig en kyss?
Verkar vara svårt att hitta en U2008B på nätet, nån som har tips?

I övrigt så börjar jag dras allt närmare eldkraft... ny spiral, ny box och ombyggnadssats för flamvakt.
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av jolun »

Har ingen bra ide om vad som orsakade din kortslutning vid mätningen.

Men kan förtydliga att det inte handlar om att ha ett gammalt och omodernt mätinstrument vid fläktspänningsmätningen. Utan det viktiga är att det är ett RMS mätinstrument vilket är det absolut vanligast förekommande bland de billiga mulitimetrarna på marknaden (även de digitala!), alltså har det inget som helst att göra med att den ska vara analog på något vis. RMS instrumenten är billigare att tillverka än TRMS instrumenten. TRMS instrumenten tar hänsyn till en annan beräkningfaktor för att ge ett mer ett exakt\sanningsenligt mätvärde än vad RMS instrumenten gör.

Janfires riktvärden för fläktspänning är uppmätta och angivna med RMS instrument och därför bör sådant användas.

De flesta "hundralapps" multimetrarna är RMS och det brukar anges i deras typspecar\användarmanualer.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av SB »

Gäller det även vid snabbstart att fläkten går med fullvarv i mer än 10 sekunder?
Vanlig start ger ju 10 minuters fläktning med fullvarv i alla effektområdena.
Såg att du kollat på eldkraft om hur arbetscyklerna ser ut.., men det är trotts allt
inte ovanligt att man ibland missar information som man redan sitter inne med.
TMV E20 + Janfire Flex A
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Gäller även snabbstart.
Som jag förstått det hela så är det väl U2008B som är hjärnan bakom fläktens beteende, förutom nosse.

Sverkers soptunna står halvöppen nu.... ;-)
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av SB »

Gissar på att utgångarna från processorsockeln ser lika dana ut som senare versioner. I min box går de till en krets (ULN2003A) med 7 parallella darlingtonpar vars aktuella utgång för vald fläkthastighet sin tur styr en av 5 stycken LCA110 (optically coupled MOSFET Relay).

De här små reläerna används för att koppla in och ur olika resistanser till U2008B för att på så sätt ändra fas-
vridningen och därmed varvtalet.

Ang. U2008B såg jag att den finns på Ebay för omkring 36 kr i SMD-utförande i Polen. Fanns även i DIL-utförande för omkring 16 kr.
TMV E20 + Janfire Flex A
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Om vi börjar med triac nere i hörnet. Funkar den mer som en brytare AV/PÅ.
på ett ben kommer FAS som passerat genom fläkten och den FASEN vill ha NOLL för att köra fläkten.
på ett annat ben är det NOLL.
För att köra fläkten behöver FAS och NOLL benet byglas och det görs med tredje benet.
Vad ska det benet få för spänning?
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
Skriv svar