Janfire NH överhettar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Icecap »

Generellt om överhettning efter eldningstopp:
När brännaren avslutar en bränning för att termostaten ger signal om att det är bra så kommer fläkten att efterlöpa en viss inställd tid för att elda upp vad som finns i brännkoppen. Tiden är normalt 45 sek efter vad jag minns.

Om man har en dosering som överdoserar ganska pyttelite kommer denna överdosering att ackumulera sig men innan den ger ett problem i sig kommer bränningen att avslutas. Men då är koppen så pass full att den inte kan bränna klart på efterblåstiden så när fläkten stoppas och brännaren går i vila kommer resterna att värma upp ganska avsevärd i fallröret vilket utlöser överhettningslarmet.

Så om man får det larm efter avslutat bränning är det oftast doseringen som är en aning för hög och man bör alltså öka densitetsinställningen i brännaren.

Att ändra energivärdet gör exakt samma sak så det räcker fint med att bara ändra densiteten.

Att ändra normala doseringslängden är ett fel ur inställningshänseende.

Fungerar det inte att öka densitetsinställningen eller att man måste skruva den ganska kraftigt upp kan det vara damm/skit på fläktens vingar, den bör då rengöras noga. Jag hade själv problem med detta men efter en redig rengöring kom det en helt annan fart på pannan och jag fick börja om från början med inställningarna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar