Janfire flex-a hjälp med felsökning!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Forllin
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 04 dec, 2016 14:40
Ort: Dalarna

Janfire flex-a hjälp med felsökning!

Inlägg av Forllin »

Hej på er alla experter!

Jag har problem med min Janfire flex-a brännare och skulle behöva hjälp med felsökandet!

Bakgrunden är den att jag för ca 12 månader sedan flyttat in i ett äldre hus med pellets som uppvärmning. Förra vintern bestod av en heldel lärande och förvirring. Eftersom att jag förra vintern hade stora problem med gengassmällar till följd av att brännaren inte startade på första försöket.

Med anledning av ovanstående valde jag att i förra veckan beställa hem lite reservdelar till brännaren bland annat en ny elspiral. Denna byttes igår utan problem.

Nu till problemet! Brännaren startade på första försöket efter utbytet. Dock upptäcker jag senare på kvällen att förbränningen är extremt dålig är precis som att fläkten inte riktigt funkar. Är till och med så dålig förbränning att fallshacktet fylls med pellets. Plötsligt slår brännaren av och den är extremt varm runtom. Slår av strömmen till brännaren och låter den kylas ner. Sätter sedan på strömmen till brännaren igen, allt ser ut som vanligt spänningslampan lyser grönt och lampan för startklar blinkar. När jag sedan vrider reglaget till valfritt effektläge händer inget! fläkten går inte igång utan det är helt dött, dock skiftar lampan för startklar till fast grönt ljus.

Skulle nu behöva er hjälp till att urskilja vad det är som är trasigt? Är det bara fläkten eller är det hela elektronikboxen som måste bytas?

Ledsen för det långa Inlägget! :D

Snälla hjälp en vilsen själ!

Mvh, Robin
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Janfire flex-a hjälp med felsökning!

Inlägg av CPMS »

Du får nog börja med att mäta spänningen på fläkten vid uppstart, sitter ett mätuttag under lådan eller så kan du lossa på kåpan och mäta direkt på baksidan av mätuttaget.

Inte helt ovanligt att någon kondensator på kortet har driftat i värde så fläkten inte går eller går med reducerat varvtal, finns många trådar om det med instruktioner hur/vad som bör bytas.

Kolla i Janfire avdelningen, ex denna tråd: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=16853
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar