Simpel värmeväxlare i elpatron hålet?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Simpel värmeväxlare i elpatron hålet?

Inlägg av Hälge »

Vet någon om det fungerar och finns någon värmeväxlare som kan monteras i 2 tumshålet för elpatron i ackumulatortanken? Jag tänker mig några rör av mindre dimension, typ elpatronens slingor, som man kan köra in det varma glykolvattnet i och på sätt växla över värmen till värmesystemets vatten. Planerar att installera solfångare och vill hitta på något enkelt sätt få in värmen i ackumulatortanken. Plattvärmeväxlare är ju annars lösningen men det blir ganska mycket prylar och installationsarbete.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Inlägg av brattne »

Förr köpte man en solslinga som var som en kamflänsad slang och petade in i elpatronshålet och tog ut genom nåt annat hål och lödde fast. Detta kommer naturligtvis,beroende på att "slangen" kommer att ligga som ett trassel inuti tanken, inte att bli så bra som den stående solslingan i dagens soltankar och definitivt inte så bra som en yttre växlare.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag tror att det finns. Men jag har inget ställe jag kan hänvisa till.
Maldor
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 13:35
Ort: Nära vänerstrand

Inlägg av Maldor »

Hej

Läs och begrunda en mkt bra tråd kommer att följa denna i mitt eget bygge under sommaren och höst. :cheers:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9963

(Tack Jonas men hur går det i dag?)

Kopplar in mig där elpatron sitter med en muff-till pump-till plattvärmeväxlare in i mitt och överst går åt två pumpar men men
vill inte kasta ut tanken för detta utan kör med pvv..
S.k Vänerhus flyttat ut på landet . Blev vedeldare.
Baxi solo plus 30kW + 2st 750ack tankar
Drömmer om solfångare nu
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Hälge »

Tack för intressanta svar och WOW vilken tråd till Jonas O =) den ska jag också följa.....
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Maldor skrev:Hej
Läs och begrunda en mkt bra tråd kommer att följa denna i mitt eget bygge under sommaren och höst. :cheers:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9963
(Tack Jonas men hur går det i dag?)
Det snurrar på finfint!
Har inte gjort någon mera justering eller ändring än vad som finns beskrivet i tråden.
Anläggningen tuffar på :)

Har beställt en tid-räknare som ska kopplas in på cirk-pump och mäta antalet timmar den går. (bara för skoj/intresse skull)

Ska koppla in en acc-tank till i sommar, samt dra om rören mellan panna och acc-tank, i samband med det ska jag sätta dit en 3vägs shunt på solvärmen.
Ska sätta dit ett rör längre upp på första tanken så att man kan ladda solvärme bara på halva tanken för att (förhoppningsvis) kunna få lite mera värme tidig vår/sen höst... funderar även på elektroventiler för att kunna ladda in i olika nivåer beroende på temp... kommer mera om det i tråden när något händer.



Hälge skrev:Tack för intressanta svar och WOW vilken tråd till Jonas O =) den ska jag också följa.....
Bara att följa, kopiera och anpassa till egen anläggning :)

Lycka till med byggena!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Monterade en slinga i elpatronhålet

Inlägg av Hälge »

Har nu monterat en slinga med en kamflänsad slang i elpatronhålet. Som värmeväxlare fungerar det fint, men har ännu inte riktigt känt på om helheten fungerar. Bilder :)
https://skydrive.live.com/?cid=e5e3aa4817e49132
Senast redigerad av Hälge den tis 28 jun, 2011 12:19, redigerad totalt 2 gång.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Hm... Jag får inte fram bilder?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Inte jag heller men det beror på att det används live.com och att man nekar cookies.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Hälge »

Aj då, jag testade från flera andra datorer och då fungerade det. Jag ska pröva något annat sätt. Återkommer. Trevlig midsommar!
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag kan se bilderna, men det hjälper ju inte om inte alla kan se dem.

Vad kort slingan va, hinner den verkligen växla över tillräckligt mycket värme??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Hälge »

Jo, det var just det som var min oro, men det är en liten solfångar, Solar-teknik ST1. Ca 2 kW klarar den bra om jag räknat rätt, (tempdiff 5 grader och 6 liter/min).
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
Skriv svar