Janfire NH överhettar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Inte märkt någon större skillnad på pelletsmatningen. Ställde ner matningstiden till 0.8sek så får vi se hur det blir.
Jag kollade fläkten, och den snurrar på. Det var en del spån inne i brännaren som jag dammsuga bort, får vi se om det hjälper.
Brännaren verkar gå normalt innan den stänger av, verkar som den överhettar efter att den nått maxtemp. Jag verkar inte kunna stänga av underhållsvärmningen, funderar om det kan göra skillnad.
Även askskrapningen går som den ska.
Jag stängde av brännaren med stopp (ej avslutningssekvensen) och det var säkert 1.5 cm förbränt pellestspån i brännarkoppen. lika som tidigare, och jag dammsuga ur brännaren i morse när den stängts av. Ska jag justera upp pelletsdensiteten mer?
IMG_0074.JPG
IMG_0074.JPG (111.57 KiB) Visad 3661 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Underhållsfyren stängs av i servicemenyn för de valda effektstegen, rad 12 - 15. Man får alltså stänga av varje steg för sig.
Blir gärna mer sot när det ligger och pyr.
Du kan ju testa att stänga av underhållsfyren och se om förbränningen blir bättre eller i alla fall tills du hittar rätt inställning. Då eldar den ur ordentligt och det borde inte bli något kvar som brinner och orsakar överhettning.
Hur lång tid brukar det vara mellan stopp och start?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Jag kan inte stänga UH eldningen. Gick in i menyn, och det enda jag kom åt att ställa in (öppna full servicemeny) var tiden för Uh eldning, den stod idag på 50sek och gick att sätta ner till min 10 sek. har inte uppgraderat programvaran på 5-6 år, min servicekille slutade serva pellts och kör bara bergvärme numer.
det varierar såklart med hur kallt det är och hur mycket värme som shuntas ut, men jag skulle säga att den värmer cirka 2-3ggr/timme när det är som idag, cirka -3.
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Jag stängde av pannan med on/off i kväll, för att kontrollera hur fränningen varit, det låg en kaka med aksa/onförbrännd pellets igen. Jag kör på 710g/l, 5.0kW/kg i energivärde, pelletsmatningstid 0.80sek.

Jag kommer inte åt menyrad 12-15 för att kunna stänga av UH eldningen, utan menyn hoppar från 11 till 17.

Fläkten snurrar, när eldningen pågår (kan det vara så att den snurrar med mindre varvtal än den ska?), dock hörs det när jag provar att byta effektläge att den rampar upp respektive ner när jag går upp eller ner i effekt, så jag förutsätter att den går som den ska.

Förslag på andra åtgärer? ska jag ta ut sotaren igen? pannan och tuberna är fortfarande "rena" samma med rökgaskanalen från pannan till skorsten. Är brännaren slut efter 10 år???
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Den parametern är UH cykel 50 sek = väntetiden mellan pelletsmatningen vid uh-eldning + en matning. I ditt fall när det blir mycket pellets i koppen, kan du pröva att öka tiden istället till 60 sek eller mer.

Fabriksinställning för UH maxtid är 1 timma, men den kommer du kanske inte åt (rad 56).
För att komma in i servicemenyn hålls + och - knapparna nertryckta samtidigt i tre sekunder.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Tackar, jag provar att ställa upp UH cykeltiden till 60 sek.
Jag kommer åt rad 56, ska jag justera UH maxtiden till något annat för att prova?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Om du inte kommer åt rad 12 - 15 som är rätt väg att gå så prova att sätta rad 56 på 0:00 vilket borde stänga av UH-eld.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Jag kunde inte ställa ner UH eldningen till mindre än 10min på rad 56. Jag får köra en stund nu o se om övriga justeringar ger effekt åt rätt håll
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Överhettad igen nu på morgonen, den överhettar efter att körcykeln är genomförd. Vad kan jag göra mer? Ska jag ställa ner pelletsdensiteten och energivärdet igen mot normala, 650 samt 4.8?
kan man förlänga eldningscykeln annars, tänker på att det är kvar sot/pellets i brännarkoppen, det behöver förbrännas mer?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då är det uh-eld som skapar problemet.
Pröva att minska uh-matningen.

Hur ser sotet ut på eldstadsväggarna och under sotluckan?
Eftersom sotet var kolsvart och brännaren gick fett innan justeringarna, är det viktigt att få till en bra förbränning och inte bara gå tillbaka till ursprungsinställningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Hej.
Jag kan kolla väggarna när jag kommer hem, tidigare har det gått i en grå/vit ton.

Ska jag sätta ner UH eldningen på rad 56? eller är det UH cykeltiden som ska upp till mer än 60sek som jag ändrade om igår?

tacksam för hjälpen!!!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Färgen på eldstadens sidoväggar ska var mellangrå och vid sotluckan brukar flygaskan bli brun, definitivt inte svart. Börja med att sänka energi innehållet till 4,9 kWh/kg.

Prova med 70 sek cykeltid så får vi se vad som händer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Jag kör nu 710g/l i volymvikt med 4.9kW/kg samt ställde om UH cykeltiden till 70 SEK, och nu har brännaren fungerat sedan igår morse.
Jag hoppad den går ett tag till, stannar ner den i helgen och kontrollerar hur soten ser ut i pannan samt rengör fläkten mer. Återkommer.
matshk
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 27 feb, 2017 19:58

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av matshk »

Hej.

Har nu öppnat upp och inspekterat panna och brännare. Ser mycket bättre ut. Brännarkoppen var tom när jag öppnade (ej massa oförbränd pellets som tidigare). Pannväggarna var grå/vita i tonen och den helsvarta askan var borta.
Kör på 710g/l, 4.9kW/kg samt en UH matning på 70 sek.
Går det att stänga av UH matningen helt när man inte kommer åt meny 12-15?
IMG_0078.JPG
IMG_0078.JPG (91.97 KiB) Visad 3580 gånger
IMG_0081.JPG
IMG_0081.JPG (131.06 KiB) Visad 3580 gånger
IMG_0083.JPG
IMG_0083.JPG (86.38 KiB) Visad 3580 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH överhettar

Inlägg av Stegatorparn »

Förbränningen verkar onekligen vara betydligt bättre.
Det kan bli lite vitt på väggen framför brännaren och brännarluckan, men eldstadens sidoväggar skall vara mellangrå. Jag tolkar din beskrivning "grå/vita" som att det är ett litet luftöverskott.
Testa att minska volymvikten till 700 g/l.

Vid underhållsmatning ska det ligga pellets i brännkoppen och pyra för att brännaren snabbt ska kunna starta vid behov. En tom kopp betyder att den rensats efter senaste driftcykeln.
Jag känner inte till om det går att stänga av underhållseld på annat sätt än vid rad 12-15.
Icecap som kan den här brännaren bäst av alla kanske har något tips?

Vilka effekter är inställda i de 4 effektstegen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar