Kallt i pannrum

fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Kallt i pannrum

Inlägg av fulingbusen »

Jag har startat upp en pelletsbrännare och såg fram emot att få lite varmare källare pga vårmen från pannan men det har snarare blivit kallare pga att jag öppnade upp ventilationsgallret i pannrummet. Även när pannan inte går så drar det in väldigt mycket kalluft nu på vintern och det är endast varmt runt själva pannan.

Hur har ni löst det? Finns det någon smart ventil som klarar av att minimera undertrycket vid eldning och samtidigt inte dra in minusgradig luft rakt in i källaren när brännaren inte är igång?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av psau »

Tjoho man kan lösa det på två sätt..

Ibland funkar ett vanligt kallrasskydd men oftast är det enklare och bättre att sätta en liten "köldfälla" på ventilationen.

Tänk vattenlås men med ventilationsrör, fast du brukar inte behöva hela u delen i ventilationen, pröva att sätta en 90graders böj på insidan som är riktad rakt upp i taket det brukar stoppa kallraset men samtidigt släppa in luft när pannan behöver det.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Styrola
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 30 apr, 2011 14:51
Ort: Bredbyn
Kontakt:

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Styrola »

Jag drog ett rör från friskluftsintaget uppe vid taket ner till golvet.
Nu är det bara golvkallt i pannrummet :)

Röret går hela vägen ner till golvet. så allt kallras hamnar just på golvet och kyler inte ner den uppvärmda rumsluften på vägen ner.



edit Förtydligande
Senast redigerad av Styrola den ons 01 feb, 2012 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Torsten »

Precis vad du inte ska göra. Då får du kallras av stora mått. Uppåt ska tilluftsröret rikas.
http://forumbilder.se/images/94520101234112950.jpg

Annars är en modern panna inte tänkt att värma källaren med utan att värma vatten.
Pannrummet ska vara stängt om brandförsäkringen ska gälla så källaren påverkas inte av tilluften till pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Styrola
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 30 apr, 2011 14:51
Ort: Bredbyn
Kontakt:

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Styrola »

Skulle jag ha ett rör uppåtböjt skulle det bli pottätt mot taket (överkant på tilluften kommer in mindre än 10 cm från taket).
Konstigt att temperaturen i pannrummet blivit stabilare sedan jag ledde ner kalluften till golvet. Nu är jag ju sådan att jag alltid har pannrumsdörren stängd och den enda tilluften är just tilluften. Temperaturen uppe vid taket har höjts vilket i sin tur har inneburit att termostaterna i rummet ovanför har varit tvungna att sänkas. Golvet har inte blivit så mycket kallare än just där luften kommer in.
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Vednisse »

Jag har också kallt i pannrummet numera, har klurat på en lösning utan resultat. Om det nu är tilluften som är boven i mitt fall, tillför ju ingen direkt värme från pannan heller.

Har samma problem med en böj uppåt, taket är i vägen. Har ingen lust att flytta ventilen heller då jag fixat till grunden utvändigt i sommras.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av ronald »

http://www.ventilationsbutiken.se/index ... 40a3aecaef

Eller så skaffar ni en sån här orm"...går ju och vinkla hur man vill..
Fast det smakar ju förstås lite grann... :mrgreen:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av danei »

Torsten skrev:Pannrummet ska vara stängt om brandförsäkringen ska gälla så källaren påverkas inte av tilluften till pannan.
Här du någon källa på det?
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av croytos »

Vilken Ovanligt konstig fråga.
Försäkringsbolag betalar aldrig ut för det som de inte behöver.
Har villaägaren åsidosatt villkoren för försäkringen så betalar han själv.

Man ska vara glad om man har en panna som inte kan värma källaren annars.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av danei »

Står det i villkoren för försäkringen att en ev dörr måste vara stängd för att försäkringen ska gälla?
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Eld »

:lol:

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Andreas Hansson »

Det finns inga krav på pannrum i nya bbr så ha dörren öppen du.
Enligt BoVerket så tog man bort kravet just för att folk har dörren öppen jämt.

Jag har funderingar på att bygga ett motordrivet spjäll. En motor har jag hittat nu fattas det bara en plc
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Taxen »

Hur funkar en dragbegränsare att sätta på utsidan :roll: Eller går den bara på värme?
Den får väl då ställas på kanske 5 eller nåt.Skulle den funka så borde den öppna när brännaren går och drar luft och stänga när brännaren stannar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med på hur du menar.
En motdragslucka går enbart på tyckskillnad.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av SB »

Ingen som funderat på att ha ett med Rockwool välisolerat spirorör från ytterväggens öppning och som mynnar ut nära brännarens intag. Lämpligen görs utförandet så att en halvmeter närmast ytterväggen enkelt kan demonteras när utetemperaturen börjar bli mer behaglig, sammtidigt som man då ser till så att brännaren ändå kan få luft och åter deltager i källarens vädring på samma sätt som den gjorde tidigare. För att undvika att luften ändå smiter närmaste vägen genom kanalen och försämrar källarens vädring när mellanbiten är borttagen kan man plugga de öppna ändarna tillfälligt med lock. Har man stort pelletsförråd i något rum i källaren ska man dock vara noga med att inte försämra utvädringen av detta med a avseende på eventuell CO-bildning. Problemet med fukt i källare är störst på sommaren då den varma uteluften innehåller mer fukt och källaren hålls sval av sina kalla ytterväggar och bristen på solinsläpp.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar