VVB med solslinga, hur koppla mot panna?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

VVB med solslinga, hur koppla mot panna?

Inlägg av Micke C »

Har nu köpt en OSO RTV 300E varmvattenberedare med solslinga. Steg 1 blir att koppla in den för att värma tappvarmvatten med el (på ett effektivt sätt) under sommaren. Steg 2 blir att koppla solpaneler, det blir dock tidigast nästa sommar.

Frågan är nu har jag skall koppla in VVB mot befintlig panna.
Jag skulle kunna koppla dem i serie med VVB beredare först. Nackdelen är förtåss att jag måste värma pannans plattvärmeväxlare om två liters volym innan jag får varmt vatten i kranen. Nu kanske dessa förluster är så små att de är försumbara? Fördelen är ju att jag i framtiden kan utnyttja eventuell värme från panelerna även när pannan är i drift. Fast det kanske också är försumbara mängder energi?
Alternativt gör jag någon slags omkoppling då jag kopplar kopplar ner pannan. Alltså kopplar in VVB och kopplar bort pannan från tappvarmvattenkretsen.
Till saken hör också att jag har möjlighet att värma huset med mina L/L VP en stor del av året. Vilket jag också kan tänka mig att göra om det är ekonomiskt fördelaktigt (kostnad pellets kontra el).

Vilket av ovan alternativ är att föredra? Helt andra förslag?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: VVB med solslinga, hur koppla mot panna?

Inlägg av Jockeh »

Hur tar du varmvatten ur pannan? Kanske en förklarande bild?

I vårat gamla system gick allt vv först genom soltanken, sen pannan, sen 200l elvvb sist.
På sommaren kopplades pannan förbi med en 3-vägsventil.
Så vvberedaren fick alltid mer eller mindre varmt vatten,
drog inte mycket el på detta sätt och vi hade alltid minst 200l vv :-D

Före vvb kom in fick man dusha i mer eller mindre varmt vatten... Och vem fick dusha sist ?? Brrr..
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: VVB med solslinga, hur koppla mot panna?

Inlägg av apersson850 »

I ett sånt läge anser jag också att elberedaren ska sitta sist. Inte behöver man väl koppla bort pannan heller? Är den varm kommer det varmt vatten till beredaren, så ingen värme behöver tillföras, och är pannan kall blir det ingen skillnad om den är bortkopplad eller ej.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: VVB med solslinga, hur koppla mot panna?

Inlägg av Jockeh »

Man skall inte koppla förbir nån källa som kan vara varm nej, men vårat system var så att det gick genom varm soltank, sen kall avstängd panna, sen varm vvb på sommaren..
på vintern vart ju pannan med i systremet :-)
Skriv svar