Att välja pellets eller ej

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:Platsbyggd solladdare,
Värmeväxlare
Circulationspump
3-vägsventil
Ställbart termostat
Pris 2500

Platsbyggd tappvarmvattenautomat
Kraftig värmeväxlare
Pump
3-vägs ventil med termostat 35-55 grader
Flödesströmbrytare
Pris 4800

Kombi vakuumrör 60 rör
Pris 24 000 kr

Totalt 34000 - solbidrag 7000kr = 27000

Sen tillkommer naturligtvis inkoppling isolering av tank men är man lite händig kan man göra mycket själv.
Har du några bra länkar till effektiva plattvärmeväxlare?

Sitter och funderar på lite idéer, den bör vara bra på att "växla över" låga temperaturer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

bränndal skrev:Nu kanske det inte är så enkelt att dom som har direktverkande el har köpt huset billigare. Det är inte allt för länge sedan man slutade bygga nytt med direktel installerat.
Jo, det var inte allför länge sedan. Och om man vid nybyggnation valde direktverkande el och inte ett vattenburet system så har det alltid billigare än att välja till vattenburet. Man gjorde det för att spara pengar på byggkostnaden. Därför tycker jag det är fel att skattepengar bekostar inkompletta fastigheter. Hade det varit el man ville spara så bidraget omfattat även vattenburen el, det gjorde det inte.
El har mig veterligen aldrig varit en bristvara, då hade elbolagen byggt ut kapaciteten och tjänat ännu mer.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Därför tycker jag det är fel att skattepengar bekostar inkompletta fastigheter. Hade det varit el man ville spara så bidraget omfattat även vattenburen el, det gjorde det inte.
Generellt tycker jag det är fel med bidrag. Staten prioriterar tydligen att för bort den direktverkande elen högre än den vattenburna, detta finns det säkert utredningar som visar att bidragen gör mer nytta där.En fastighet med vattenburen el är inte lika dyr att konvertera till exempelvis pellets eller värmepump som en med direktverkande el. Mao så den som har direktel kanske aldrig byter om dom inte får bidrag som knuffar dem i rätt riktning.

Har dock lite svårt att få ihop miljökalkylen att gå från el till ved, pellets eller värmepump. Överföringsförlusterna i elnätet är marginella jämnfört med andra sätt att föra över energi. Det går faktiskt åt en hel del t.ex diesel bara att köra ut pellets till alla som eldar med pellets. Vore kanske bättre att låta direktelen sitta kvar hos dem som har det och istället satsa pengarna på miljövänlig el. Ett värmekraftverk har betydlig högre verkningsgrad än en pelletspanna i hemmet och framförallt betydligt mer kontroll på utsläppen och därmed miljövänligare.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

bränndal: "Ett värmekraftverk har betydlig högre verkningsgrad än en pelletspanna i hemmet och framförallt betydligt mer kontroll på utsläppen och därmed miljövänligare."

Nu är det faktisk så att min kompis jobbar på fjärrvärmeverket (FFV) här i staden och jag har utförd en del programmeringsjobb där också.

Detta FVV är fliseldat och då jag förklarade styrningen på den pelletsbrännare jag är tungt involverat i berättade han att det är bättre kontroll på den pelletsbrännares eldning än de har på FVV!!!

Faktum är att de inte ens har koll på volymvikten på bränslet, vi pratade om lite olika sätt att mäta detta på under driften men det är en annan sak.

Så din konklusion är inte helt rätt, visst passar det för en del KVV/FVV men definitivt inte alla!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Generaliserade såklart en del, men generellt så är det bättre koll på utsläppsnivåerna vid industriell produktion än vid hemma produktion. Sen har de flesta verk även rökgasrening m.m vilket jag inte ännu sett att det finns på hemma anläggningar ännu. Pellets eldning är dock tacksamt att elda med hemma då det är en mycket mer lättkontrollerad förbränningsprocess jämnfört med t.ex ved.

Jag har fortfarande svårt att få ihop miljökalkylen då hus med direktverkande el går över till lokalproducerad värme om nu inte de som har direktverkande el uteslutande köper el från olje/kolkraftverk. Hursomhelst tycker jag det är bättre att staten skulle betala bidrag till de som investerar i vindkraft,vågkraft eller andra miljövänliga sätt att producera el på istället för att skrota ut fungerande direktel.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bränndal skrev:Det är inte allt för länge sedan man slutade bygga nytt med direktel installerat.
Det anser jag att dom flesta husen som byggs även idag är, En flvp som ger 2 kW o elpatron på 9 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Roli skrev:
Har du några bra länkar till effektiva plattvärmeväxlare?

Sitter och funderar på lite idéer, den bör vara bra på att "växla över" låga temperaturer.
Nja dåligt med det.Men kolla på danska sidor.
http://www.vvs-grossisten.dk
http://www.vvs-eksperten.dk

Eller hör med http://sfinxsolar.e-butik.se/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re:

Inlägg av nicnyfiken »

Jag vet inte om detta är med räknat i Neovas kalkyl?
Till pelletsens nackdel kommer även underhåll av skorsten.
Sotning 2ggr per år
Brandskyddskontroll varannat år.

Ca priser
Sotning 400 per gång
Brandskyddskontroll 800[/quote]

Sota får man göra själv Jula aka övriga har billig sotutrustning !?!
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Att välja pellets eller ej

Inlägg av Jakob »

elvis skrev:
Rol-bi skrev:
Om jag ska vara riktigt subjektiv: El priset kommer att gå kraftigt upp om några få år, det är jag säker på. Det blir inte nog el gjord på fornyelsesbar energi och el priset bestäms ut av priset på olja och kol.
Jo, ordet subjektiv betyder personligt färgad osaklig bild.....

Det enda man kan vara 100% säker på är att elpriset kommer vara det samma i fem år eftersom du givetvis tecknar ett femårsavtal om du är orolig för elpriset.

Mvh
-Ehh, har du hört talas om nätavgifter....?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar