Larm dåligt drag

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Larm dåligt drag

Inlägg av singelstring »

Jag får larm för dåligt drag på min NH-brännare. läste att:Dåligt drag: För hög värme i nerfallsröret, orsakas ofta av för högt mottryck och ibland av för låg effekt (3kW). Jag kör på 9 kW och har dragbegränsare. jag funderar om brännaren får för dåligt med luft för när jag har dörren helt öppen så kommer inte felet. Hur gör jag för att kunna justera mottrycket?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Larm dåligt drag

Inlägg av Icecap »

Om det inte kommer in luft nog till pannrummet kan du justera från nu till nyår utan att det fungerar!
Du ska ha luftintag till rummet som motsvarar minst arealen på skorstenens kanal om jag inte minns fel.

Och då felet försvinner när det kommer luft nog är det alltså felet, inte något i/med brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Larm dåligt drag

Inlägg av singelstring »

Tack för svaret!!
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Larm dåligt drag

Inlägg av singelstring »

Idag fick jag nog av larm så jag tog ut brännaren och blåste ren den + tömde askan i pannan som var nästan helt full. Nu går det bättre!
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Skriv svar