CTC 265b 1969

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Bagarn09 skrev:En fråga till!
Vad är bästa alternativet vad gäller en ren pelletspanna jämfört med en kombipanna? Det är pellets jag tänkt elda. (Mitt pannrum är så uselt placerat för ved!!)

Mvh, Jimmy.
En kombipanna är som regel ett dåligare alternativ än en dedikerat panna. I och med att du skall köra pellets i all huvudsak, så är det avgjort bättre att köra med en ren pelletspanna. En bra arvtagare till 265:an skulle vara en Vedsol Combifire eller en NIBE Pellux 200 med automatsotning eftersom Flex A brännaren passar i båda dessa, och skulle du få för dig att byta upp dig till en NH, så är det samma fästpunkterna, så det bara att trilla bort det ena och in den andra :wink:

En 8 år gammal Flex A ger vad jag vet, kring 15 kW - den påföljande modellen har 18 kW, men för 265: an bör du köra med helst en av de två lägsta effekterna 9 eller 12 kW
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Torsten »

Ja Bergatorparen man får skämmas som svensk. :?
Här försöker man prångla ut den urmodiga Pellx brännaren för 17900 DKR när samtidigt säljs den danska top of the notch brännaren Woody 20 för 15.826,00 DKR
http://easyvvs.dk/varme-11/pillefyr-sto ... woody-670/

Har "Flisaraben" i Boden obegränsade reklamresurser eller?

Spanjorer och portugiser får man gärna lura på gamla pellixar för min del som straff för utflyttningen av Bahco och Gislaved men Danmark är ett dejlig land.

Tillbaka till ämnet. Kombipanna är inget att rekommendera. En ny pelletspanna bör du skaffa om du ska elda med pellets.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Ja, det funkar väl att köra med pumpen, men det drar ju så förbannat med ström! ;S Dom innan mig har gjort av med 14500 kw per år. Det tycker jag är rätt mycket. Å andra sidan så var dom ett äldre finskt par som tyckte om att bada bastu..! Men jag vill gärna ha en ny panna, men kan jag få detta att fungera så får det gå en stund..

Tack för svaret angående pellets, kombi och ved. Ska överväga en ren pelletspanna då. :)
Mvh, Jimmy.
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Hallå igen!
Var på en visning som Baxi höll i idag. Fanns två pannor där som jag tyckte föll mig i smaken.
Den ena var en Kombipanna, Bonus 30. Svärfar har en sån och är riktigt nöjd med den. För min del så skulle den vara just för pelletskonvertering. Lätt att skifta mellan ved och pellets.
Den andra pannan jag föll mest för var en Baxi Multiheat 1,5. Verkade väldigt bekväm, enkel att förstå sig på, simpel att sota samt enkel påfyllning i det integrerade förrådet om 200l alt. 350 liter. *

Nu skulle jag vilja höra vad ni tycker om dessa två, allra helst Baxi Multiheat.
Erfarenheter? Driftstörningar? "Allmänt bra att veta"?

Mvh, Jimmy.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av karaff »

Bagarn09 skrev:Ja, det funkar väl att köra med pumpen, men det drar ju så förbannat med ström! ;S Dom innan mig har gjort av med 14500 kw per år. Det tycker jag är rätt mycket. Å andra sidan så var dom ett äldre finskt par som tyckte om att bada bastu..! Men jag vill gärna ha en ny panna, men kan jag få detta att fungera så får det gå en stund..

Tack för svaret angående pellets, kombi och ved. Ska överväga en ren pelletspanna då. :)
Mvh, Jimmy.
Klart det drar ström, men om det inte är alltför kallt kanske du kan köpa ström för 1500 istället för pellets för 4500. ;)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Bagarn09 skrev:Hallå igen!
Var på en visning som Baxi höll i idag. Fanns två pannor där som jag tyckte föll mig i smaken.
Den ena var en Kombipanna, Bonus 30. Svärfar har en sån och är riktigt nöjd med den. För min del så skulle den vara just för pelletskonvertering. Lätt att skifta mellan ved och pellets.
Den andra pannan jag föll mest för var en Baxi Multiheat 1,5. Verkade väldigt bekväm, enkel att förstå sig på, simpel att sota samt enkel påfyllning i det integrerade förrådet om 200l alt. 350 liter. *

Nu skulle jag vilja höra vad ni tycker om dessa två, allra helst Baxi Multiheat.
Erfarenheter? Driftstörningar? "Allmänt bra att veta"?

Mvh, Jimmy.
Baxi Multiheat är en såkallad stokerpanna. Den kan förses med automatisk askurmatning, och har inbyggd pelletsförråd med bakbrandssäkring i form av sprinkler som kopplas på husets tappvattensystem. Pannan har producerats i många år, och är mycket älskad på landet eftersom den i vissa versioner även kan elda spannmål och flis. Dens Akilleshäl, är att den saknar elektrisk tändning, så att om du får ett längre elavbrott när du är frånvarande, kan det få katastrofala följder om det är riktigt kallt - och då tänker jag frost och vattenskador på stöga. En sådan panna bör kombineras med antingen nödström som kan hålla den igång under ett dygnslångs el avbrott eller en elpanna som tar över om pelletsdriften upphör på grund utav att underhållsglöden släcker. Den har liggande konvektorer, vilket kan utgöra ett problem eftersom det kan medföra att de sätts igen av flygaska, men åt andra sidan underlättar det sotningsförfarandet, så här måste man väga det ena mot det andra 8)
Pannan produceras av HS i Tarm i Danmark, vilket borgar för hög kvalitet. Det finns många av dessa pannor i drift, och det att de knappt är representerade här på forumet är väl i sig ett tecken på att de fungerar bra och att de som servar de kan sitt jobb.

Bonus 30 är en konstig panna: Det är en vedpanna i utgångspunkten som skapades för att tilgodose de med trånga pannrum (enligt BAXI), som dock är mer effektiv som pelletspanna än som vedpanna. Även denna pannan produceras av BAXI' s danske partner HS i Tarm. Den sotas från toppen, och det kan vara lite mera påfrästande för ryggen än att ha sotningen rakt framifrån, men återigen så är det en smaksak. En BAXI Bonus 30 med Eurofire 30 pelletsbrännare kommer alltid att starta på egen hand efter ett elavbrott all den tid pannvattnet är över 8 grader Celsius. Är det under bedömmer elektroniken att det finns risk för frysning av rör och skador till följd därav - samma funktion finns på alla nya pannor med egen termostat.

Vilken av dessa är bästa pannan? Har du utrymme som medger det, så vill Multiheat med askskruv vara ett mycket trevligt alternativ eftersom den har långa sotningsintervaller och en enkel konstruktion som är avsedd att hålla länge. Den har skapats för professionella användare - och de brukar vara kräsna. Båda dessa pannor är bra, men Multiheat ger mest tid över för familj och vänner :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Jösses! Det var utförlig info som jag tackar och bockar för! :D
Har rådfrågat med bror efter jag skrev detta inlägg om vad han tyckte och han tyckte att jag skulle hoppa planerna på multiheatern.. Dels för prislappen och sen för att det var inbyggd skruv. Just det där med skruven tycker jag verkar lite lattjo.. Om den stannar, vad göra? Just därför känns det som att en extern skruv är det bästa. :P
Fick se hur man sota ur båda pannorna, såg rätt enkelt ut på båda. :) Oavsett framifrån som uppifrån. Har ganska högt i tak så det är nog inga bekymmer. :)

Ska överväga just Bonus 30'n. Lät ju lite kul att man hade högre verkningsgrad på pellets än på veden i den pannan! Borde det inte vara tvärtom? :D Har fått många karameller att suga på och kommer garanterat att få suga på ännu fler inför den dag då det vankas byte. :)

Mvh, Jimmy.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror orsaken ligger i att man får en mer kontrollerat eldning med pelletsbrännare än med ved - det skiljer förvisso inte mycket - någon procent. Mer signifikant är skillnaden mellan 10 kW och 20 kW effekt på brännaren: 84% verkningsgrad respektive 89,7 % Vid 30 kW brännare kommer verkningsgraden sannolikt att ligga kring 90 - 91%

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/ ... _bjork.pdf
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/ ... _rappt.pdf

Lycka till med valet :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Ja, det är en djungel det här... :O Vad rekommenderar du för brännare till Bonus 30? Den du tidigare skrev om? Brorsan tyckte jag skulle sikta på en Roslagsbrännare. Är det någonting du kan rekommendera?

Mvh, Jimmy.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av bergatorparen »

Roslagsbrännaren säger man är byggd som en stridsvagn och har lång livslängd. Jag känner personligen inte så mycket till de tekniska detaljerna kring denna brännare eftersom man inte lagt ut vare sig manualer eller annan teknisk dokumentation på nätet så jag törs inte vare sig rekommendera eller avråda. Vad jag vet om den är att den är lätt att justera och lätt att sköta - och det är så långt som mina kunskaper om Roslagsbrännaren går, tyvärr.

http://www.roslagsbrannaren.se/

Ta ett snack med kundtjänst där och berätta vad för panna du tänker använda den till, så kanske de kan skicka lite material om just de brännare de har. Vad som är säkert, är att brännaren är inte dyr. 15 000 kronor plus skruv är i högsta grad ett acceptabelt pris - i synnerhet som priset inkluderar telefonsupport.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av kvistarn »

vi har med en ctc 265b, med janfire flex-a, tycker det funkar bra, enligt pappren från installationen ligger verkningsgraden mellan 80-87% på de olika effeklägena, så det lär ju inte vara värt att byta panna för 5-10% ökad effektivitet?
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Bagarn09
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 06 nov, 2011 12:24

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av Bagarn09 »

Bergatorparen; Se där, då ska jag ringa och ta in offert på den samt lite broschyrer. :)
Tack så länge! :)

Kvistarn; Tänkte väl mest byta panna för driftsäkerheten. Man vet aldrig om pannan hänger med hur länge som helst, den kan ju lika bra sluta fungera i morgon eller nästa vecka eller nästa år? Är väl lite där skon klämmer..

Mvh, Jimmy.
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av kvistarn »

Bagarn09 skrev:Bergatorparen; Se där, då ska jag ringa och ta in offert på den samt lite broschyrer. :)
Tack så länge! :)

Kvistarn; Tänkte väl mest byta panna för driftsäkerheten. Man vet aldrig om pannan hänger med hur länge som helst, den kan ju lika bra sluta fungera i morgon eller nästa vecka eller nästa år? Är väl lite där skon klämmer..

Mvh, Jimmy.

jo det är klart, våran pannan börjar väl närma sig slutet den med.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av micke_932 »

Nu finns det ju egentligen nästan inget som kan "sluta fungera" i en 265:a, möjligtvis den inbyggda termostaten om man använder den, eller shuntventilen kan bråka lite, det enda som man egentligen behöver oroa sig för är dom två små trekantiga plåtlocken som eventuellt sitter mitt på pannan längst ner, där man ska montera elpatroner (eller kanske redan har), det sitter en rund packning i dom som blir stenhård med åldern och då kan det börja läcka där nere och då rostar skiten sönder fortare än snabbt, så ett tips är att plocka bort den fyrkantiga plåten som döljer dessa och plocka bort all isolering som gömmer sig framför dom så att man har koll på om det skulle börja läcka där.

Om dessa packningar är dåliga så kan man köpa ett eller två billiga oljefilter på biltema, packningen som sitter i de flesta oljefilter passar nästan perfekt.

265:an är inget underverk vad det gäller verkningsgrad men det krävs mycket för att den ska "sluta fungera", det är rost som är den stora boven, men om inget läcker och pannan används normalt så rostar den normalt inte heller, sen är ju en 69:a lite kommen till åren så om man springer på en bättre panna till inget eller lågt pris så visst, men jag ser ingen anledning att springa benen av sig för att hitta en ny panna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: CTC 265b 1969

Inlägg av nicnyfiken »

Hej jag har hört att man kan ha 60-65 i panntemp på dessa utan problem en annan säger man skall ha minst 75grader pga rost risk? någon som kan råda här?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Skriv svar