Nu tänder PX21:an inte igen...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
viktordt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 feb, 2009 14:17

Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av viktordt »

Hej!

Jag har läst här på forumet sedan jag flyttade in i huset (med en PX21 monterad), och alla knep och knåp här brukar fungera. Men den här gången hjälper det inte, och jag skulle uppskatta ännu fler förslag på saker att kolla...

Setuppen är PX-21 med veckoförråd i en CTC-panna från 70-talet, konverterad från olja för typ fem år sedan (av förre ägaren).

Brännaren startar inte själv mer än max varannan gång. Om jag då tömmer den och startar om så tänder den. Har fungerat OK sedan förra vintern. Dock så har den under hela tiden jag ägt den aldrig tänt på första försöket, utan normalt sett precis i början av andra startförsöket.

- Tändelementet max en månad gammalt (och den har fungerat sedan jag bytte)
- Flamvakten rengjord
- Startdos 3,5 dl
- När den inte startar så är typ tio av pelletsen svedda medan övriga är orörda.
- Veckoförråd och pelletsskruv rengjorda från spån för en månad sedan (och den har fungerat sedan rengöringen)

Vad är nästa grejer att kolla? Några fler tips? Hatar att inte kunna lita på att den fungerar, speciellt nu när det blivit riktig vinter med 15 minus på nätterna...
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av ronald »

Om du nyligen? har checkat startdosen och den är 3.5 dl ? så är det check
Inte ändrat skruvens läge vinkel efter det?

Det nyligen bytta Tändelementet den (konade)?hylsan tryckt ända fram?,,MEN med elementet med liten mm mån för luftgenomströmning ?

Fläkten går som den skall /låter bra?

För du har väl dragbegränsare?

Kommer inte på nåt annat det kan vara när dina pellar verkar bli svedda,,

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
viktordt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 feb, 2009 14:17

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av viktordt »

Skall kolla hylsan så att den verkligen sitter som den skall.

Men... "Dragbegränsare"...?! :)

Det är inget som finns inbyggt i en CTC 265B antar jag, utan något man får montera själv någonstans? GARANTERAT inte gjort av förre ägaren som både var snål, lat, och okunnig om det mesta. Själv är jag bara okunnig, i alla fall när det gäller pellets och värmesystem. :-)

Kan avsaknaden av en sådan förklara varför tändproblemen brukar komma på vintern - och (inbillar jag mig) dessutom mest när det blir riktigt kallt - men aldrig på sommaren...?

Är det svårt att montera en dragbegränsare med kombon 265B+PX-21 eller kan en drygt normalhändig (på nivån "helrenoverar en källare själv") fixa't?
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av velund »

Dragbegränasre måste du ha. Men ingen Tigex utan köp en härifrån.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
En SID 012 kanske räcker. Olle45 på forumet hjälper dig.

Försök få bort andra starten så den alltid tänder på första. Kan bli kraftiga rökgasexplosioner av kvarbliven gas när den tänder på andra. Håll pannrumsdörren stängd och ha brandvarnare igång.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av ronald »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=2&t=9999

Det är bara att skruva bort sotluckan och sen skruva ditt Dragbegr"

(Du kanske har ett bra drag i skorstenen och då kan vinden blåsa ut uppstarten) :wink:

Som sagt en dragbegränsare skall du ha...

Vad har du för höjd på skorstenen?

Mvh

Edit:såg att du fick länken till (Olle)från velund redan.. :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
viktordt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 feb, 2009 14:17

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av viktordt »

Ungefär 6 meter skorsten (enplansvilla med pannan i källaren).
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av ronald »

Då har du som jag då!

Har du rör i pipan?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
viktordt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 feb, 2009 14:17

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av viktordt »

Nej, skorstenen är original från när huset byggdes '67 eller så. Sotar'n gav godkänt men nämnde att det kanske börjar bli en aning slitet och dags att slamma eller röra senast det var inspektion.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av ronald »

http://www.transtemper.se/newlook/index ... group=2000

tror på denna..men hör med olle här...länken
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
viktordt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 feb, 2009 14:17

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av viktordt »

Grymt - stort tack!
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av jteg68 »

Hade samma problem med ideliga dubbelstarter ända tills tändelementet dog i julas. Efter bytet så tänder brännaren varje gång på första försöket.
Har iofs dessutom haft problem med spån i pelletsen som tvingat fram tömning av externskruven ett par gånger.

Gissningar: elementet sitter för långt fram eller för långt från hålet eller för mycket spån som bara blåser ut ur röret.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
viktordt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 feb, 2009 14:17

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av viktordt »

Det visar sig vara lite rätt från alla håll och kanter. :)

Det första jag gjorde var att testa drag-idén genom att helt enkelt knô in två tomma pelletssäckar i friskluftintaget i pannrummet så att det var nästan helt blockerat. Genast fungerade tändningen mycket, mycket bättre - så den riktiga lösningen på detta blir ju en dragbegränsare som många sagt i tråden.

Men fortfarande fick jag enstaka tändmissar. Plockade isär hela brännaren ännu en gång, och såg då att svetsen mellan innerröret och dess bakände har börjat spricka. Det gör att aska kommer ut i utrymmet där tändelementet och flamvakten sitter. Rengöring ännu en gång av allt, och nu tänder den på första försöket.

Nytt innerrör kostar typ fyra lök, jag är inte sugen... Jag skall kolla med svärfar, han svetsar kanoner och borde kunna fixa en svetsfog som håller även för storm-brinnande pellets... :D

Tills dess blir det komplett isärmontering och rengörning varje vecka.

Tack för alla förslag!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av psau »

Hellu,
Jag köpte ett nytt brännarrör från Lars-Inge toppen kvalite MA253 och under halva listpriset för ett nytt.

Vissa kallar det piratdelar men i detta fall är pirat låååångt bättre än original och dessutom till halva priset..

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
janikani
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 17 maj, 2011 18:19
Ort: Höör

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av janikani »

Hej hur når man Lars-Inge med nya "pirat" brännarrör?
Hälsn janikani
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nu tänder PX21:an inte igen...

Inlägg av psau »

Hellu,

Antingen söker man på Lars Inge på forumet ;-)

Eller så ringer man 034640246

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar