Problem med min PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
coretech
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 01:15
Ort: Edsbruk

Problem med min PX21

Inlägg av coretech »

Hallå.

Då våran hyresvärd inte verkar bry sig om oss så vänder jag mig till er som kanske vet något om detta!

Det är så att jag bor med min familj i en lägenhet.
I huset finns 2 lägenheter, en uppe och en nere.
I källaren har vi pannrummet. Vi som hyresgäster sköter pellets eldningen.

Hur som haver!

Våran brännare vill verkligen inte starta och gå som den ska!
Den startar men stänger av sig ganska så direkt.
Grön och röd lampa lyser samtidigt.
Enligt manualen så är det "driftstopp i högfartsläge (röd) (grön)"
Vad innebär detta och hur FAN fixar ja det?
De börjar bli kallt och då vi har en son på 6 månader så känns det som vi behöver få ordning på värmen nu!

All hjälp uppskattas!
Säg till ifall bilder behövs så fixar jag det direkt!

Tack på förhand / Mikael
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2003.
Panna: Någon gammal ombyggd oljepanna.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

KMP PX brännarna startar alltid i högeffektsläge, och efter att panntemperaturen stigit 2 - 6 grader, slår de över till halveffektsläge. Att brännaren startar, och sedan stannar rätt så snabbt, kan bero på flera saker, och här är ett par förslag:
  • Tillförseln av pellets strular
    Det optiska motståndet som kollar efter låga strular/ är trasigt
Börja med att kolla att pellets matas fram till brännaren. Detta innebär att man måste kolla att skruven som matar brännaren faktiskt fungerar som den skall. Den kan vara gensatt med spån som förhindrar den i att mata brännaren med tillräckliga mängder bränsle. I sådana fall måste skruven rengöras - och förrådet måste ses över så att det inte är fullt med spån/finfraktioner med eftersom skruven då kommer att börja strula igen ganska så snart.

Det optiska motståndet kan kollas genom att "torrstarta" brännaren utanför pannan - alltså utan bränsle. Genom då att belysa det optiska motståndet med en ficklampa eller liknande, så skall brännaren tro att den har låga, och gå in i driftsmodus med röd och grön diod tänd.

Prova detta i första omgång, och återkom om det inte hjälper :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Om lågfart anv, så prova att slopa den.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Börja med att göra ren brännare och ev.panna.
Sen låter du pannan kallna under den normala starttempen.
Tag av slangen från brännaren och håll ett graderat litermått under slangen.
Slå på brytaren till brännaren så att den vill starta.När den har kört startdosen och fläkten går igång,så stänger du av knappen.Har du fått ca 3 dl i måttet så är startdosen normal.Vi som har KMP brukar efter rengöring av brännare lägga in en näve med pellets längst in i röret för att få igång brännare då den är helt tom.

Om du kan skriva lite mer vad det är för brännare,årsmodell och om du har uppgraderat den med nyare processor,så vet vi mera.
Jag tog bort min bygling till lågeffekten för ett par år sedan,för att det var svårt att köra på den om man ville köra med lägre effekt.
Här kan du läsa lite om inställningar.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
coretech
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 01:15
Ort: Edsbruk

Inlägg av coretech »

Bergatorparen:

Nu är det så här att jag är TOTALT okunnig på brännare! :/
Flyttat från stan (bott där i 25 år) till landet så har precis börjat köra brännare! Hoppas ni inte tycker illa om mig för de! ;)

Att det var strul med pelletsmatningen tror jag inte då jag har kört skruven på direkt ström och det faller pellets kontinuerligt.

Ang de andra du skrev så ska jag testa det.
Ska vänta på att hyresvärden kommer hit med ett nytt rör mellan skruv och brännare då han hade TEJPAT ihop 2 rör för att få ett tillräckligt långt!
Frågan är ju hur svårt de kan vara att få tag i ett helt vanligt jävla rör!
Men sen ska jag testa att köra utan bränsle och utanför pannan! :)
Vart sitter detta optiska motstånd?
Så jag vet vart ja ska lysa menar ja! :)
Tack för all hjälp! uppskattar det nå otroligt!


Taxen:

Har gjort som du sa och det är mellan 3 och 4 dl pellets i startdos. Okej??
Ska lägga in en näve pellets i brännaren när jag startar upp den igen. :)
Men kommer det inte bli startdos + min näve då = för mycket för start?

Tyvärr kan jag inte säga någonting om brännaren mer än att det är just en KMP px21 brännare! :/ Gul är den iallafall!
Här är en bild på hur den ser ut: http://www.dalapellets.se/PX21-ri-frilagd---BB.jpg

Kan ta en annan bild på MIN brännare istället om det föredras.

Tack för all hjälp ja får! Uppskattas enormt! :)
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2003.
Panna: Någon gammal ombyggd oljepanna.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Om du tittar in i brännarröret så sitter fotocellen uppe vid klockan 1 ung.
Men har för mig att någon hade den klockan 11 :roll:

Det är väl slangen du menar mellan brännare och skruv.Den skall vara lite speciell genom att den skall brinna av om det skulle bli bakbrand.Säkerhet.

3-4 dl är lagom startdos.
När du har fått igång brännaren, får du testa driftdosen genom att följa länken jag hänvisade till.

Ju mer info du kan ge tillbaka ju lättare är det för oss att hjälpa dig :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
coretech
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 01:15
Ort: Edsbruk

Inlägg av coretech »

Okej okej!
Får ta mig en titt på de!

Ja att röret måste vara säkert vet ja men fortfarande känns de inte som de är så svårt att köpa ett!
Tog honom typ 3 veckor att få fram ett! Lite irriterande!

Okej så jag måste alltså försöker förstå mig på de där!
Well då har jag läsning för kvällen då! :D

Ja jag kan ju tyvärr inte ge er någon mer info...
Om inte du vet något sätt jag kan ta reda på saker o ting?

BTW! ang värmeskydded på slangen/röret...
Vårat har brunnit av 2 gånger!
Varför gör den det?!

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2003.
Panna: Någon gammal ombyggd oljepanna.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Här är en utav de manualer som utgavs för PX21 - detta är den första:

http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_%20060801.pdf

Jag förstår att du är novis på pellets, och det har vi alla varit. Ibland så kan det kännas lite övermäktigt att skulle sätta sig in i hur nya saker fungerar, men tro mig: Du kommer att klara av det, och inom några få veckor kommer du att kunna den här brännaren framlänges, baklänges och i sidoled :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
coretech
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 01:15
Ort: Edsbruk

Inlägg av coretech »

Haha! Ja de känns som att jag inte har något annat val än att lära mig den!
Får se till att köpa en likadan när vi köper hus så ja kan den! ;)
Drog igång den igen nu... Efter att hyresvärden varit här och monterat nytt rör.


Han hade sedan dragit igång den och märkte då att hela röret från brännaren och hela vägen upp till skruven var fyllt med pellets?
Men det är inget stopp i brännaren för de har ja kollat!
Hur kommer det sig?

"driftstopp i högfartsläge (röd) (grön)" <--- Vad betyder det? Varför blir de driftstopp liksom?

Märkte nu att när jag precis startat den så kör den startdosen... sen blir den stilla i typ 2 - 5 minuter och sen kör den i mer pellets och sen paus 2 - 5 minuter och sen mer pellets osv...
Känns LITE väl mycket?! Kväver den sig själv?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Brännare: Viking Bio 20 årsmodell 2003.
Panna: Någon gammal ombyggd oljepanna.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om det backar upp sig med pellets ända upp till skruven, så är det något som är mycket fel. Det du beskriver brukar inträffa när fotomotståndet inte fungerar, men det kan även förorsakas av pelletsbromsen i fallröret, och det kan förorsakas av felaktig matning.

Felaktig matning innebär att mängden pellets är större än vad brännaren klarar av att förbränna. Det första du bör göra nu, är att ta med dig en tillförlitlig köksvåg ner i pannrummet, och en torr, ren hink. Torrkör brännaren under 6 minuter, och väg upp mängden pellets. Upprepa detta så att du får flera observationer, och räkna ut genomsnittet. Detta genomsnitt gångat med 10 skall då ge den mängd som motsvarar den effekt brännaren skall ge. 425 gram frammatad pellets med standard energiinnehåll: 4,7 kWh/kg ger 20 kW brännareffekt.

Pm=frammatad*4,7*10

Pelletsbromsen har vid vissa tillfällen bromsad pelletsen så mycket att den inte hamnat rätt i brännaren, men flamsvikt och stopp till följd.

Om fotomotståndet är trasigt kan det "lura" brännaren tro att den har låga när så inte är fallet. Det är därför jag alltid rekommenderar torrköring för att kunna utesluta just denna biten.

Jag såg just nu att slangen brunnit av två gånger. Det tyder på att denna brännaren borde haft service för länge sedan. Den har tydligen haft detta problem med att det backar upp sig och i vissa fall medför det såkallad bakbrand.

Vi får fortsätta i morgon - det börjar bli sent :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

1.Vad är det för panna?2.Är det nåt drag i Skorstenen alt Inga spjäll som du stängt på pannan etc...? Matas pelletsen jämt till brännaren =eller allt eller inget som man säger?....
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
race
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 01:05
Ort: Traryd
Kontakt:

Re: Problem med min PX21

Inlägg av race »

Hade samma problem som du och mitt tändelement hade då gått sönder och den tände aldrig!
// race

1½ plans tegelvilla på 140kvm
+ 80kvm källare!
Viking BioNordic B16GL 2007
Veckoförråd i aluminium
BioNorr 6mm pellets (Helnöjd)
CTC 1100 Komplett 1994
KW 150 Dragbegränsare
Skriv svar