Stora Enso

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

20 dagar från fakturadatum :!:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Fick höra att pellarna åker båt till Landskrona. Säkert för att serva västkusten mfl. Bara de inte blir sjösjuka :)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jöns
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 10:58
Ort: Vittsjö

Inlägg av Jöns »

Jag beställde två pallar och fick dem nu för några dagar sedan.
Det var två trasiga påsar som jag hällde i förrådet men annars har jag inte testat dem.

Kommer att göra en rökgasanalys för att se skillnaden från bytet.
De förra ägarna har kört med Telge sedan installation.

Jag upplevde allt på samma vis som de flesta verkar göra.
Bra service
De placerade pallarna där jag ville ha dem
Ljusare

osv osv.

Återkommer om någon/några veckor med resultat.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

På den leverans jag fick igår (5 pall och "fick"... jag ska ju betala dom också...) märkte jag att vissa påsar var dåligt svetsade runt mitten där den längsgående svetsningen möter ändorna.

Det var inget problem som sådan, en påse/pall fick gå direkt i veckoförrådet vilket ändå borde fyllas och jag har redan mailat S. E. och påpekat detta.

Har sedan tidigare eldat upp 3 pall och de har fungerat helt problemfritt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Fick fyra pall idag. Alla påsar var ok bortsett från en som blivit lite fraktskadad.

Men fy fan vilket slit det är att bära säckar på packad snö. Måste ta tag i bulkförrådsbyggets snart alltså.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det går fort att få sin leverans från SE. Beställd bulkpellets i söndags em. 29 timmar senare lämnar bulkbilen mitt hus efter att ha blåst in 5040 kg pellets.

Det går så fort att leveransinformationen inte hinner med. Fick mejl och SMS i går att pelletsen skulle lastas den 18/1 och levereras samma eller nästkommande dag, men redan på kvällen den 17/1 står bilen på gården när vi kommer hem från att ha varit iväg och gjort ett ärende.....

Nu återstår "driftsprov" med SE-bulkpelletsen för att se om den är OK även i bulkform. Säckad SE har fungerat bra.
Men först skall de 35 säckar Laxåpellets som finns kvar eldas upp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
oXydex
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:22
Ort: Björkeberg, Linköping, Östergötland

Inlägg av oXydex »

Roli jag har gjort så att trots att jag har Bulk så har jag säckar på lager brevid. Perfekt att ha när det börjar gå mot slut i förrådet och leverans av någon anledning strular. Blev så förra året. Fick köra säck ett tag tills den dagen de kom. Då va det skönt att ha de där lösa säckarna

Bara som ett tips

/Stefan
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tack för tipset men jag har lite ont om plats i garaget där jag förvarar säckarna så jag kör nog slut på dem. Blev dock lite mer över än vad jag hade tänkt då kylan kom av sig och bulken leverades snabbare än snabbt.

Är trots allt inte så jobbigt att åka förbi Byggmax och köpa på sig ett antal säckar när det kniper.

Dessutom är mitt förråd såpass stort att jag inte behöver köra det i botten för att kunna fylla på igen.

Nu när jag fyllde det så var det tomt så när som litegrann kring skruvens utlopp för att slippa få in damm i garaget. Efter fyllning av 5 ton så ser det ut som om jag ändå har plats för ca 0,5 - 1 ton till. Hade tänkt köpa 5,5 ton men tvekade lite, tänk om det blir överfyllt..... Men det var ingen risk.

Ett alternativ hade ju varit att ha veckoförrådet för säck i pannrummet fyllt. Men tyvärr så krockar skruven från veckoförrådet med skruven från vakuummatningen. När den ena är i drift måste den andra vara demonterad. Kanske man skulle se över den lösningen så att båda kan vara monterade. För i så fall skulle det "bara" vara att byta plats på två stickproppar (en till respektive skruv) för att växla mellan säck- och bulkpellets, tål att tänka på........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Snart dags för en ny beställning av pellets tror jag, har snart eldat 12 pallar stora enso. Tror att det får bli 4 pallar igen, smidigt att få in dem rätt i garaget också om de kommer med truck.

