Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
network
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 16:41
Ort: Sollebrunn

Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av network »

Och här tror jag det finns många med goda kunskaper och erfarenheter.

Det ska byggas ut nästa år och i denna lilla utbyggnad ska ett litet badrum byggas. Grunnar på ett system med solpaneler och acctank... Hur funkar det? Panelerna ger värme hela året, eller inte? Någon lösning, variant eller något fabrikat som är bättre/sämre än något annat? Alla slags tips är välkomna, jag vet mycket lite...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av Roli »

Hela året är bara att glömma, nov-feb händer inte mycket=stendött. Mar-apr och sep-okt är månader där det ständigt ökar eller minskar. Full fart brukar det vara mellan maj-aug.

Detta var lite generellt redovisat hur solgfångarna levererar, iallafall mina plana solfångare men jag tror att det stämmer rätt bra på övriga varianter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av Jonas O »

Stämmer rätt bra som Roli säger där. :)
Beror ju på hur vädret är oxå, kan ge riktigt mycket i slutet på mars bara solen är framme..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av danei »

Vakumrör är lite bättre vår och höst.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av apersson850 »

Ja, jag räknar med att mina vakuumrör ger något av värde i ungefär 5½ månader.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av Stroker »

Låter inte de som lite lite? jag har fått uppfattningen att moderna vacumrör skulle ge ganska bra effekt mer än 5-6 månader om året men det kanske skiljer på fabrikat och hur man monterar osv osv..
Vi har en ny firma här i Arlöv som heter vvs-experten(.se) som kommer från Danmark och en polare till mig boende i Råå utanför Helsingborg hade 60 grader på sin lilla 18 rörs 200 liter anläggning en riktig regn- ruskdag i slutet av oktober för några år sedan när jag var där. Då föddes tanken hos mig i alla fall att en sådan ska jaga köpa. man får ett 30 rörs system med 300 liters tank med kopplingar och vätska för knappt 20 tusen vilket verkar mer än bra tycker jag.. men som sagt. Att det bara ska fungera så få månader då är det kanske knappt lönt.. :cyclops:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av Jonas O »

Lyste solen från klarblå himmel så fick man in värme 365 dagar om året ;)

Men att ha gratis varmvatten halva året, det är väl knappast dåligt?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av Stroker »

Absolut inte. Det är ju kanon men en fråga- dom påstår på vvs-experten att solen inte behöver lysa för att rören ska ge effekt. ? Det finns ju en del olika typer och jag är nästintill total novis (än så länge :cyclopsani: )
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av André »

Visst kan dom ge effekt men inte är det mycke, Är du inte storförbrukare av vv så spar du 2-2500 kWh om du får ut vv 6 mån/år från solfångarna vilket du troligen inte får med 300 l beredare då solen inte lyser alla dagar så tömms en sån beredare på lite drygt 1 dygn..
6 sommarmånaderna gör jag av med 1 ton pellets varav 4-5 månader av dessa behövs alltid lite värme, bara i sommras som ingen värme behövdes under 2,5 mån vilket va första gången sedan -03 då vi köpte huset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av Stroker »

Oj då. Här i sydvästra Skåne har man inte värme på speciellt länge ...inte jag och mina grannar i alla fall. I år satte jag på värmen i mitten på november och stänger normalt av den sista mars. Braskamin duger ganska länge för att ta bort lite rå kvällsluft i oktober och november.

Jag ska forska vidare i det här men kanske det inte är mycket lönt med en extra tank till den paannan jag har nu.. Tycker mig märka att vindarna blåser åt det hållet i alla fall man har inte satt mig in i detta än. :)

Hälsningar Anders
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av pegez »

min brännare startade 4 ggr förra sommaren (slutet april till september ) och det var en regnig jäkla sommar här
så här års ger dom värme ca 2 timmar vidsoligt väder ))) inte mycket alltså
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
network
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 16:41
Ort: Sollebrunn

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av network »

Ok...

Jag omformulerar mig...

Jag är kunnig inom bygg och då i synnerhet ekobygg/byggnadsvård, och det gäller träarbete, murning, puts, konstruktion mm

Mindre kunnig med el men jag har hjälp...

Minst kunnig inom VVS... tyvärr.

Tanken om en lösning är som följer:

Varmvattenberedare som är vedeldad (alternativt vattenmantlad braskamin) i kombination med lämpliga solfångare och en hyfsat omfångsrik acctank så man åtminstone kan ta sig en dusch i 20-30 minuter om man vill.
Thatś it.

Jag eldar med ved när inte solen skiner och skiner den funkar solfångarna optimalt. Ehm... :roll:

Ja, herregud - detta med vädret har väl aldrig vart så knivigt som nu. Vi har fram tills nyligen här i göteborgsområdet haft en fem månader lång höst!!! Så man får vara beredd på det mesta.

Jag har i varje fall i det lilla lustiga lerhuset jag håller på och bygger inriktat mig på tröga passiva värmelösningar så det känns som fortsättningsvis det är modellen. Men lite know-how behövs. Och hur skaffar jag det bäst? Förslag?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av Roli »

Svar på dina funderingar: Läs, läs och läs. Prata sedan med ett antal återförsäljare/montörer samt försök att få kontakt med personer som har solfångare av olika typer och produkter som du besöker och intervjuar.....

Det är "jobbigt" men roligt att skaffa sig kunskap.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Oj oj, vad mycket det finns att lära om solfångare...

Inlägg av apersson850 »

Det är sant att vakuumrör kan ge värme ifrån sig även med solsken mitt i vintern, eller när det är (tunt) molntäcke på himlen.

Frågan är bara hur mycket?

Första gången jag såg mina 72 rör producera värme en hel vinterdag tänkte jag att "Det här är ju perfekt. Nytta av dem även på vintern."
Sen roade jag mig med att kolla hur mycket energi jag hade fått in. Det motsvarade ett hyfsat stort vedträ. Den dagen eldade jag säkert upp 40 sådana vedträn. Så visst, bidrag får man, men det är inte det som jag ser som "bidrag av något värde".

Jag räknar med fyra döda månader, 2½ där solen exempelvis håller jämna steg med förbrukningen på dagen, så jag bara behöver elda för natten och 5½ månad där solen fixar alltihop på egen hand.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar