Hur går era Luft/luft pumpar nu?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
mike_the_spike
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 mar, 2009 11:49

Hur går era Luft/luft pumpar nu?

Inlägg av mike_the_spike »

Min blåser lite kallt tycker ja,men men,vi har ju haft nu inatt typ 23-25 minus dock.Just nu på dagen ca 14 minus.
Ingen is på pumpen ute,ser fin o bra ut.

Har min i garaget på ca 75 kvadrat,det är isolerat så det borde räcka.
Det är en mitsubishi krigamine,inne enhet MSZ-FD25VA/ute tror ja den hette MSZ-FD25VAH,det var flera tecken iallafall.
Tempen har nu sjunkit till ca 8-10 grader i garaget,är detta normalt?

Nån mer som har liknande här?
Tegelhus från -45
Boyta ca 115 + källare 65.

Ctc ecoflexpanna från 09
Wilo cirkpump
Tigex draglucka
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja har ingen själv,men 2 jobbar kompisar har,o min morbror har en.Ingen av pumparna orkar med att hålla värmen i husen nu när det är -10C och mera.Dom tvingas till att "stödelda" i befintliga kamin/kakelugnar. Alt köpa direktverkande el element o ställa in i barnas rum.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Mina pumpar går bra att köra ner till runt -10°C, någon längre tid under det blir komforten lidande då de inte riktigt orkar hålla temperaturen på en behaglig nivå. Så en riktig vinter som den här är det pellets som gäller till 100% :D
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Farsan installerade en Elektrolux i slutet på okt men nu då det blev kallare än -30° så klarade inte pumpen att hålla mer än 18° i kök, hall o tvättstuga vilket är ca 50 m2 utan dom tvingades öka elelementen till 20° men då tempen gick upp till -25° så klarade pumpen att hålla sina 21-22° så han är nöjd.. Har sparat in 700 kWh under sista veckan på okt o nov månad så de blir kul att se vad de kommer göra i dec/jan :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag säger bara en sak.

Installera pelletsanläggning så är problemet ett minne blott :D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Rayyan, har du hakat upp dig? :D
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Absolut hakat upp mig.
Det finns inget som slår pelletseldning :shock: För att pelletseldning är bäst :dwarf:
Varför hålla på med krångliga VP som man i princip inte kan påverka själv med enkelt bonnförnuft. :? :?

Bara en liiiten reaktion med särskilt beaktande, resultatet i pelletsavdelningen där frågan var " vad är bra..."

Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets!

Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP!

Trots allt är elanvändningen som störst när det är som kallast.
När det är som kallast kommer elen från kolkraftverk som absolut inte, aldrig, över huvud taget inte ens tänkbart att de skulle få tillstånd i Sverige.

Jag ska på inrådan här i forumet installera BVP. Det verkar vara det enda som är bra.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Klok avslutning :cheers:
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
mike_the_spike
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 mar, 2009 11:49

Inlägg av mike_the_spike »

Hehe,jojo,ja kör pellets i huset,men ej i garaget,där blev det en luftvärmepump
Tegelhus från -45
Boyta ca 115 + källare 65.

Ctc ecoflexpanna från 09
Wilo cirkpump
Tigex draglucka
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Farsan installerade en Elektrolux i slutet på okt men nu då det blev kallare än -30° så klarade inte pumpen att hålla mer än 18° i kök, hall o tvättstuga vilket är ca 50 m2 utan dom tvingades öka elelementen till 20° men då tempen gick upp till -25° så klarade pumpen att hålla sina 21-22° så han är nöjd.
Rätt imponerande! Vilken modell och pris tro?.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är en ESD 12 HRA (tror jag de va)
Den va utgående modell så den går inte köra under 18°
Dom köpte den i slutet på sep o då gick den på 14900:- inkl montering, Dom köpte utan montering då en morbror jobbar med L/L installationer så då kostade det 13000:- installerat o klart..
Igår hade dom -27,5° då jag va dit men då orkade den bara hålla 20,6° i köket men då jag tryckte in "turbo" knappen så tog det bara några min så va det 21,3°
Meddeltempen har dom haft 8° lägre än ifjol men förbrukningen va ändå 164 kWh lägre med 1,5° högre innetemp..
Fast det varit mycket kallare än föregående år har dom sänkt förbrukningen med 1108 kWh från sista vecka i okt till sista jan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Tycker det går bra ner till -20 med luft/luftvärmen, sedan sjunker innetempen. Men då kör vi med elvärmen helt avstängd. Har 2 st värmepumpar, 1 på bottenplanet och 1 i trappan upp till andra våningen.

Gjorde slut på 8400 kWh förra året inkl varmvatten, hushållsel och värme.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
fergu65
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 dec, 2010 00:37

huum

Inlägg av fergu65 »

Rayyan skrev:Absolut hakat upp mig.
Det finns inget som slår pelletseldning :shock: För att pelletseldning är bäst :dwarf:
Varför hålla på med krångliga VP som man i princip inte kan påverka själv med enkelt bonnförnuft. :? :?

Bara en liiiten reaktion med särskilt beaktande, resultatet i pelletsavdelningen där frågan var " vad är bra..."

Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets! Mera pellets!

Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP! Färre VP!

Trots allt är elanvändningen som störst när det är som kallast.
När det är som kallast kommer elen från kolkraftverk som absolut inte, aldrig, över huvud taget inte ens tänkbart att de skulle få tillstånd i Sverige.

Jag ska på inrådan här i forumet installera BVP. Det verkar vara det enda som är bra.
huum jag har kört med pellets nu i 6 veckor och jag har gjort av med snart två pallar.kostar mig ca 5oookr.men startade igång luft pumpen kollade el förbrukning och blev snopen i ett dygn kostade det mig ca 35 kr med all el inräknad..med pellets ca 100 kr per dygn .men visst när det blir riktigt kallt får man ju köra med pellets igen.rätta mig gärna om jag har fel..vet jag är några månader efter sista inlägget..
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En L/L ger så länge den går o skillnaden mellan pelletspris o el är inte så stor så det ska nog mycket till innan pellets blir billigare att köra med..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Japp. Skillnaden är inte speciellt stor i kostnad. Räknat på mina förutsättningar med rörligt elpris och pellets på säck. Har lagt en del tid på att skapa ett exceldokument för en rättvis jämförelse. Såpass rättvis som är möjlig åtminstone.
VP är billigare ner till runt en ca -10 - 12°C, kallare än så vinner pellets. Men i verkligheten handlar det bara om några kronor hit eller dit varje dag. Komfortmässigt är dock pellets överlägset en överdimensionerad hårtork :roll: när det börjar bli kallt ute.
Fast det handlar ju bara om mina förutsättningar.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar