Hur avaktivera underhållsvärmen på en NH?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
StenE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 10 nov, 2008 23:10

Hur avaktivera underhållsvärmen på en NH?

Inlägg av StenE »

Jag upptäckte nyss att underhållsvärmen är aktiverad på min NH, vilket jag inte upplevt tidigare i vinter att jag hade.
Problemet är att jag inte hittar vart jag kan avaktivera den!
I menyn är parametrarna för underhållsvärmen i de olika effektstegen borta, nämligen 12, 13, 14 och 15. Det är ett "hopp" mellan 11 och 16, där inställningarna borde vara för underhållsvärme i de aktuella effektstegen.

Jag gjorde en fabriksåterställning för någon månad sedan p.g.a. att jag "kollrat" bort mig i inställningarna för matningsmängd och tid. Det kan vara av den anledningen som underhållsvärmen aktiverades, vad vet jag.

Jag är inte så till nu att jag kan ange vilken programvaruversion det är på kortet men jag skulle tro att det är någon av de senare versionerna.

Kan någon ge mig ett tips om hur jag kommer åt att programmera brännaren att köra utan uh-värme vore jag tacksam.

M v h,
StenE
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur avaktivera underhållsvärmen på en NH?

Inlägg av Icecap »

Det finns meny-punkter för inställningen av UH-eldningen. Doseringstid, paustid osv.
En av dessa tider är maximal UH-tid vilket fabriksmässigt är 60 minuter.

Sänk denna tid till t.ex. 15 minuter.

UH fungerar automatisk så att om tiden mellan FÖRRA eldnings avslut (termostat -> varm) och DENNA eldning (Termostat -> kall) är kortare än eller lika med den tiden kommer UH-eldning att användas efter DENNA eldning.

Om UH-eldningen kör längre tid än den tiden kommer UH att avslutas och inte aktiveras efter NÄSTA eldning.

Vid att ställa den maximala UH tid till kortare än eldningspauserna kommer den automatisk att vara avstängd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
StenE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 10 nov, 2008 23:10

Re: Hur avaktivera underhållsvärmen på en NH?

Inlägg av StenE »

Tack för snabbt svar Icecap.

Jag har nu dragit ner tiden till minimala 10 minuter.
Borde väl inte dra igång då.

M v h,
StenE
Skriv svar