Ev ska jag försöka höra var nån på sambons jobb köpte pellets i norge, bor ju precis vid gränsen. De skulle tydligen vara billigare att köpa där, men då vet jag ju inte vad de jämfört med å ett jäkla krångel att böka med å hyra släp å behöva bära ner allt i källare direkt. Den sista pallen från förra leveransen bar jag ner de sista säckarna från först i helgen :)
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Jöns
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 jan, 2011 10:58
Ort: Vittsjö

Inlägg av Jöns »

Jöns skrev:Jag beställde två pallar och fick dem nu för några dagar sedan.
Det var två trasiga påsar som jag hällde i förrådet men annars har jag inte testat dem.

Kommer att göra en rökgasanalys för att se skillnaden från bytet.
De förra ägarna har kört med Telge sedan installation.

Jag upplevde allt på samma vis som de flesta verkar göra.
Bra service
De placerade pallarna där jag ville ha dem
Ljusare

osv osv.

Återkommer om någon/några veckor med resultat.
rökgas - 161
% co2 - 10.34
Lambda - 1.96
%o2 - 10.3
ppm outspädd - 367
effektivitet 91.1

får väl anses som ok siffror?
140 kvm 2 plans villa från 1932 placerat i Vittsjö. Hel källare med full takhöjd.

NIBE Pellux samt PB 10 installerad våren 2008.
Ägt huset sedan Oktober 2010.

Tilläggsisolerat 1977 i samma veva som tegelfasaden åkte på.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Taxen skrev:Har just släppt på nya pelletsen från SE.
På den här bilden syns en viss skillnad på färg.
Stora Enso överst.
Agrol under.

Bild

Pelletsen ser fin ut hittills.
Skillnaden på färgen bereor på hur spånen torkas innan pressning ....SE pellets torkas med varmluft ...Agrol och många andra torkas med rökgas och då blir pelletsen mörk i färgen :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Alm5
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 11:14
Ort: Höör

SE leverans 17/11 snart slut...

Inlägg av Alm5 »

Skrev på forumet i mitten av november, hade precis beställt 3 ton SE.

Kan efter drygt 2 månader konstatera att jag är mycket belåten med resultatet, även om det verkar som om SE är lösare pressad, jag har mycket mer spån i förrådet idag jämfört med andra leverantörer tidigare. Trots det har jag inte haft några driftproblem, men spånet gör att det blir svårare och svårare för pelletsen att rinna ner mot konens botten när det börjar bli tomt, spånet bromsar liksom upp pelletsen så det blir mer manuell skottning...
Men med tanke på priset, kollade OK, Agrol, Tellge och närmaste Neova återförsäljare nyss - det skiljer minst en tusing för 3 ton, så är de problem jag haft nånting som motiverar 1000 spänn.

Får se om nästa leverans är lika snabb som den förra, har sett andra på forumet som förbluffats av snabb leverans.

På återhörande...
* CTC 1100 25 kW -93, Viking Bio -06, eget bulkförråd, 1,7 m skruv direkt till brännaren - kommer installera KMP Uno med MAFA midi förråd i vår.
* Tidigare vedpanna, 2,5 m3 ackvolym, 35 m3 alved
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Ja det är typ 800-900 spänn billigare med SE än ex Agrol men en sak är säker att jag inte kommer att köpa mer SE pellets ..två gånger räcker
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
pearldrums
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 17 mar, 2011 21:33
Ort: Molkom

Inlägg av pearldrums »

kör med stora enso pellets och är mycket nöjd med kvalite och leverans!
CTC Rgent års m 1992. TB mini års m 2011. stora enso pellets, schuntautomatik : ThermOmatik !
Bor i Fageråsen, 4 mil nordost om karlstad!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Samma här.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar