Vilka solfångare ska man köpa

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Njesper1
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 mar, 2008 18:07
Ort: Sörmland

Vilka solfångare ska man köpa

Inlägg av Njesper1 »

Hejsan,
Jag tänkte att i år är det dags att ta vara på lite solenergi. Frågan är då vilka solfångare som är bra. Jag tänker göra installationen själv.
Är det några vakuumrör som rekommenderas och några man bör undvika. Det säljs ju en del kinarör billigt på blocket mm. Är det bara att köpa billigast/kWh eller vad är skillnaden mellan olika märken ?
Hur är det med solvärme-bidraget ? Som jag har förstått har reglerna ändrats från 1:a jan och nu gäller det endast dom som är solar-key märkta. Hur kollar man att solfångarna är bidragsberättigade ?
Är det något annat man bör fundera på innan man köper/installerar solfångare ?

Tacksam för alla synpunkter
Jesper
Biomatic+ (analog)
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Inom en vecka är tråden full med tips på vad du bör köpa och vad du inte bör köpa. :D

Själv köpte jag intelli-heats paneler för det var de enda som det fanns en seriös återförsäljare att tillgå i närheten av den ort som jag bor på. Jag frågade ofterter på flera andra vissa fick jag svar på och vissa väntar jag ännu på svar av.

Undvik de bllligaste kinarören, Sen är det smaksak om du väljer vakum eller plana solfångare, håller du dig till nån av de stora och lite dyrare så bör nog kvaliteten och utbytet vara bra
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Ta god tid på dig och undersök ordentligt innan du slår till.

Vi diskuterade med några olika företag och fick offerter på mellan 50 och nästan 100.000kr för en komplett anläggning.
Men det var oxå stor skillnad på dom olika paketen rent tekninskt.

"Pay more - Get more"


Hur händig är du? Det går ju tillverka paneler själv oxå. ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Njesper1
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 mar, 2008 18:07
Ort: Sörmland

Inlägg av Njesper1 »

Jag är nog mest intresserad av att köpa lösa paneler och inte ett komplett paket. Jag har tank med slingor och tänkte installera allt själv. Är ganska lockad av att bygga styrsystemet själv oxå :)
Såg att Finspång... hade byggsatser för 2600, men då får man inget bidrag. För att kalkylen ska bli riktigt bra så känns det dumt att säga nej till 7500.
Vad är dåligt med kinarören ?
Biomatic+ (analog)
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

om du vill ha en Mercedes måste du betala för en mercedes. om du betalar för en lada niva så får du en lada niva.

satsa på kvalite det är trots allt en hobby att syssla med solvärme
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Njesper1 skrev:Vad är dåligt med kinarören ?
Baserat på vad man LÄSER PÅ FORUMEN så är det ju att dom inte klarar av att hålla vacum utan blir otäta, ibland redan efter 1-2år.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Välj också en solfångarkonstruktion som klarar partiell förångning. Det gör inte mina Lesol 5AR, pga detta så är min anläggning känslig för elavbrott en solig sommardag......

Däremot så brukar de flesta vakuumrörspanelerna klara detta mycket bättre. Dock inte U-pipe anläggningar.

Edit: Stavning.
Senast redigerad av Roli den tis 18 jan, 2011 09:02, redigerad totalt 2 gång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Och plana solfångare har den fördelen att där finns det inget vakuum i som kan börja trassla....
Dessa håller i måååånga år och så får man mer m2 för samma pengar.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jag byggde mina solfångare själv. Lesol självbyggen. Billigt och roligt. Ingen skillnad mellan vakuumrör och plana per kvadratmeter på taket.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Precis som Perpetum så har jag oxå byggt eget, är skitnöjd! 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Njesper1
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 mar, 2008 18:07
Ort: Sörmland

Inlägg av Njesper1 »

OK, tackar för alla synpunkter.
Låter som dom flesta rekommenderar plana självbyggen för den som håller hårt i pengarna. Jag som var inne på att testa ett ful-bygge med kina-rör.
Är inte plana lite känsligare för riktning ? Taket är tyvärr inte i söderläge utan mer syd-syd-väst.
Har någon provat både och ? Har för mig att det har diskuterats, men jag kan inte påminna mig att jag har sett några utvärderingar. Teorin var väl att man skulle kunna köra dom i serie och förvärma i dom plana för att sedan slutvärma med vakuum.
/Jesper
Biomatic+ (analog)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Rakt i söder eller syd sydväst skiljer inte mycket i effektivitet, läste om det någonstans för några år sedan när jag höll på med mitt montage (kommer dock inte ihåg var....).

Om du väljer plana köpta eller egen byggda, försök då att få utloppen så att de klarar partiell förångning.

Tror att de då måste parallell kopplas med inlopp uppe och utlopp nere på solfångarna.

Mina solfångare har både in- och utlopp upptill samt är seriekopplade 3+4. Med seriekoppling är det mycket lättare att hålla ordning på flödet genom solfångaren än om man parallellkopplar dem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Kalkylen för de vanligaste självbyggnads ser lite annorlunda ut i år.
Solbidraget finns kvar i år bara för Solar Keymark certade solfångare och det slår hårt i kalkylen. Är självbyggnadsolfångarna inte bidragsberättigade blir kalkylen för dessa en helt annan än förr om åren.
Kolla du ett varv till.

Är det någon som har förstahandsinformation på vakuumrör av nu vanliga dubbelrörsmodell som tappat vakuum?
Tror inte det.
Levererade själv ganska exakt 20.000 glasrör 2010 utan en enda reklamation där rören "tappat vakuum".

Mitt råd:
Sätt upp det så det blir snyggt.
Det går alltid att kompensera riktning med yta.

PS nu finns det plana vakuumrör

:wink:
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Plana vakumrör?

Säg inget till min fru :lol:
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar