Motorn till externskruv drar inte runt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Uffe78
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 12 jan, 2008 14:05
Ort: Piteå

Motorn till externskruv drar inte runt

Inlägg av Uffe78 »

Hej. Jag har ett lite udda fel på min Janfire Flex-A. Det yttrar sig genom att om jag fyller mitt veckoförråd med mer än ca 4 säckar pellets så orkar inte motorn dra runt den externa skruven med resultat att brännaren stannar. Motorn står bara och brummar, men om man ger den en kärleksfull klapp med en hammare vid nedfallshålet så går den igång. Jag misstänker att motorn börjar ge upp, men kan det vara nått annat som spökar? Läste en tråd att om kondensatorn blir dålig kan det bli samma fel. Tacksam för alla svar och tips!

//Ulf
Albin-panna 420F Special -82 + Janfire Flex-A -07 som värmer upp ett Älvsbyhus från -70, 97 kvm boyta + 118 kvm biyta (varav 2 kallförråd).
patrik66
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 23 aug, 2012 14:49

Re: Motorn till externskruv drar inte runt

Inlägg av patrik66 »

Det är kondensatorn.
Jag hade samma fel.
Uffe78
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 12 jan, 2008 14:05
Ort: Piteå

Re: Motorn till externskruv drar inte runt

Inlägg av Uffe78 »

Okey. Kan man byta den själv med rätt begränsade kunskaper om el? :) Och var sitter den??
Albin-panna 420F Special -82 + Janfire Flex-A -07 som värmer upp ett Älvsbyhus från -70, 97 kvm boyta + 118 kvm biyta (varav 2 kallförråd).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Motorn till externskruv drar inte runt

Inlägg av Stegatorparn »

Kondensatorn sitter antingen i eller utanför motorns kopplingslåda och är ganska enkelt att byta.
Det viktiga är att den ersätts med en som har samma elektriska data, alltså µF och volt.
Troligen ser din kondensator ut såhär...

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Motorn till externskruv drar inte runt

Inlägg av teufel »

Hade ett liknande problem på min Mafa-skruv. Kolla hur många mikrofarad som den gamla kondensatorn är på, och beställ en ny på tex Elfa. Var noggrann så att volt-talet (230V förmodligen) stämmer.
När du ändå beställer, beställ en till att ha på hyllan, så kan du byta själv på en halvtimme.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar