Stora Enso, Bulkleverans

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Är det nu vi skall slå ihop klackarna, lyfta högre handen som för att visa höjd på något och vråla Heil Någon?Bild

Edit: Ovanstående är en respons på de krafturladdningar jallajalla hade innan han ersatte dem med EOF - vad nu det betyder?Bild
Senast redigerad av bergatorparen den lör 05 mar, 2011 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Torsten skrev:Och var får man tag i denna rysspellets? Har försökt i 6 år nu. Pellets av ren tall och gran skulle ju vara idealiskt om våra företagare kunde få ändan ur och börja importera.
Varför kan holländska företagare göra det som inte svenska företagare kan? Beror det på bidragen?
Är det inte så att pellets som tillverkas i Sverige endast innehåller Gran och Tall ??
Baxibrännare i en Focus PE 20
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Gran, tall och om det är Stora Enso: Järnpulver, spik, småstenar, vagnbultar och metriska bultar - hela järnaffären Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Suck

Inlägg av jallajalla »

Suck :(
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Bergatorparn!
Jag brukar med glädje och oftast uppskattning läsa det du skriver,
men den kampanj du driver mot Stora Enso, så fort du får tillfälle,
får mig att undra:
Har du blivit nekad att handla från SE och är avundsjuk över att du inte kan handla billig, bra pellets? Annars begriper jag inte var din stora aversion kommer ifrån. Måste vara känslomässigt ursprung. :wink:
Själv har jag kört Stora Enso i två säsonger nu, i min Janfire Flex och
jag har inte haft några som helst problem. Jag har inte hittat järnbitar eller annat som du ständigt påstår finns i pelletsen.
Har du använt Stora Enso själv med problem eller vad är det frågan om?
Jag tycker verkligen att du annars oftast har vettiga, bra inlägg!
Titta ut. Solen lyser på oss.
Snart är det sommar igen.
J.son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Min aversion mot Stora Enso bygger på att jag ogillar deras sätt att driva affär. Ja, jag blev nekad att köpa hos dem eftersom jag har betalningsanmärkning - vilket jag skrivit om tidigare. Nej, jag är inte avundsjuk på de som kan handla billigare. Jag gillar att ta mig an stora motståndare, och Stora Ensos affärsförfarande tycker jag är motbjudande. Det finns möjlighet att sälja saker via nätbankbetalning såsom Nordea Solo och liknande. Då betalar du varan kontant via datorn. Klart! Andra företag opererar utifrån att de skall försöka få nöjda kunder, medan Stora Enso tycker vi skall vara glada om de finner oss värdiga att få privilegiet att få handla hos dem. Det får mina politiska morrhår att vibrera. Jag vill inte bli utsatt för mätning och vägning när jag skall köpa pellets - eller andra saker kontant. Så det att en av Stora Ensos fabriker har drivit och skickat ut järnförstärkt pellets, var för mig rena gåvan. Jag har kört Neova pellets i vinter, och den har sparat mig för mycket besvär därför att jag misstänker att just den SE fabrik med järnpelletsen, är den som leverar till mitt område. Så viss skadefröjd känner jag över att syster Duktig, SE, har gjort bort sig. Lite som när moraltanten trillar dit för otroskap. Kanske är de bara klantiga och har tummen mitt i handen när det gäller konsument marknaden?

Och ja: Solen skiner och snart är det förhoppningsvis sommar. Det ser jag fram emot. Bara det att komma ut och kunna gå obehindrat runt stöga är värd en god del. Jag har en god del jag måste göra, så jag håller tummarna - alla 10 utav dem - på att sommaren blir fin. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Bergatorpan,
Läs på innan du spyr galla över ett företag!
Du kan betala med kort när du beställer av Stora Enso. Så vad är problemet? Skulle du inte ha gjort lika om du skulle börja sälja pellets i stor skala??
Enkelt för folk att beställa, snabba leveranser, och ett bra pris...

Jag är också företagare och vill veta att mina kunder kan betala... Jag driver inte välgörenhet. Jag vill också äta frukost.

Så sluta vara så jä##la bitter, och kliv upp ur din själv grävda grop!! :evil: Solen skiner och livet leker! :D


Jag har eldat med Stora i nästan två år utan problem, ingen metall. Bara bra pellets med fantastisk service! :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Becker: För att kunna betala med kort hos SE, måste du ha kreditkort. Vanligt bankkort duger inte. Jag är lite bitter därför att jag tycker vissa kan ta sig vilka friheter som helst, och komma helskinnat ifrån det, medan andra har fått verkligen anstränga sig och stå på för att uppnå det minsta lilla. Jag har läst de allmänna leveransvillkoren hos andra leverantörer, och de flesta är mer kundvänliga än SE's. Men det har ju kommit en ny lagstiftning som gör att man inte längre bara kan kreditpröva folk helt godtyckligt. Nu heter det att man måste ha ett legitimt behov för upplysningarna. Så Riksdagen har tänkt lite i de samma banor som jag - och om jag skall var stolt över det eller skämmas över det, vet jag inte :lol:

Hursomhelst så vill jag inte se ett samhälle där konsumenten degraderas till en sorts paria och där näringslivet har alla rättigheter och få skyldigheter. Det var så en gång i tiden.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Du har helt rätt. kan dom inte ta betalt direkt så har dom inte på Internet att göra. Har då köpt pellets både från Vida och MLT(Bionorr pellets) och har inte behövt vare sig kreditkort eller kreditprövning.
Bra att få detta påpekat så kan man glömma SE i fortsättningen.
Den gamla tiden när ICA Hakon bolagens handlare fjäskade och åmade sig för doktorinnan och direktörsfrun och utgav surt fläsk med mask i till arbetarhustrun vill jag inte heller ha tillbaka hur gärna löjtnant Fredrik med sina nya "arbetare" så skulle vilja.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag har handlat på bankkort inte kreditkort...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Kanske lite off men måste ändå säga mitt ....Det är jag som köpt SE pellets vi två tillfällen efter varandra och båda gångerna har jag fått metall inbåst i mitt bulkföråd ....varför säger jag det återigen beror på att en del vill detta att låta som en stor lögn med metall i bulkpellets men sanningen är att det är metall i pelletsen i alla fall i två av mina två inköp ..varför skulle jag annars hojta om det om det inte var så för om jag fått fin pellets som en del av er fått så skulle jag forsatt att handla något billigare pellets och då från just SE ...men när det bara är elände med deras pellets så tog jag pellets nu senast från Forssjöbruk och hoppsan nu kan jag dra magneten i både aska och i brännarröret utan att det fastnar metall på magneten och behöver inte raka ur brännaren var dag för att slippa gengassmällar på grund av överfylld brännarrör med metallslagg ...så det där med att all pellets oavsett fabrikat skulle innehålla metall är bara struntprat.

Ni som gillar SE och har tur att få metallfri och spånfri bulk kan gott forsätta att handla från SE men tro mig när jag säger att dom levererat pellets med stor mängd metall och spån.

Sen är det ju så att jag har bulkat på faktura sedan 10 år och aldrig någonsin tidigare har någon annan leverantör gjort kreditkoll på mig innan jag beställde från SE ....och att dom skulle göra kreditprövning upplystes det inget om ...
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Står klart och tydligt på hemsidan under betalningsvillkor.

http://pellets.storaenso.com/Info/LeftM ... 5&path=117

Betalningsvillkor
20 dagar netto från fakturadatum. Därefter utgår en påminnelseavgift på 50 kronor och ränta enligt räntelagen. Vi gör kreditprövning före varje leverans.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

bergatorparen skrev:Becker: För att kunna betala med kort hos SE, måste du ha kreditkort. Vanligt bankkort duger inte.
Du har fel ! Jag har vanligt Länsförsäkringar Mastercard bankkort. Betalt med det i tre år på Stora Ensos hemsida.

Har man bevisat att man inte betalar sina räkningar och dragit på sig betalningsanmärkningar så är det väl självklart att handlare inte vill sälja på kredit till de individerna.
.
Torsten skrev:Du har helt rätt. kan dom inte ta betalt direkt så har dom inte på Internet att göra.
Stora Enso kan ta betalt direkt om du har ett vanligt bankkort med Mastercard eller Visa. 99% av alla webbhandlare i världen kan endast ta kort med MC eller Visa.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja,nu har jag slut på pellets i bulkförrådet :cry:
Det gick väldigt fort den här vintern.Jag fyllde 3820kg och började den 23/11-10 och nu såg jag att det är slut.Blev ca 32kg/dygn under de här 4 vintermånaderna.
Har beställt SE igen genom nätet och hoppas att få pellets i veckan.
Får åka till Byggmax i morgon och köpa 10 säckar,så jag klarar mig tills leverans.

Det jobbigaste är att jag måste skotta bort en stor snöhög vid huset så han kan komma fram med slangen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Igår fick jag min första bulkleverans från SE, ser väldigt fin ut, inte för stora eller för små bitar. Ska bli kul att se hur den fungerar när jag sätter igång pannan för vintern.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Skriv svar