NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av singelstring »

Jag har ett problem med min NH-brännare. Strömmen försvinner från pannan så brännaren stoppar. jag kan dra ur sladden från pannan och brännaren statar. Jag har kollat att elspiralen är ok, bytt Tempgivare Flamvakt CN3 samt att allt är ok.

Jag har bytt kortet i pannan en gång då allt slocknade. Men nu är det bara brännaren som strömmen försvinner till. Är det någon som har nån idè?

Det blir väl att ringa till pannfirman och kolla med dom.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av Stegatorparn »

Kan tänka mig att säkerhetstermostaten/överhettningsskyddet på pannan har löst ut. Tryck in den röda knappen under huven till höger och se om det löser problemet.
Förstår dock inte hur brännaren kan starta om du drar ur sladden?

Pannfirman är väl det dyraste sättet att lösa problemet. Brukar inte vara så insatta i det elektriska utan byter grejer tills dom hittar rätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av singelstring »

Jag skrev lite fel; Jag drar ur sladden och sätter in den igen så startar brännaren.
jag har provar att återställa överhettningsskyddet på pannan men det blir samma sak igen. Servicekillen på den firman som har installerat är bra på det elektriska. Han är elektriker i botten.

Hoppas bara inte att det är kortet i pannan igen för det har jag bytt för några år sen. En veckas leveranstid och en massa kronor. Få se vad det kan vara.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara ett överhettningsskydd i brännaren som släcker displayen.
Draget kan vara för dåligt.
Kontrollera och sota pannans tuber och rökgaskanaler till skorstenen. Kanske är dags att ta ur spiralerna och göra en grundlig rengöring.
Prova att sänka effekten lite.
Låt brännaren kallna ner i 30 minuter innan du ansluter strömmen igen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av singelstring »

Jag har askat ur, Kanske dags att dra i skorstenen. Det jag undrar är hur varmt det är vid förbränning av pelletsen? När jag kollade i displayen så kom det upp i 300 grader. Kan man ändra kylgräns och överhettningsskyddet? Jag har plockat isär brännaren och bytt kabeln för flamvakten.

Jag får ta en tur upp på taket och sota skorsten och sen dra pannans tuber, ska skaka spiralerna för att se om det blir bättre.

Tack för hjälpen. Jag skriver i morgon hur det har gått.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av Stegatorparn »

Displayen kan visa panntemperatur och rökgastemperatur.
Har du en rökgastemperatur på 300° har du problem då mycken värme går till spillo i skorstenen, vilket drar onödigt med pellets.
Det hjälper inte att tömma askan i eldstaden och skaka tuberna.
Några gånger om året måste pannan rengöras helt manuellt, eldstadsväggar, tuber, spiraler, kanalen mellan tuberna och utgående rökkanal samt rökkanal till skorsten, speciellt om det finns en liggande del. Liggande kanaler kan sättas igen av flygaska ganska fort.
Jag brukar göra en grundlig rengöring en gång per månad för att undvika problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av singelstring »

Nu har jag rensat skorsten, sotat skruvar och dammsugit mot skorsten. Just nu går brännaren och visa 260 grader i brännaren. jag vet inte vilken gräns överhettningsskyddet går in men det är väl bara att vänta och se. Panntemp är 66 grader och jag kör med 9 kW. Jag har tyvärr ingen visning på rökgaserna så det får väl bli nästa projekt.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av singelstring »

Nu går brännaren en stund för att sen stoppa p g a överhettning. Provar nu att köra på 6kW. Kan man ställa om gränsen på överhettningsskyddet?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av Stegatorparn »

Inte vad jag vet.

Ser att du tidigare haft problem med uteluftstillförseln till pannrummet.
Kan mycket väl vara så nu också. Symptomen är densamma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av singelstring »

Nu har jag kört med öppen dörr till pannrummet men det blir samma sak igen. Jag får ringa och kolla med servicefirman om de kan ha någon idé.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av singelstring »

Nu har jag fått en förklaring: det är någon enhet i elektronikboxen i brännaren som blir "utsliten" efter ett antal år. Nu blir det byte av box med kablar - ca 5000 kr + arbete. Det finns alltid hål att stoppa pengarna i.
Får kolla med försäkringsbolaget om det kan gå på hemförsäkringen.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: NH-brännaren stoppar då "strömmen" försvinner

Inlägg av Icecap »

Det låter som att nätdelen lägger av.

Den kan plockas bort (om man är duktig på att löda!) och ersättas av en annan 24V nätdel.
ELFA har t.ex. 169-05-910 till 145:- + moms. Man kan inte montera den i lådan men det finns rikligt möjlighet att montera den bredvid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar