insatsrör fundering...

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av M.Lindskog »

stepside skrev:fundering av bytet till pelletspanna är enbart ur bekvämlighetssynpunkt,att det drar nån pelle mindre på bekostnad av mögel på vind...
En fundering bara: Är det något som säger att en panna som är bekvämare i handhavande med automatik måste medföra lägre rökgastemperatur...? CTC Ecoflex & EasyFlex t.ex. har ju en justerskruv just för att tillåta högre rökgastemp om skorstenen så kräver. Bara en tanke...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Jakob »

Dels är det väl rökgastemp som är intressant - men även volymen på rökgaserna.

Jag är lite nyfiken på om man får nån skillnad i temp över tid i skorsten om man kör

1. En brännare på 5kW hela tiden.
2. En brännare on/off på 15kW en tredjedel av tiden.

Över tid är ju effekten och mängden rökgas mer eller mindre samma - men för skorsten så blir det ju on/off i ena fallet.

När blir skorstenen varmast? 1 eller 2?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av M.Lindskog »

@Jakob: Det är väl rimligt att även volymen spelar roll. Det hela handlar väl i det här fallet om hur mycket värmeenergi som kan överföras från rökgas till skorsten.

Det jag ville lyfta upp med mitt inlägg var bara frågan om "bekväm panna" :arrow: kall murstock måste vara givet.

Betr. din fundering så har jag sett trådar där det diskuterats tidigare. Och som i så många andra fall på detta forum så råder knappast konsensus, vare sig om hur det förhåller sig i sakfrågan eller huruvida man bör underbygga sina argument eller ej...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av psau »

Kan inte annat än hålla med Lindskog koncensus råder inte i frågan om rökgasens temperatur, men iaf i mitt fall så har jag en något högre genomsnittlig temp på min stock nu när jag kör lägre effekt men längre pass. Den lägre temperaturen kompenseras av att den mindre volymen får mer tid på sig att överföra sin energi till skorstenstocken. Det är iaf min teori och den verkar stämma verkligheten i min anläggning.
Just nu är jag mest bara förbluffad över att det går så lite pellets som det gör... Tempen ligger just nu på dagtid max -4grader nattetid ner till -14 enligt min termometer och förbrukningen ligger på ca 2säck per dygn...
Men å andra sidan har det inte blåst något speciellt heller...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Jakob »

Dags att börja montera turbulator i insatsröret då? Så längde draget räcker och kanalen är rak så....

:mrgreen:

mvh

Edit: Psau, jag har exakt samma temperaturer och faktiskt nästan exakt samma förbrukning med 29kg förra 24hrs perioden....
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av André »

Taxen skrev:Nån som kommer ihåg hur mycket rökgaserna sjunker per meter på väg upp i skorstenen?
Kör man bara 100 grader vid pannan så blir det inte mycket kvar i toppen.
Finns väl ingen mall.
Har själv en 100 mm pipa på 6 meter o rökgastempen från pannan ligger nysotad på 135° efter dragbegränsaren är den ca 115 o 50 cm från toppen är det 80° så jag skulle vilja haft lägre temp från pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Icecap »

Essentiellt kan man säga:
* Temperaturen ut från pannan representerar "förlorat" energi och ska därför vara låg.
* Om den är för låg i toppen av skorstenen får man kondens.
* Har man en skorsten som inte har problem med kondens är det inget problem, då är låg bra. Det kräver dock i praktiken ett helt tät insatsrör med kondensavtappning.
* Har man inte en kondenstålig skorsten (mest vanligt) måste temperaturen vara hög nog till att inte ge kondensproblem och hög nog till att den totala effekt är att torka ut aningen mer än den väter ner. Mycket av rökgasen är egentligen vattenånga och har brännare just startat är skorstenen inte så varm att denna ånga inte kondensarer, men denna kondensering ger värme åt skorstenen och efter ett tag sluter kondenseringen och efter ytterligare ett tag börjas en torkning. Slutresultatet ska vara att det kommer ut minst lika så mycket vatten som det kommer in, gärna lite mer.

Och detta nivå är helt beroende på skorsten, längd, area, hur kanalen är dragit, hur dragbegränsaren fungerar osv. alltså olika från hus till hus. Därför kan man ge en tumregel i form av en temperatur mätt ung. 50 cm ner i pipan och i slutet av eldningscykeln och den temperatur beror på om man har dragbegränsare eller inte...

Så det finns ingen skottsäkra svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Mortel »

Jakob skrev: 4. Jag betalade i höstas 5000 SEK inkl. moms och ROT för håltagning, ingjutning av rökrör, och ca 4.5 m FuranFlex monterat och klart med 25 års garanti. Lokala skorstensfolket gjorde jobbet. Så att priset är i ett "helt annat område" stämmer ej.

mvh
Jag funderar själv på Furanflex iochmed lite omarrangering med pannbyte som innefattar byte av pipa från 90 mm insatsrör med rökgasfläkt till halv*helsten i pannrummet.

Jakob, har du mycket kondensvatten som rinner eller kör såpass mycket värme ut ur pannan så att du inte får kondensering i skorsten? Jag har runt 110 grader idag efter pannan (anno 1981) och det lär ju inte bli mindre med en modern panna.
BlueFlame sedan -05
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Vicke912 »

Funderingen från M Lindskog är värd att tänk på.
Måste en modern panna vara samma som insatsrör?
Många glömmer eller vill inte veta att värmen från en tegelskorsten går tillbaka till huset och att självdragsventilering med kanaler i skorsten kräver en varm skorsten.
Är ju bara småsummor man tjänar på en vinter genom att hålla ned rökgastemperaturen till en nivå där man måste ha ett insatsrör.
Ecoflex är ett alternativ för mig men i så fall utan insatsrör.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av M.Lindskog »

Ang vad man kan spara på att hålla ner utgående RGT så har jag försökt räkna på det tidigare:
Nu vet jag att rökgas inte är kemiskt identisk med luft, men låt oss för enkelhets skull utgå från att så är fallet. Om vi utgår från att luften har en densitet på 1,2 kg/m3 & en värmekapacitivitet på 1000J/kgK (varierar förstås med luftens fuktinnehåll, tryck mm, men detta är de siffror jag finner vid en snabb sökning) så går det åt 1200 J /1 J = 1 Ws/ = 1,2 kWs = 1,2/3600 kWh = 0,000333 kWh för att värma 1 m3 luft 1 grad. 20 grader differens innebär alltså 20 x 0,000333 = 0,00667 kWh / m3 luft.

Återstår att bestämma flödet genom skorstenen. Jag hittade här en uppgift om att det går åt drygt 6m3 luft / kg pellets. Det innebär alltså att för varje kg pellets som eldas så försvinner 6 x 0,00667 kWh = 0, 04 kWh värmeenergi under ovan angiva förutsättningar. Detta ska jämföras med energiinnehållet på 4,8 kWh/kg. Dvs. 0,04/4,8 ≈ 0,8% av förbrukningen går ut i extra förluster om snåljåpen växlar över till att bli kajornas kompis nummer ett.
Källa: viewtopic.php?f=1&t=11783&start=25

Vore ju riktigt trevligt om någon med insikt kunde kritisera dessa beräkningar för att se om de håller.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Vicke912 »

Kan inte se några fel i den beräkningen.
Konstigt. Då skulle alltså mindre än 1% besparing ge upphov till säkert 30% av diskussionerna på detta forum.
Ecoflex verkar lite fipplig att justera in och kanske blir det ändå fippligare om man ska få upp rökgastemperaturen till någonstans kring 140-160 grader?
Villrådig blir man. Bygga vidare på det nuvarande eller byta panna.
Nibe City. Eurofire
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Jakob »

Mortel,

Jag har ingen kondensfälla. Det är alltid snustorrt nere vid skorstensstosen där furanflexen börjar. Jag tror inte man monterar kondensfälla alls med furanflex, men jag är inte säker.

Sedan skulle jag vilja påpeka för de som pratar om hur kall skorstenen blir att min skorsten inte alls är kall. Jag kan med handen känna att den är varm på utsidan uppe på taket..... Den är klart varmare än handen när man känner på den inne i huset i andra rum...och ja, jag har fart på självdraget...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av M.Lindskog »

När jag installerade nytt i somras så funderade jag på FuranFlex som ett alternativ. Jag tog upp kondensfrågan med den installatör som jag pratade med. Han sa att visst kan det bli kondens, men allt eftersom den rinner neråt närmare pannan så blir det ju varmare, t.o.m. att det kan bli tillräckligt varmt för att vattnet ska förångas på nytt. Budskapet var alltså att det visst kan bli kondensutfällning men bara i en del av skorstenen.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Mortel »

M.Lindskog skrev:Ang vad man kan spara på att hålla ner utgående RGT så har jag försökt räkna på det tidigare:

Källa: viewtopic.php?f=1&t=11783&start=25

Vore ju riktigt trevligt om någon med insikt kunde kritisera dessa beräkningar för att se om de håller.
OK, skall göra att försök.

Du har 4 kubik bränngaser som skall räknas in utöver den luften som behövs för förbränningen så det blir en större gasmängd än du räknat med. Sen har du vattenånga som har värmekapaciviteten 2000 J/kgK. Runt 20% är vattenånga. Du kan inte räkna med att du får ut 100 procent av energin ur pelletsen som en bas att jämföra med. Du tappar ju bevisligen energi eftersom dina bränngaser är hetare än rumsluften dessutom räknar du inte med kondenseringsenergin som kan uppgå till 10-12%. Den sistnämnda kommer man åt genom att låta rökgasen kondensera på en kall yta som i en kondenseringsdel till en Fröling eller som jag hoppas på i en Furanflex i en bred pipa i min nya installation. Jag kommer alltså att satsa på våt drift för att lägga kondenseringsenergin i min skorsten.
BlueFlame sedan -05
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Jakob »

Ja precis! Fröling och även ÖkoFen mfl. har ju sina kondens-vvx för att få ner RGT till typ 30 grader.

Men har man en skorstensstock som går genom huset så erhåller man ju mycket av den vinsten implicit så att säga. Om man däremot har utvändig skorsten eller pannhus med kulvert så vill man ju helt klart få ner all värme i vattnet.

Mina rökgaser är handvarma uppe vid skorstensutloppet. All energi har avlämnats skorstenen mer eller mindre. Jag har upp till 160 grader RGT vid 15kW i min anläggning. (Jag trodde jag hade mycket lägre förut - men det visade sig att tempmätaren inte låg an korrekt i dykröret i rökröret.)

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar