Pellets mot ack tank

Pihl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 15:15

Pellets mot ack tank

Inlägg av Pihl »

Hej
Jag har nu i dagarna installerat nytt nere i pannrummet! men jag har en funderation ang termostaten som sköter brännaren! som jag har kopplat nu så har jag termostaten på ack tanken som sköter pelletsbrännaren och cirk pumpen som sköter vattnet mellan pannan och tanken! så då när brännaren går igång så startar pumpen och vise versa, men tyvärr fanns det inge uttag så jag enbart kunde koppla in termostaten för sig så jag satt ett T kors på returen för jag trodde de skulle räcka men då komma drop röret för långt ut så han känner inte riktigt av tempen som är i ack tanken.
Varför jag har kopplat så här är för att inte behöva en laddomat, men nu verka det som om att jag komma å få sätta givaren på pannan men då komma ju brännaren att gå oftare för då kyls ju vattnet i pannan om det ska cirkulera hela tiden, är det någon här som har någon bra lösning på hur jag ska få det hela att funka eller spelar de inge roll om det cirkulera runt i panna och ack tank hela tiden, vattnet kanske inte kyls så mycket ändå? har en 500 liters ack tank och en Viadrus 35 kw panna med en TB mini pellets brännare!

vore tacksam om det är något snille som har någon bra ide=)

Tack på förhand /mvh Pihl
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Pannan kräver antagligen mer än 500 Liter Ackumulatorvolym, pannan är effektiv över 30kW, klarar brännaren det?

Sitter beredaren i tanken?
Varför vill du slippa laddomaten?
Det blir inte effektivt om du sätter tempgivaren i pannan och har kvar tanken.
Det fungerar inte bra att låta vattnet cirkulera mellan panna och tank,
förutom att din pelletsleverantör blir glad.

Om du inte har beredaren i tanken är det bättre att koppla ifrån den.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Pihl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 15:15

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av Pihl »

jo allt är bränn nytt, å den sitter i tanken, hmm hur tycker du jag ska koppla ne som då om jag ej har en laddomat! ja och brännaren kan leverar upp mot 25 kw men har aldrig behövt kört den på mer än 4 förut men då hade jag den ej mot ack tank! men nu kör jag den på cirka 12kw. jo men nå måste ju 500 lit räcka gott och väl! har ej något stort hus heller är bara en liten kåk på ungefär 70 kvadrat bo yta. finns ett litet rör för att sätta in en givare på ack tanken men då får jag ej in överhetningskyddet endast liksom själva temp givaren! men ska jag testa och sätta in den och strunta i överhettnigsskyddet? liksom lägga den utanpå de röret, låter kanske dumt men :/
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av danei »

Överhettnings skyddet ska vara i pannan. Det är ett krav.
Om du inte har något som hindrar flödet så kommer ju pannan att hållas varm av självcirkulation. Du behöver göra något åt ackumulator kopplingen om du vill få det att bli riktigt effektivt.

Att pannan skulle funka bättre över 30kW tror jag inte på. 500l bör räcka bra om man kör pellets.
Pihl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 15:15

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av Pihl »

Ja precis, vadå över 30 kW? Ha inte sagt nått om de :/ jo 500 räck ju gott och väl
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av danei »

Nä det var "PelletsTeknik Kalmar" som sa det. Det ska väl dessutom föreställa ett proffs.
Pihl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 15:15

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av Pihl »

Jajamen jajamen :p
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag har inte sagt att pannan skulle "funka" bättre över 30 kW, effektivare, då menar jag att det går åt mindre pellets om man eldar mot en/flera/större acktank med laddomat.
Men det kräver givetvis att man kör med större effekt på brännaren.

"500l bör räcka bra om man kör pellets."
Såklart räcker det med 500 liter om du kör brännaren på 12 kW, ännu mer vattenvolym skulle bli mindre effektivt.

http://pelletsteknik.se/Installationer, "Viking B30 GL (30kW) i en Veto med 1800 liters acktank."
Det sitter en Termovar som laddkoppel.
Den brännaren går på 35kW, och värmer ca 200 kvm.
Detta system fungerar jättebra.
Pihl skrev: har en 500 liters ack tank och en Viadrus 35 kw panna med en TB mini pellets brännare!
Finns det något speciellt skäl till detta valet.
Huset är på 70kvm.
Varför inte köpt en 20kW panna med vv-beredare/vv-slinga och låtit bli acktanken?

Du ska koppla in pannan utan laddomat, du funderar på att inte montera något överhettningsskydd,
detta står i Viadrus Manual>>
1."Montera ALLTID Laddomat 21. Detta är ett krav för att 5-års garantin på pannan skall gälla, ( 3 års garanti vid inkoppling med annan laddutrustning ). Pannan mår bäst av att ha en temperaturdifferens på max ca: 20ºC mellan stigare och retur. Kontinuerlig eldning med temp. under 60ºC får inte förekomma. "

Om det inte finns något ledigt dykrör på tanken, går det lika bra att sätta den innanför isoleringen, så att den ligger mot plåten en bit ner.
Sedan ställer du hysterésen på brännaren.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Pihl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 15:15

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av Pihl »

Ja om pannan ska ligga på diff 20 grader så kan jag ju lika gärna koppla termostat och överhettningsskyddet i pannan, ha eldat upp systemet idag å låtit de sjunka bara för att kolla temp skillnaden mellan pannan och acktanken utan att låta de cirkulera mesans systemet kyls å de skiljer 1 grad i topp på tanken jämfört med pannan och 4-5 grader i botten, så jag kopplar ihop givaren och pannan och kör så, är ju så liten temp skillnad, man kan alltid förbättra allt för å tjäna energi men tyvärr så ha jag annat å lägga tiden på, huvudsaken grejern funka å går sen är man nöjd, men få tacka för tips och dylikt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av danei »

PelletsTeknik Kalmar: Varför skulle det bli högre verkningsgrad med en större brännare?
Varför skulle vilja ha en så mycket mindre tank om du har en mindre brännare?

Pihl: Du har en del som man kan förbättra. Utan laddomat eller laddventil kommer du att elda ganska länge med en låg temperatur, särskilt i botten, lite beroende på hur lågt ner du släpper tanktemperaturen. Du kommer dessutom att få en själv cirkulation av hetvatten tillbaka i pannan, så du kommer att förlora mist lika mycket i pannförluster om man gör i en panna som körs utan tank men du har dessutom tankförlusterna.
Pihl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 15:15

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av Pihl »

Jo jo det förstår jag, allt går att förbättra, men jag har tappat 20 grader på pannan på cirka 9 timmar, men tycker man de gå mycke är de väl bara å dra dit en laddomat, få se vad de bli. Men de är ju de oxå de lilla som jag skulle tjäna på att fixa allt så de bli så optimalt som möjligt kanske jag redan bränt i pengar på utrustning, om man säger så här att de går en halv säck mindre per dag de är cirka 22 kr å jag kör pellets bara då de är vinter(-) grader, annars kör jag el så då tyck ja de är detsamma om de går lite mer, som sagt bara se funka å inte jävlas, mycket därför jag köpte den här pannan, billig och de kan inte bli så mycke fel på gjutjärn:)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av danei »

Du kommer att tappa mer temp på pannan med laddomat. Du förstod nog inte riktigt mitt inlägg.
Pihl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 15:15

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av Pihl »

Kör nog givaren på pannan och pumpen får gå hela tiden:)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av André »

TS varför har du inte installerat laddomat/termiskventil?

Då du redan har en cirkulationspump mellan panna/tank bör du sätta in en termiskventil som har minst 60° termostat, Kostar några hundra men värt pengarna http://www.dinvvsbutik.se/25termiskvent ... 0l2upd4m25
Du har ju redan cirkpump sen tycker jag inte det är så viktigt med att ha tex laddomat 21 med en panna som har litet vatten, Laddomat 21 har ju en självcirkulationsfunktion som gör att endel av restvärmen ska självcirkulera till tanken men de blir inte mycket i din panna..
Sen ska driftstermostaten sitta på tanken o överhettningsskyddet på pannan..
Du ska definitivt inte köra med några 35 kW på brännaren i din gjutjärnspanna utan 20-25 kW kan du ställa in brännaren på, 55-60% av pannansmärkeffekt i en gjutjärnspanna o 70-75% av märkeffekten i en plåtpanna..
Ordna en termiskventil o justera in effekten med givare enligt ovan ska du se att de blir fint med din 500 L tank :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: Pellets mot ack tank

Inlägg av abene »

Är Viadrus över huvud taget bra att elda pellets i eller krävs det andra ideer här än för vanliga vedpannor.
En kille i närheten skulle snåla och köpte en Viadrus till pelletsbrännaren och kastade ut den gamla Diom pannan.

Blev inte särskilt bättre så efter två år av moddning med plåtbitar hit och dit såldes Viadrus för 6000 och en Ladan panna kom in i stället.

Nu är han äntligen nöjd och allting fungerar som det ska.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar