Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Är det samma lösenord för att programmera om PLCn som används för lässkyddet? I så fall så... :wink: :D
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av CPMS »

Aha. Ingen aning, vi får vänta på -PMK- och höra om han kan det där.
Misstänker att det lösen du har är bara för att låsa upp vissa menyer/funktioner och det är knappast samma som används för läsning.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av -PMK- »

Med lösenord för programmet i PLC'n så kan du inte sätta PLC'n i stop m.m. med programvaran.
Du kan inte heller skriva över programmet som ligger i och inte läsa ur det.

Men du kan radera programmet, och göra en massa annat via PLC'ns inbyggda meny (OK + ESC på samma gång)
Jag kunde kopiera programmet till eeprom fast det var lösenordskyddat för läsning. (längst ner i "others..." menyn i PLC menyn)

För att programemra om PLC'n när den är lösenord skyddad måste du först rensa programmet ur PLC'n via den inbyggda menyn och är det låst så att det inte går att kopiera till eeprom så blir det helt plötsligt intressant ;)
CTC 256B + Ecotec A4
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Ojdå, det finns en inbyggd PLC-meny, man får lära sig en massa nytt här :D

Tack för info!

PMK, vad är det för typ av kabel du har? Kan du ta en bild på den?

Om det är en sådan kontakt som den bruna på kretskortet på en av dina bilder är det frågan om jag inte har något liknande, det är en förbindelsekabel mellan en båtbatteriladdare och en extern LED-skärm...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av -PMK- »

I tråden: "A3 Mitsubishi program" finns en bild på min låda, och där sitter programmerings kabeln i PLC'n.
Det är en special grunka som har en pytte liten rektangulär kontakt i höljet.

Tror kablen heter AL-232CAB, kostar runt hmm 800:- fick kmed den + programvaran i kitet jag köpte.
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av CPMS »

Så här ser programmeringskabeln ut, pluggas in på höger sida om displayen. Finns en lucka man kan plocka bort.

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Seger! :D

TACK för all hjälp, ingen nämnd, ingen glömd. Med hjälp av er info vågade jag mig på att plocka isär PLCn.

Samtidigt hade jag hittat en nyare manual, med kopplingsschema (se ovan). Med hjälp av den kunde jag konstatera att det var relä fyra som styr doseringsskruven.

Googlade efter ett sådant relä, var inte helt enkelt att få tag i, fanns några st i Asien och USA...

Kom att tänka på om det verkligen var så att alla relän i burken användes, det finns en styrning av cirkulationspump till ack.tank som jag inte använder pga att den är inte temp.styrd. (Styrs i stället via ett temp.relä som var över i solfångarstyrningen.)

Jojomen, relä två gick bara till kopplingsplinten, inget kopplat vidare.

Bytte plats på reläerna på plats 2 och 4, skruvade ihop.

Nu har pannskrället gått i 30 minuter ca, utan några missljud från PLCn. :D :D :mrgreen:

Relä 4 som var sönder öppnar och stänger sex ggr/minut, medan relä 2 öppnar en gång när pannan startas, och stänger av när pannan stängs av. dvs i stort sett ingenting.

Jag skulle kunna ha låtit bli att sätta dit det felaktiga nr 2 i och för sig, men jag tänkte att det kan vara bra om styrströmmarna fungerar i PLCn, kanske blir något felmeddelande etc annars... :?


Om detta funkar, ta i trä, har jag kvar pannan ett tag till. Förmodligen är det en av mycket få sådana här pannor som ännu är i drift, vi talar om ett litet fåtal, under 5 troligen. De flesta kastades ut efter bara några år. Att jag har min kvar beror främst på att jag bara kör pannan halva året, och har effekten ganska lågt ställd. Därför tror jag att det har gått att hålla igång den. Den installerades i januari 2005.

Om jag inte hade varit lite pysslig hade det varit ekonomiskt vansinne att köra vidare, det är fix och trix några gånger varje vinter, dock oftast av typen banka och slå. Vad denna reparationen skulle ha kostat om jag ringt in en reparatör vill jag inte tänka på, en ny PLC hade det säker blivit... :x

Ecotechs agerande som leverantör gör det för mig fullständigt omöjligt att någonsin ta in någon ny produkt från dem, jag har inte ord för att beskriva så illa de har hanterat Econom-lanseringen. Ursäkta min neggiga ton, men har man blivit blåst på 50.000:- blir det lätt så.
Om ni andra är nöjda med deras saker så är det ju bra för er. :D

Än en gång TACK! :D
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av CPMS »

Grattis :thumleft:

Bara att hoppas det fungerar ett tag nudå.

Du hade nog fått räkna med en ny PLC för 2500:- plus säkert en tusenlapp för proggrameringen + ev. jobbkostnad.

Har du modellbetäckningen på relät kvar?

Måste nästan kolla lite mer ang. Econom-pannan, låter nästan otroligt att man kan misslyckas så katastofalt med en pelletspanna. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Känns alltid bra att kunna räkna ihop en bra sparad peng på helgen :)

Fastän det bästa hade förstås varit att inte behöva reparera alls.

Detta är reläet http://www.plccenter.com/en-US/Buy/TAKAMISAWA/JS24MK

JS24M-K
Manufactured by TAKAMISAWA
RELAY 24VDC 10AMP 30VDC/250VAC RES

Egentligen tror jag att tankarna kring pannan är alldeles utmärkta, det är en väldigt ren förbränning, och den fick bäst i test hos Råd och Rön, i stort sett inga emissioner.
Problemet är att man inte tog sig tid/hade råd att köra ordentliga utvecklingstester, det var en ofärdig produkt som släpptes.

Första tiden hade jag faktiskt konstruktörens telefonnummer, då gick det att få utbytesdelar när olika saker gick sönder, men efter ett tag var det bara att man hänvisades till återförsäljaren, som visste mindre om pannan än vad jag gjorde...

Felen är oftast ganska enkla, men det är ju lite fånigt att skruven till inmatningen av bränslet till rostret är av vanlig ståltråd, som går av ungefär en gång om året. Jag har fått höra att denna konstruerades senare om, till en kraftigare modell, men inte att man får någon info /förslag på utbyte från Econom. Jag har köpt några meter ståltråd på järnaffären, funkar som sagt men är tramsigt att någon gång på året vakna med ett kallt hus.

Econom har all adressinfo, och skulle kunna ha sett till att vi tidiga ägare fått de förbättringar som faktiskt gjordes. Då kanske man hade lyckats vända något negativt till en bra sak. Jag tror man kursade i stället.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Doc »

Ja Econom pannan kändes ju alldeles rätt när den var nyinstallerad. Nu är jag glad att den är bara ett minne blått sedan två år tillbaka. På min byggdes det inmatningen om efter den hade gått av två gånger. Det blev en variant där man använde ecotecs skruvmotor/låda och en stump "vanlig" pelletskruv. Den tålde tyvärr inte hettan i brännkammaren och blev allt kortare med tiden. Har för mig även den behövde bytas när den hade blivit så kort att pelletsen inte längre puttades tillräckligt långt in i brännkammaren. Kanske detta en anledning att brännkammaren smälte ihop i den delen när pelletsen började stocka sig där.

Tror du gör alldeles rätt att köra med lågt effekt för att skona pannan. Hur gick du tillväges? Gjorde du en styrypplåt till fläkten? Finns ju ingen möjlighet egentligen att ställa in effekten på economen. Man kan bara justera bränslematning.

Har grunnat en del hur economen "borde" sett ut för att fungera. En sak är troligen att en fallrörskonstruktion för pelletsinmatning hade varit bättre och man hade kunnat slippa två internskruvar. Sedan materialvalet av brännkammaren. Efter jag sedan såg den bilder på nya Viessmann pannan tänkte jag bara "bingo!"
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Ser på din signatur Doc att du varit med om betydligt mer än jag med econompannan, "FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och en roster".

Jag har ju blivit rejält skonad, känner mig smått som en gnällspik. Förstår mycket väl att du kastat ut den med den historiken. :shock:

Eftersom min panna står stilla halva året har den i praktiken gått i 3,5 år. Den gamla oljepannan från CTC som jag slängde ut var 32 år, och fullt fungerande...

Det är via bränsleinmatningen jag sänkt effekten, det eldas inte riktigt lika hårt helt enkelt med 32% inmatning jämfört med 50-60% som jag förstår att många kört med. När det är riktigt kallt, som förra vintern, drog jag upp matningen till 45% ett tag. Kan säkert diskuteras om jag egentligen sänkt effekten, men det är uppenbart att det blir mer/mindre värme via styrningen av matningen.

Bränsleekonomin ska också bli bättre med mindre mängd pellets, det eldas långsammare så att systemet hinner ta upp värmen och ta tillvara mer av energin. Nu har jag efter att pannan varit igång ca 30 minuter 120 grader på rökgasmätaren, 20 cm efter pannan. Jag har inga turbulatorer i, fick inte med sådana. Med 120 grader behövs det inte, den temperaturen behövs för att skorstenen ska hålla sig frisk.

Är det denna pannan du tänker på? http://www.viessmann.se/etc/medialib/in ... 202010.pdf

Ser att det finns "Laddomatfunktion" inbyggt, vad jag förstår. Kostar väl en bra slant misstänker jag. En bekant har en Viessmann, som han installerade samtidigt med mig. Han har faktiskt haft en hel del problem med den, det är dock inte den som är i broschyren.

Viessmannpannan ser ut att vara väldigt rätt "tänkt", som du säger Doc!

Man kan ju alltid kolla upp vad det skulle kosta, installationen borde vara enkel, allt finns framme.

Edit: Det finns en film på Viessmanns hemsida, som man måste ladda ner för att se. Imponerande lösningar, keramiskt självrengörande roster etc. samtidigt, med erfarenheterna från Economen blir man smått livrädd för allt som ska röra sig...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Doc »

Jo ja menar den nya modellen Viessmann panna. Har för mig att den gamla var ganska likt Economen förr med en metalliskt brännkopp och keramsikt efterförbränning. Kanske liknar problemen då. Dyrt är Viessmann pannan säkert. Kommer inte ihåg säkert men som alternativ till Economen ´05 hade den varit 60000 dyrare om inte jag minns fel. Den hade inte heller passat in i mitt lilla pannrum. Vet ej om den nya håller vad den lovar, kändes bara att en del av Economens problem där var bortkonstruerade.

Om du bara sänker bränslematningen blir det inte ett luftöverskott då? Det kanske hjälper till att kyla brännkammaren? :roll: Men annars hade jag varit lite rädd för för högt temperatur i och med luftöverskottet (svetslåga)
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av Custom Sam »

Säkert är Viessmannpannan betydligt dyrare, jag har hört priser som ligger på det dubbla jämfört med det mesta annat. Typ 150.000:- installerat och klart. Då ska det vara mycket billigare att drifta för att det ska löna sig.

Men om alternativet är en panna som bara går och går kan det ju faktiskt löna sig i längden, kanske. Får ta och kontakta dem och höra vad det egentligen kostar, i stället för att bara tro. :?

Det ser helt rätt ut med all keramik i Viessmannpannan... :)

Mycket möjligt att det blir ett luftöverskott som du säger, har dock inte upplevt några konstigheter och har bara små problem med sönderbränning av metallen, jämfört med andra som t.ex dig själv. Och det dånar på ganska bra periodvis när startdosen tar sig... Ta i trä så funkar skrället ännu efter den senaste reparationen. Förtroendet för pannan är stort... :cry:

Naturlgtvis hade det varit bra med en Lambdasond eller liknande som styrde luftmängden. :o
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
RogerN
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 jan, 2005 15:42
Ort: Örnsköldsvik

Re: Problem med styrsystem till Econom panna-brännare

Inlägg av RogerN »

Tjena!
Hoppas att grejorna funkar fortfarande för dig, alltid trevligt när man kan laga grejorna själv 8)
Kollade ite snabbt i Elfa och hittade https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... &toc=18836
Borde nog passa hos dig 40.90 +moms !
/Roger
Viking B16GL/CTC 265B/Tigex 25
(Pensionerad EcoTec Compact A2 15kw)
Skriv svar